Artikel | Datum: 08-07-2008


Omschakelinrichting geïnstalleerd - Deventer voorbereid op SAT van EBS+




Het eerste weekend van april was de indienststelling van “IPS Deventer”. Een project in het kader van de vrijgave van het nieuwe elektronische beveiligingssysteem EBS+.
Verebus is verantwoordelijk voor de aanpassingen in het bestaande veiligheidssysteem, zodat de condities kunnen worden geschapen om EBS+ te installeren en te testen.

Een onderdeel van het project was het realiseren van een omschakelinrichting waarmee in korte tijd geswitcht kan worden van de te testen EBS+-installatie naar de oude B-relais beveiliging. Hiermee wordt flinke tijdswinst geboekt als de site acceptance test van de EBS+ moet worden afgebroken. In dat geval kan binnen twee uur de treinenloop worden hervat. Een stuk sneller dan wanneer de hele bedrading component voor component zou moeten worden omgezet.



Het systeem is door Verebus ontworpen, ge-engineerd en nu dus ook getest. VolkerRail heeft binnen dit Design & Construct contract de inrichting daadwerkelijk gebouwd.

Alle testen zijn goed verlopen waarmee alles in Deventer voorbereid is op de SAT van de EBS+. Loopt ook deze fase voorspoedig (naar verwachting gedurende een jaar) dan zal Verebus de tijdelijke voorziening, inclusief het B-relais systeem ontmantelen en zal het emplacement van Deventer als eerste in Nederland worden beveiligd door EBS+.
De planning is dat dit in 2009 zal zijn gerealiseerd.

Het project is naar volle tevredenheid van ProRail verlopen. Het omschakelsysteem werkte perfect en ProRail feliciteerde Verebus en Volker na afloop per e-mail met het behaalde succes. Ook de samenwerking tussen Verebus en Volker liep goed. De technici van beide partijen wisten elkaar feilloos te vinden en werkten gezamenlijk naar dit belangrijke moment toe.

Als pilotlocatie is voor het emplacement Deventer gekozen omdat het een middelgroot emplacement is met ‘meerdere functionaliteiten’ zoals verschillende perrons en wisseloverlopen. Aan de andere kant is de ligging van Deventer gunstig, in die zin dat het geen knooppunt is wat half Nederland platlegt als de treinenloop is verstoord. Maar gelukkig was dat laatste niet aan de orde want maandagochtend reden alle treinen weer gewoon op tijd.

De verantwoordelijk lead engineer over dit project: <>

Als lead engineer bij Verebus vond ik dit een zeer uitdagend project vanwege de bijdrage die we hiermee leveren aan de introductie van een nieuw beveiligingssysteem in Nederland, en het unieke karakter van de omschakelinrichting die we hebben ontworpen.

En tenslotte was de omvang ook een hele uitdaging:

550 nieuwe tekeningen
675 gewijzigde tekeningen
160 kilometers kabel
8 nieuwe relaisrekken
3 nieuwe relaiskasten
625 B-relais
3 nieuwe relaiskasten
Wijzigingen en testen op 6 relaishuizen, 3 elektronicahuizen, 75 relaiskasten



Zie ook het artikel 'Terugblik op het project IPS Deventer' door Verebus Engineering gepubliceerd op Infrasite!




Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]