Artikel | Datum: 21-11-2009


Mobiliteitsmakelaar makelt en schakelt naar de behoefte aan mobiliteit




Mobiliteitsmakelaar makelt en schakelt naar de behoefte aan mobiliteit

Mijn eerste twee maanden als mobiliteitsmakelaar voor het Offensief Bereikbaarheid zitten er op. Als mobiliteitsmakelaar ben ik in de regio Arnhem Nijmegen druk geweest met het enthousiasmeren en adviseren van private partijen die hun bereikbaarheid willen verbeteren met mobiliteitsmanagement. In deze functie ben ik de spin in het web die bedrijven, aanbieders en overheden met elkaar in contact brengt. Ik makel en schakel naar de behoefte aan mobiliteit.


En ja, ik ben positief gestemd. Er is het afgelopen jaar veel gebeurd! Het Offensief Bereikbaarheid heeft verschillende wapenfeiten op haar conto mogen schrijven. Diverse bedrijventerreinen zijn beter ontsloten, er komt een fietssnelweg tussen Arnhem en Nijmegen, de Waalsprinter is uitgebreid en de proef Slim Prijzen is zeer succesvol van start gegaan met meer dan 6.000 deelnemende automobilisten. Bedrijfsleven en overheid slaan de handen ineen en strijden voor minder files in de regio Arnhem Nijmegen.


Hoe staat het met de aansluiting van de werkgevers in de regio Arnhem Nijmegen? Er zijn meer dan dertig bedrijven aangesloten bij het Offensief Bereikbaarheid, zij werken hard aan filereductie. Ik heb inmiddels met enkele van de deelnemers contact gehad. Er is nog veel te doen, maar ik constateer ook dat er een aantal acties met succes zijn ingezet.

Op verschillende manieren maak ik contact met werkgevers. Zo was ik in september te gast in Wijnfort Lent waar VNO-NCW haar leden ontving. Mobiliteit was veelvuldig het onderwerp van gesprek, ook in relatie tot de financiële crisis waarin we ons begeven.
Ondernemers hebben nu extra zorgen en bovendien lijkt de filedruk op korte termijn wat afgenomen. Uit de gesprekken met ondernemers maak ik gelukkig op dat men zich beseft dat afname van filedruk slechts tijdelijk is en dat om de bereikbaarheid in nabije toekomst te garanderen juist nu maatregelen van belang zijn.



Voor de regio Arnhem Nijmegen geldt daarnaast dat er voor de komende drie jaar een zeer ambitieuze planning van infra werkzaamheden ligt waarvan aanzienlijke hinder verwacht kan worden. Kortom, de algehele opinie is dat het onderwerp onverminderd op de agenda blijft staan. Sterker nog, slim sturen op mobiliteit stelt je in staat om kosten op korte termijn te beperken.


Voor mijn persoonlijke agenda betekent dit dat ik de komende tijd inzet op contact met ondernemers en samen met hen wil kijken naar de kansen die er liggen. Dit gaan we ook doen in roadshows, elke 2e donderdag van de maand, de start is op 12 november. We delen de beste voorbeelden van deelnemers in een klein gezelschap, en kijken hoe het Offensief Bereikbaarheid de aanwezige bedrijven verder op weg kan helpen.


Op 18 november is er een netwerkbijeenkomst van het Offensief Bereikbaarheid met publieke en private partijen. In de tussentijd gaan we met het Offensief Bereikbaarheid hard aan de slag om een aantal bereikbaarheidsprojecten te realiseren. Wilt u niet wachten op mij? Neem dan gerust zelf contact op.


Doorlezen over het Offensief Bereikbaarheid?
Meer informatie over het Offensief Bereikbaarheid, deelnemende organisaties en best practices op het gebied van mobiliteitsmanagement is te vinden op www.offensiefbereikbaarheid.nl

Contactgegevens
Tim Wille
Mobiliteitsmakelaar regio Arnhem Nijmegen

Offensief Bereikbaarheid

I www.offensiefbereikbaarheid.nl
E info@offensiefbereikbaarheid.nl
T (026) 353 76 80


Deel dit artikel:                   





Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht








[Banners]