Artikel | Datum: 05-06-2009


Alstom onthult prototype Prima II




Alstom heeft op woensdag 3 juni het prototype van de Prima II locomotief onthuld. De locomotief zal deze maand van de fabriek in Belfort (Frankrijk) naar Wildenrath in Duitsland worden gebracht voor een serie testritten. De locomotief komt daarna in de zogeheten certificatieperiode en toelating is gepland in 2011, precies op tijd om in te haken op het voorspelde herstel in vracht- en personenvervoer. De nieuwe Prima II locomotief kan perfect werken op de verschillende nationale spoorwegnetwerken en biedt operators de mogelijkheid om de configuratie aan te passen tijdens de levensduur. Vanaf het eerste concept is het van de Prima II erop gericht om gemakkelijk in onderhoud en gebruik te zijn voor zowel publieke als private operators.

De Prima II is op eigen initiatief en voor eigen rekening door Alstom ontwikkeld en combineert een eenvoudige constructie met standaardisatie van de belangrijkste onderdelen en uitrusting. De Prima II heeft een grote modulariteit waardoor aan de toenemende specifieke klanteneisen kan worden voldaan. De locomotief is uitgerust met de laatste ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vermogen (IGBT omzetter), de loc kan rijden onder vier verschillende voltages (25 kV, 15 kV, 1.500 V en 3.000 V) en kan op die manier gemakkelijk grenzen overschrijden in Europa. Onder deze voltages, en afhankelijk van de door de klant gekozen configuratie (vracht- of personenvervoer), heeft de locomotief een vermogen van 6,4 MW en kan een snelheid bereiken tussen de 140 en 200 km/uur. De buffers op het chassis absorberen de energie bij een botsing en garanderen zo de veiligheid van personeel aan boord en materieel.

Naast het geïntegreerde TrainTracer diagnostische boordsysteem levert Alstom verschillende uitvoeringsgerelateerde diensten, variërend van reserve-onderdelen tot het complete onderhoud van de vloot. Speciale aandacht heeft Alstom geschonken aan het ontwerp van de cabine om het comfort voor de machinist te vergroten met inbegrip van geluidsisolatie en airconditioning. De rij-ergonomie is zodanig geoptimaliseerd dat ook aan de toekomstige UIC612 standaard wordt voldaan. Deze nieuwe standaard is erop gericht om het machinistendashboard te standaardiseren voor een betere interoperabiliteit.

Dankzij zijn nieuwe ontwerp is de Prima II onmiddellijk herkenbaar als een trein uit de Alstom Transport stal. Net als alle andere prototypen van Alstom - in het bijzonder de AGV – is de kleur metalliek grijs en donker blauw. De locomotief is ontwikkeld en geassembleerd in de Alstom fabriek in Belfort. Nog voordat het prototype gereed was, heeft de Marokkaanse nationale Spoorwegmaatschappij in november 2007 al 20 Prima II locomotieven besteld. Die zullen worden gebruikt voor zowel vracht- als passagiersvervoer. De aflevering staat gepland voor het derde kwartaal van dit jaar.

Over Alstom Transport
Alstom Transport is een historisch speler op de locomotievenmarkt en beschikt over een grote expertise en industriële kracht om operators producten te leveren die perfect op hun behoeften zijn toegesneden. In de laatste tien jaar heeft Alstom meer dan 2.000 locomotieven gebouwd in Belfort (Frankrijk).



Deel dit artikel:                   





Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht








[Banners]