Artikel | Datum: 22-06-2009


Terugblik op het project IPS Deventer




In het project IPS Deventer wordt in opdracht van spoorwegbeheerder ProRail de beveiligingsinstallatie omgebouwd voor het testen van de nieuwe generatie Siemens interlocking (SIMIS-W). VolkerRail is verantwoordelijk voor de aanpassingen aan de bestaande B-relais installatie en heeft Verebus gevraagd voor het ontwerp van de beveiliging, kabels en leidingen en de voedingsinstallatie ten behoeve van de beveiliging.
Jaap de Jong en Jaap Schook van VolkerRail, respectievelijk directeur projectmanagement en de verantwoordelijk projectleider van VolkerRail, blikken terug op dit project.

Jaap Schook heeft inmiddels 34 jaar ervaring in de rail, waarvan de laatste 10 jaar als projectleider. Hij is vanaf het begin bij dit project betrokken.
Hij vertelt over de achtergrond van ‘IPS Denventer’: “De relais beveiliging op het emplacement van Deventer was aan vervanging toe. ProRail wilde in het kader van Mistral graag een elektronische beveiliging en Siemens had behoefte aan een representatieve testlocatie voor de vrijgave van haar nieuwe elektronische interlocking SIMIS-W (ook bekend als EBS+). Wij kregen de opdracht om de ombouw te verzorgen en een omschakelinrichting te ontwerpen. Dankzij deze unieke installatie kan ProRail relatief makkelijk terugschakelen naar de oude B-relais installatie, als het EBS+ systeem voor problemen zou zorgen. Verebus heeft deze omschakelinrichting ontworpen”.

Het project bestaat uit vier fases: de conditionering van de installatie, d.w.z. een aantal aanpassingen aan de beveiliging die specifiek zijn voor een EBS interlocking, de werkelijke ombouw ombouw naar EBS+, de gSAT (generieke site acceptance test) van een half jaar, en als alles goed loopt de ontmanteling van de oude NX installatie. Tot nu toe worden de fases vlot doorlopen, en als alles volgens planning blijft lopen gaat fase vier dit najaar in.

Jaap Schook:”We bevinden ons nu in de gSAT fase en de Siemens installatie draait vrijwel foutloos. Het is nog niet voorgekomen dat er moest worden teruggeschakeld naar de oude beveiliging. Voor de vierde fase gaat Verebus nog de bestaande installaties inventariseren zodat we vóór de ontmanteling een goed beeld hebben van wat kan worden verwijderd en wat niet. Daarbij moet duidelijk zijn wie verantwoordelijk is voor de delen van de installatie die moeten blijven zitten”. De eigenlijke ontmanteling van de oude installatie verzorgt VolkerRail, aan de hand van het ontwerp van Verebus.
ProRail is een tevreden klant. Jaap Schook bevestigt desgevraagd: “Ja, de fases zijn tot nu toe binnen time en budget opgeleverd en ook het revisiewerk verloopt zonder problemen”.

Het hoogtepunt van het project viel in april tijdens de indienstelling van de omschakelinrichting.”Er moest heel veel worden omgebouwd in heel weinig tijd, er waren veel mensen bij betrokken en het was spannend of alles goed zou werken. De geringe uitloop van enkele minuten belemmerde Wim Knopperts niet om via een persoonlijke mail blijk te laten geven van een uitzonderlijk geleverde prestatie. Zoiets doet je goed. ProRail laat hiermee blijken dat geleverde prestaties opvallen. En het voelde heel goed om met Verebus als een team te werken. Onze mensen zaten met de Verebussers in hetzelfde hotel. Geen twee kampen, maar samen aan de ontbijttafel. Echt een teamgeest.” Jaap de Jong valt in: “Dat zijn de ogenschijnlijk kleine dingen, die in zo’n project het verschil maken”.

IPS Deventer is een omvangrijk seinwezenproject. Jaap de Jong: “Het is het grootste monodisciplinaire design and construct project dat we ooit hebben uitgevoerd. In dit soort seinwezen projecten werken we graag met Verebus voor het ontwerpwerk. Contractueel zijn ze onderaannemer, maar in de praktijk is het echt een samenwerking. We helpen elkaar ook om onze wederzijdse rol goed in te vullen. Verebus doet bijvoorbeeld niet krampachtig als een van onze ontwerpers meedenkt over praktische oplossingen. En ze zijn niet zo traditioneel ingesteld. Niet zo van ‘dat doen wij al jaren zo’ maar meer gericht op doelmatigheid. Soms een stapje overslaan als dat kan. Dat is goed voor de efficiëntie.” Jaap Schook is als projectleider ook bijzonder te spreken over de flexibiliteit: “Je zit met planningen die nogal eens schuiven, maar het was geen enkel probleem om tijdig voldoende Verebussers in te zetten.”

Het volgende spannende moment wordt volgens Jaap Schook het uitlassen van de oude relais installatie en de omschakelinrichting.”Ja, dat is het point of no return. Dan moet het blijven werken”.

ProRail heeft aangegeven tot nu toe tevreden te zijn over de manier waarop het project wordt uitgevoerd. Jaap de Jong licht toe: “We hebben een flexibele houding richting ProRail. We reageren snel, lossen de problemen vlot op en hebben een praktische insteek. Wij willen onze opdrachtgevers graag helpen om de specs helder te krijgen. Dat is voor een klant het moeilijkste wat er is. ProRail wil natuurlijk graag een gevoel van controle over de manier waarop wij de uitwerking gaan verzorgen. Als je daar in meedenkt, loopt zo’n fase veel vlotter, kun je goed aan de slag, en krijg je een mooi project.”

In het project IPS Deventer wordt het emplacement Deventer omgebouwd voor het testen van de nieuwe elektronische interlocking van Siemens (EBS+) ten behoeve van de vrijgave voor gebruik voor ProRail. Tijdens deze gSAT (generieke Site Acceptance Test) moet binnen 2 uur overgeschakeld kunnen worden op de bestaande B-relais beveiliging. Hiervoor zijn diverse railverkeerstechnische wijzigingen doorgevoerd en is er een unieke omschakelinrichting gebouwd. Na de gSAT wordt de omschakelinrichting verwijderd en draait het emplacement volledig op de EBS+ interlocking.

VolkerRail en Verebus hebben in een Design & Construct contract de aanpassingen aan de bestaande B-relais installatie ontworpen en gerealiseerd, inclusief het ontwerp en de realisatie van de omschakelinrichting. Verebus is verantwoordelijk voor alle ontwerpactiviteiten voor beveiliging, kabels en leidingen en de voedingsinstallatie ten behoeve van de beveilliging.


Zie ook het artikel 'Omschakelinrichting geïnstalleerd - Deventer voorbereid op SAT van EBS+' door Verebus Engineering gepubliceerd op Infrasite!



Deel dit artikel:                   





Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht








[Banners]