Artikel | Datum: 05-06-2009


Alstom onthult prototype Prima II




Alstom heeft op woensdag 3 juni het prototype van de Prima II locomotief onthuld. De locomotief zal deze maand van de fabriek in Belfort (Frankrijk) naar Wildenrath in Duitsland worden gebracht voor een serie testritten. De locomotief komt daarna in de zogeheten certificatieperiode en toelating is gepland in 2011, precies op tijd om in te haken op het voorspelde herstel in vracht- en personenvervoer. De nieuwe Prima II locomotief kan perfect werken op de verschillende nationale spoorwegnetwerken en biedt operators de mogelijkheid om de configuratie aan te passen tijdens de levensduur. Vanaf het eerste concept is het van de Prima II erop gericht om gemakkelijk in onderhoud en gebruik te zijn voor zowel publieke als private operators.

De Prima II is op eigen initiatief en voor eigen rekening door Alstom ontwikkeld en combineert een eenvoudige constructie met standaardisatie van de belangrijkste onderdelen en uitrusting. De Prima II heeft een grote modulariteit waardoor aan de toenemende specifieke klanteneisen kan worden voldaan. De locomotief is uitgerust met de laatste ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vermogen (IGBT omzetter), de loc kan rijden onder vier verschillende voltages (25 kV, 15 kV, 1.500 V en 3.000 V) en kan op die manier gemakkelijk grenzen overschrijden in Europa. Onder deze voltages, en afhankelijk van de door de klant gekozen configuratie (vracht- of personenvervoer), heeft de locomotief een vermogen van 6,4 MW en kan een snelheid bereiken tussen de 140 en 200 km/uur. De buffers op het chassis absorberen de energie bij een botsing en garanderen zo de veiligheid van personeel aan boord en materieel.

Naast het geïntegreerde TrainTracer diagnostische boordsysteem levert Alstom verschillende uitvoeringsgerelateerde diensten, variërend van reserve-onderdelen tot het complete onderhoud van de vloot. Speciale aandacht heeft Alstom geschonken aan het ontwerp van de cabine om het comfort voor de machinist te vergroten met inbegrip van geluidsisolatie en airconditioning. De rij-ergonomie is zodanig geoptimaliseerd dat ook aan de toekomstige UIC612 standaard wordt voldaan. Deze nieuwe standaard is erop gericht om het machinistendashboard te standaardiseren voor een betere interoperabiliteit.

Dankzij zijn nieuwe ontwerp is de Prima II onmiddellijk herkenbaar als een trein uit de Alstom Transport stal. Net als alle andere prototypen van Alstom - in het bijzonder de AGV – is de kleur metalliek grijs en donker blauw. De locomotief is ontwikkeld en geassembleerd in de Alstom fabriek in Belfort. Nog voordat het prototype gereed was, heeft de Marokkaanse nationale Spoorwegmaatschappij in november 2007 al 20 Prima II locomotieven besteld. Die zullen worden gebruikt voor zowel vracht- als passagiersvervoer. De aflevering staat gepland voor het derde kwartaal van dit jaar.

Over Alstom Transport
Alstom Transport is een historisch speler op de locomotievenmarkt en beschikt over een grote expertise en industriële kracht om operators producten te leveren die perfect op hun behoeften zijn toegesneden. In de laatste tien jaar heeft Alstom meer dan 2.000 locomotieven gebouwd in Belfort (Frankrijk).



Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]