Artikel | Datum: 04-11-2008


Minder faalkosten door goed risicomanagement




Risicomanagement krijgt in projecten steeds maar aandacht, maar blijft ook nog vaak gehuld in een nevel van negatieve meningen: teveel papierwerk, wat kost het wel niet, nog een manager op mijn project, denk eens in kansen en niet altijd in risico’s… Terwijl goed risicomanagement faalkosten van projecten toch écht vermindert.

Goed beschouwd is risicomanagement niets anders dan het beheersen van een aantal kritieke aspecten in een project: budget, planning, kwaliteit, veiligheid, informatie en steeds vaker ook omgeving. Dat is de verantwoordelijkheid van elke projectmanager. Toch gaat het nog vaak fout.

Waarom risicomanagement faalt
Er zijn een aantal kritische factoren, die succesvol risicomanagement nog geregeld in de weg staan:
  • Te vaak komt men niet verder dan het inventariseren van de risico’s. Het nemen en uitvoeren van maatregelen wordt vaak achterwege gelaten, laat staan het evalueren en actualiseren van de risicoanalyse. De context van een project is echter continu onderhevig aan veranderingen waarmee ook de risico’s veranderen. Risicomanagement is dus een cyclisch proces.
  • Een project wordt gemaakt door mensen. De communicatie tussen alle personen in een project blijkt vaak de zwakke schakel te zijn. Ook de communicatie over risico’s. Verschillende culturen en ervaringen zorgen voor verschillende meningen, invalshoeken en belangen. Het niet bespreken van deze aspecten is het grootste risico voor elk project.
  • Een proces sturen op basis van risico’s kan alleen als de achterliggende organisatie(s) daarop ingericht is (zijn). Als er geen standaard risicoparagraaf in voortgangsverslagen opgenomen hoeft te worden, gaat het niet werken. Als er tijdens voortgangsoverleggen niet gekeken wordt naar de actualiteit van risico’s en maatregelen, kan je het net zo goed niet doen. Als er geen stimulans (lees: verplichting) is vanuit het management om over risico’s na te denken, zal het op de werkvloer zeker niet gebeuren. Kortom, verankering in de organisatie is een belangrijke randvoorwaarde.
Risicomanagement loont
Risicomanagement draait om anticipatie en optimalisatie. Door vroegtijdig risico’s in beeld te brengen, en daarop te anticiperen, kunnen tegenvallers grotendeels worden voorkomen. Bovendien kan tijdens het project dusdanig worden gestuurd, dat effecten van ongewenste gebeurtenissen worden geminimaliseerd. Faalkosten voor de GWW-sector worden geschat op 5-15%. Voor bodemsaneringsprojecten lijkt deze 15% zelfs veelal te worden overschreden. Goed risicomanagement kan dit percentage drastisch verlagen. Daarvoor moet risicomanagement wél in elke fase een rol spelen.

Planfase
In de planvormingsfase kunnen risico’s gebruikt worden om verschillende varianten tegen elkaar af te wegen of om een eerste raming op te stellen. Deze fase is uitermate geschikt om in een gezamenlijke sessie alle belanghebbenden bij elkaar te brengen en risico’s te inventariseren en/of prioriteren. De grootste winst die hiermee bereikt wordt, is draagvlak voor het vervolg van het project.

Aanbestedingsfase
In de aanbestedingsfase, of beter nog, daaraan voorafgaand, kan een afweging van de meest geschikte contractvorm mede plaatsvinden op basis van risico’s. Het risicoprofiel dat in deze fase opgesteld wordt, vormt de basis voor de contractuele samenwerking en de verdeling van verantwoordelijkheden tussen de verschillende contractpartijen. Een praktisch stappenplan hiervoor is opgenomen in de recent verschenen publicatie 274 ‘Risico’s en aanbesteden’ van CROW.

Ontwerpfase
Naarmate een project vordert, wordt steeds meer informatie specifieker en worden ook projectbedreigingen steeds beter zichtbaar. In de ontwerpfase zal er meer zicht zijn op de technische risico’s van het project, waar in een eerder stadium de nadruk ligt op omgevingsgerelateerde risico’s en organisatorische risico’s. Bij een ontwerp zijn andere partijen betrokken dan in de planvorming. Het verdient dan ook aanbeveling om een nieuwe gezamenlijke risicoanalyse uit te voeren.

Uitvoeringsfase
Dat er aan de uitvoering van een project risico’s zijn verbonden, is wel duidelijk. Echter, de risico’s voor deze fase worden nog te weinig structureel in beeld gebracht. Door in voorgaande projectfasen al met uitvoeringsrisico’s bezig te zijn en dit continue aan te scherpen kunnen veel problemen in de uitvoering voorkomen worden. Opvallend is dat met name in de uitvoering veel fouten keer op keer gemaakt worden.

Om risicomanagement lonend te maken, is het cruciaal dat de opdrachtgever en opdrachtnemer beide hun verantwoordelijkheid nemen. Voor goed risicomanagement is het belangrijk dat partijen open communiceren, belangen met elkaar delen, samenwerken en elkaar vertrouwen. Dan komt die beloning (bijna) vanzelf!


drs. Monique Blankers
projectmedewerker afdeling Bedrijven Bodem
Tauw bv





Deel dit artikel:                   





Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht








[Banners]