Artikel | Datum: 04-06-2009


Thales: ETCS voor het eerst in Amerika toegepast




In 2008 implementeerde Thales succesvol het European Train Control System, kortweg ETCS, op het Mexicaanse Spoorwegnet ‘Ferrocarriles Suburbanos’ Deze spoorweg vervoert 4,8 miljoen mensen en verbindt Mexico Stad met het 27 km noordelijker gelegen Cuautitlán. Dit project is een mijlpaal in de ontwikkeling van ETCS: het was voor het eerst dat de Europese standaard in Amerika is toegepast en de eerste keer dat ETCS werd gebruikt op een forensenlijn.

Wereldstandaard
ETCS was oorspronkelijk ontwikkeld vanwege de behoefte aan interoperabiliteit tussen de spoorwegnetten in de verschillende Europese landen en betere veiligheid en vanwege de vergrote capaciteit van de Europese spoorwegen en het rijden met hogere snelheden. Echter, deze behoeftes waren niet uniek voor Europa: alle spoorwegen hebben er mee te maken. Dat is een van de reden waarom ETCS zich in snel tempo aan het ontwikkelen is tot dé wereldstandaard.

Met meer dan 20 implementaties in Europa is Thales de marktleider van ETCS oplossingen. De implementaties omvatten onder meer prestigieuze projecten zoals de Lötschberg rail tunnel in Zwitserland en het netwerk van de Spaanse hogesnelheidslijn. Thales is haar toonaangevende positie aan het uitbreiden over de hele wereld. In Algerije biedt Thales ETCS voor de strategische Noord Rocade as. Daarnaast dienen zich nieuwe kansen aan met de opening van de ETCS-markt in landen als Turkije, China, Saoedi-Arabië en Australië.

Spoor van de toekomst
Evenals het verbeteren van efficiency, helpt ETCS rail operators commerciële risico’s te verminderen: het systeem is gebaseerd op een open standaard, het is volledig schaalbaar en het kan makkelijk worden aangepast aan locale behoeftes. Maar bovenal is het een technologie die een transformatie naar moderne trein beveiligingssystemen tot stand brengt: ETCS blaast nieuw leven in bestaande infrastructuren en zorgt ervoor dat operators de lijnen optimaal gebruiken.

Thales, toonaangevend op ETCS-markt
Thales is trots op haar pioniersrol in de ontwikkeling van ETCS en hetgeen bereikt is in het tot stand komen van open standaarden op het gebied van treinbeveiling in samenwerking met andere bedrijven in Europees verband. Thales’ kant-en-klare ETCS-oplossingen omvatten een compleet systeem, van apparatuur langs de baan (lineside equipment) en interlocking tot communicatie en boordapparatuur in de treinen en van systeemintegratie inclusief onderhoud tot de hierbij behorende services. Met haar ongeëvenaarde ervaring en expertise en een wereldwijd netwerk van integratie centra die gespecialiseerd zijn in locale leveringen, heeft Thales bewezen dat zij in staat is ETCS waar ook ter wereld te leveren en operationeel te stellen.


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]