Artikel | Datum: 05-06-2009


Alstom onthult prototype Prima II




Alstom heeft op woensdag 3 juni het prototype van de Prima II locomotief onthuld. De locomotief zal deze maand van de fabriek in Belfort (Frankrijk) naar Wildenrath in Duitsland worden gebracht voor een serie testritten. De locomotief komt daarna in de zogeheten certificatieperiode en toelating is gepland in 2011, precies op tijd om in te haken op het voorspelde herstel in vracht- en personenvervoer. De nieuwe Prima II locomotief kan perfect werken op de verschillende nationale spoorwegnetwerken en biedt operators de mogelijkheid om de configuratie aan te passen tijdens de levensduur. Vanaf het eerste concept is het van de Prima II erop gericht om gemakkelijk in onderhoud en gebruik te zijn voor zowel publieke als private operators.

De Prima II is op eigen initiatief en voor eigen rekening door Alstom ontwikkeld en combineert een eenvoudige constructie met standaardisatie van de belangrijkste onderdelen en uitrusting. De Prima II heeft een grote modulariteit waardoor aan de toenemende specifieke klanteneisen kan worden voldaan. De locomotief is uitgerust met de laatste ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vermogen (IGBT omzetter), de loc kan rijden onder vier verschillende voltages (25 kV, 15 kV, 1.500 V en 3.000 V) en kan op die manier gemakkelijk grenzen overschrijden in Europa. Onder deze voltages, en afhankelijk van de door de klant gekozen configuratie (vracht- of personenvervoer), heeft de locomotief een vermogen van 6,4 MW en kan een snelheid bereiken tussen de 140 en 200 km/uur. De buffers op het chassis absorberen de energie bij een botsing en garanderen zo de veiligheid van personeel aan boord en materieel.

Naast het geïntegreerde TrainTracer diagnostische boordsysteem levert Alstom verschillende uitvoeringsgerelateerde diensten, variërend van reserve-onderdelen tot het complete onderhoud van de vloot. Speciale aandacht heeft Alstom geschonken aan het ontwerp van de cabine om het comfort voor de machinist te vergroten met inbegrip van geluidsisolatie en airconditioning. De rij-ergonomie is zodanig geoptimaliseerd dat ook aan de toekomstige UIC612 standaard wordt voldaan. Deze nieuwe standaard is erop gericht om het machinistendashboard te standaardiseren voor een betere interoperabiliteit.

Dankzij zijn nieuwe ontwerp is de Prima II onmiddellijk herkenbaar als een trein uit de Alstom Transport stal. Net als alle andere prototypen van Alstom - in het bijzonder de AGV – is de kleur metalliek grijs en donker blauw. De locomotief is ontwikkeld en geassembleerd in de Alstom fabriek in Belfort. Nog voordat het prototype gereed was, heeft de Marokkaanse nationale Spoorwegmaatschappij in november 2007 al 20 Prima II locomotieven besteld. Die zullen worden gebruikt voor zowel vracht- als passagiersvervoer. De aflevering staat gepland voor het derde kwartaal van dit jaar.

Over Alstom Transport
Alstom Transport is een historisch speler op de locomotievenmarkt en beschikt over een grote expertise en industriële kracht om operators producten te leveren die perfect op hun behoeften zijn toegesneden. In de laatste tien jaar heeft Alstom meer dan 2.000 locomotieven gebouwd in Belfort (Frankrijk).



Deel dit artikel:                   





Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht








[Banners]