Artikel | Datum: 11-03-2009


Xaf Utberg over de railmarkt




Xaf Utberg (48) is aangesteld als directeur Transfer & Rail bij advies- en ingenieursbureau DHV. Hij geeft leiding aan de unit die ProRail, provinciale en lokale overheden adviseert bij spoor-infrastructurele vraagstukken en stationsontwikkeling.



Wat deed je voor je bij DHV in dienst kwam?
De afgelopen 22 jaar ben ik werkzaam geweest bij de Nederlandse Spoorwegen waarvan de laatste drie bij ProRail. In die periode heb diverse functies vervuld en daarbij gewerkt aan alle grote railinfrastructuurprojecten in Nederland, onder andere de Betuwe Route, HSL Zuid, Hanzelijn en ZZL (Zuider Zee Lijn). De laatste jaren acteerde ik als verantwoordelijk projectmanager voor de spooruitbreiding Asd-Ut en de infrastructuurwijzigingen op en rond Utrecht (project Vleugel/Randstadspoor).

In de afgelopen 22 jaar heb ik met veel belangstelling kennis genomen van alle veranderingen in de spoorsector in Nederland en Europa, veel van die veranderingen waren in het werk voelbaar.

Wat doe je binnen DHV?
Afgelopen zomer ben ik benaderd door DHV om leiding en sturing te geven aan de Unit Transfer & Rail. DHV is een toonaangevend ingenieursbureau op het gebied van weg infrastructuur en mobiliteit. De komende jaren willen we verbreden, een toonaangevende rol op het gebied van OV, met Transfer (stations) en Rail zijn belangrijke speerpunten.

DHV wenst nadrukkelijk, ook op het gebied van Transfer & Rail, een toonaangevende partner te zijn voor opdrachtgevers en marktpartijen. Tegeliijk wil het advies- en ingenieursbureau adequaat reageren op ontwikkelingen en kansen in de railmarkt.

Hoe zie je de huidige ontwikkelingen in de branche?
De railmarkt is in Nederland en de meeste landen om ons heen vooral een taak geweest voor de centrale overheid en één groot vervoerbedrijf. Onder invloed van het MDW-beleid (Marktwerking Deregulering en Wetgeving) is nadrukkelijk vorm en inhoud gegeven aan liberalisering. Kernpunten uit dat beleid:

* de overheid beperkt zich tot haar publieke kerntaken en private partijen kunnen een aantal taken beter uitvoeren;
* regionale mobiliteitsvraagstukken kunnen beter aangepakt worden door regionale en gemeentelijke partijen. Door de ruimte die hierdoor is ontstaan zijn de laatste jaren goede successen geboekt op het gebied van openbaar vervoer en mobiliteitsvraagstukken.

Ik verwacht dat de ontwikkeling zich in deze richting voortzetten. Partijen die voor het eerst geconfronteerd worden met hun nieuwe taken en kansen kunnen door ons ondersteund worden. Met belangstelling kijk ik uit naar de evaluatie van de spoorwegwet de komende maanden.

En het openbaar vervoer?
Dat is een belangrijk instrument om mobiliteitsvraagstukken op te lossen. Daarbij is het een duurzame oplossing. Uit persoonlijke ervaringen kan ik stellen dat het een prachtige sociale functie heeft. Je komt waar je wilt en je ontmoet interessante mensen. In die zin zijn er veel mogelijkheden voor het verbeteren van de brede transferfuncties op stations. Stations worden weer ontmoetingsplaatsen en spilfuncties bij stadontwikkeling en verknoping van modaliteiten.

Veel aandacht krijgt de harde kant van transfer en rail. Media berichten over allerlei technische problemen. Minstens zo belangrijk is het inrichten van de relaties tussen nieuwe partijen wat moet leiden tot een efficiënt en duurzaam openbaar vervoersysteem. Veel lastiger is het partijen en relaties tussen partijen zo vorm te geven dat de meest efficiënte samenwerking tot stand komt.

Voor de komende jaren staan grote investeringen gepland die onder andere gebruikt zullen worden voor de spoorinfrastructuur (uitbreiding en anders gebruik van het spoor), efficiënter capaciteitsmanagement (hoog frequent spoor, spoorboekloos reizen), verbeterde reisbeleving en aandacht voor ‘deur tot deur’ concepten, met voor- en natransport (hierbij speelt de ontwikkeling van stations een belangrijke rol).

Hoe speelt DHV daar op in?
Door partijen die gesteld staan voor de nieuwe kansen actief te benaderen en haar diensten aan te bieden. Als raadgevend en onafhankelijk ingenieursbureau kunnen wij deze partijen helpen om transferfuncties, mobiliteitsvraagstukken adequaat en duurzaam te ontwikkelen. DHV kent de markt, de ontwikkelingen, is daar bij betrokken en operationaliseert deze kennis voor de Railmarkt in de breedte.

Door de recentelijke aansluiting van NPC zijn we daartoe nog beter in staat.

DHV stelt haar kennis beschikbaar aan partijen in Nederland en daarbuiten. Nederland loopt op een groot aantal terreinen voorop in Europa. De kennis en ervaring stellen wij graag beschikbaar aan andere landen maar ook aan partijen binnen regio’s en steden die soort gelijke ontwikkelingen als bij het landelijk spoor binnen hun regio vorm aan het geven zijn.

DHV heeft binnen het spoorse een aantal speerpunten geïdentificeerd waarin we willen excelleren: bijvoorbeeld stations, capaciteitsmanagement, conceptueel en integraal ontwerp. Waarbij in de dienstverlening de verbinding tussen inhoud en proces centraal staat.



Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht








[Banners]