Artikel | Datum: 01-12-2008


Veilig werken aan de railinfra: blokschakelaar niet het ei van Columbus




Strukton Rail heeft onlangs een nieuwe uitvinding gedaan die het mogelijk maakt om – ook overdag – tussen de treinenloop door te werken. Die nieuwe vinding heet de blokschakelaar en is nuttig. Terecht dus dat ProRail hier aandacht aan besteedt. De vinding is echter niet het ei van Columbus.

De nieuwe vinding levert een bijdrage aan de oplossing van een belangrijk probleem in de spooronderhoudsbranche. Dat probleem is dat het inmiddels zo vol op het spoor is dat spooronderhoud nauwelijks overdag uitgevoerd kan worden. Gevolg daarvan is dat steeds minder vakbekwame werknemers gevonden kunnen worden om dat spooronderhoud uit te voeren.

Om te illustreren waarom werknemers in de Railinfra afhaken is het voldoende om het volgende feit op je in te laten werken. Een mens die om 11 uur ’s avonds naar bed gaat slaapt gemiddeld 8 uur. Een mens die ’s ochtend om 8 uur naar bed gaat, haalt net 4,5 uur. Dat houdt een paard niet vol, maar dat is wel wat we in de huidige omstandigheden van de Railinfra-werknemers verwachten. Toen FNV Bondgenoten daar onlangs in de media aandacht voor vroeg, reageerde een lid van de Tweede Kamer naar mij met de vraag of de werknemers soms extra loon wilden. Het illustreert de onwetendheid van veel beleidsmakers. Railinfra-werknemers willen geen extra loon voor het werken ’s nachts, ze willen net als iedereen ook wel eens normaal kunnen slapen.

De blokschakelaar levert daar een bescheiden bijdrage aan. In feite is de blokschakelaar een methode voor de Railinfra-werknemer om een sein tijdelijk even op ‘rood’ te zetten. Een trein die zich in het baanvak bevindt, komt voor dat rode sein tot stilstand, totdat de Railinfra-werknemer het sein weer vrij geeft. Daarmee is ook gelijk de beperking van de vinding duidelijk. Je kunt een trein niet uren voor een rood sein laten staan. De blokschakelaar is geschikt om een aantal kortdurende werkzaamheden te verrichten, zoals het doormeten van de bovenleiding, het inspecteren van een sein of het schouwen van een stuk spoor. Maar om een wissel te vervangen is veel meer tijd nodig en daar kan de blokschakelaar niet voor benut worden.

Uit onderzoek van FNV Bondgenoten bleek in oktober van dit jaar dat er sprake is van grote tekorten aan vakbekwame Railinfra-werknemers. Vooral als het gaat om de monteurs. ProRail heeft dit ook publiekelijk erkend en beloofde een onderzoek. FNV Bondgenoten wacht dit onderzoek met belangstelling af, evenals de antwoorden op kamervragen die hierover gesteld zijn.

De spoorwereld zal er niet aan kunnen ontkomen om meer capaciteit te reserveren voor het noodzakelijke spooronderhoud. Hoe drukker een spoor bereden wordt, hoe groter de noodzaak om het spoor te onderhouden. FNV Bondgenoten is bereid om zitting te nemen in een werkgroep onder de verantwoordelijkheid van Minister Eurlings en op zoek te gaan naar de grenzen van de mogelijkheden. Dat vereist wel dat ook andere spelers die bereidheid hebben. Iedere partij zal over zijn eigen schaduw heen moeten durven springen en water bij de wijn moeten willen doen. Dat geldt voor Rover, NS, goederenvervoerders, ProRail, werkgevers en last but not least: vakbonden.

FNV Bondgenoten
Egon Groen
bestuurder



Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)<>
ProRail lanceert innovatie: Spoorwerkers veilig overdag aan het werk (28-11-2008)
FNV slaat alarm over onderhoud spoor (23-10-2008)
Resultaten Onderzoek FNV Bondgenoten Spooronderhoud



Deel dit artikel:                   





Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
ProRail wil werkzaamheden meer gaan spreiden over het jaar
Nieuwsbericht
Deze zomer megaklus Zevenaar - Didam
Nieuwsbericht
Nieuw: het Digital Assets Lab
Nieuwsbericht
ProRail verkleint CO2-voetafdruk: daling in CO2-uitstoot zet door
Nieuwsbericht
Magnetische veiligheidsschakelaar van Pilz nu ook als rvs-variant verkrijgbaar
Weblogposting
Tempo in aanpak onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Pier Eringa maakt transfer van ProRail naar Transdev
Nieuwsbericht
ProRail gastheer internationaal overwegencongres
Nieuwsbericht
ProRail zet sein op groen voor Zandvoort
Nieuwsbericht
Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht


[Banners]