Artikel | Datum: 04-12-2009


'Moderne bouwsector kan niet zonder netwerken'




Jonge professionals in de bouw moeten actief op zoek naar wat wèl en niet goed gaat in de sector, om zo de noodzakelijke vernieuwing tot stand te brengen. Dat moeten ze niet ieder afzonderlijk doen, maar vooral samen. Dat is de kern van de innovatieve leergangen “Baanbrekers in de bouw” aan de TU Delft waarvan prof. dr. ir. Hennes de Ridder één van de initiatiefnemers en tevens trainer/kerndocent is.

“Het is van belang dat de deelnemers vooral zèlf de formele en informele structuren en processen ontdekken met al hun eigenaardigheden. Vervolgens onderzoeken ze hoe ze op een actieve wijze en met andere benaderingen daadwerkelijke verbeteringen kunnen realiseren,” licht De Ridder toe.

U pleit voor structurele veranderingen in de bouw. Is er zoveel mis?
“Het huidige bouwsysteem is niet meer van deze tijd. Dat wordt door de cijfers bevestigd. Het lastige is dat huidige spelers in de sector met elkaar verbonden en daardoor feitelijk ook gebonden zijn. Komt nog bij dat er partijen zijn die als parasieten op de bouw afkomen, er zelfs belang bij hebben maximale verwarring te zaaien. Willen we jonge professionals de ruimte geven, dan moet er òfwel een vernieuwingsgezind netwerk van binnen de sector uit ontstaan, òf een grote kracht van buitenaf ingrijpen. Dat laatste zou zomaar iets als de milieubeweging kunnen zijn, gegeven het feit dat de Bouw nog steeds de meest vervuilende ‘industrie’ is met de hoogste faalkosten, dus verspilling!”

Welke rol kunnen uw Baanbrekers in het vernieuwingsproces spelen?
“Deze leergang draagt er enorm toe bij dat een soort bewustzijn, zowel op individueel als op groepsniveau, ontstaat. De Baanbrekers moeten daar ook hun verantwoordelijkheid in nemen en hun ideeën uitdragen. Binnen de afzonderlijke leergangen zie je al duidelijk hoe deelnemers elkaar weten te vinden en ‘verbonden’ raken. Ze moeten echter ook nog meer aansluiting zoeken met andere leergangen en andere groepen.”

Er zijn tot nu toe afzonderlijke leergangenvoor de GWW- en B&U-sector geweest. Is dat wel handig?
“Nee, Samenvoegen! Die scheiding die we in de sector tegenkomen is toch te triest voorwoorden. De kenmerken laten zich feitelijk helemaal niet scheiden. De verschillen tussen de deelsectoren vallen in het niet bij het onderscheid van de bouwsector t.o.v. de ‘normale’ wereld. Zo’n leergang als Baanbrekers in de Bouw is een prima instrument om die scheiding te doorbreken.”

Wat is de belangrijkste toegevoegde waarde van de leergang voor de deelnemers? En heeft de werkgever er ook echt baat bij?
“Door zo intensief en ook voldoende lang met de materie bezig te zijn, ontstaat en beklijft de bewustwording. De omgang met ‘peers’ uit de hele sector werkt zeer inspirerend. Het biedt bovendien een uitstekende mogelijkheid een groot horizontaal netwerk tot stand te brengen. Wat de werkgevers betreft: niet veranderen - stilstand dus - is de dood in de pot. Je moet mensen binnen je eigen gelederen hebben die bijdragen aan vernieuwingen. Baanbrekers in de Bouw biedt het platform en de extra kans dingen nu daadwerkelijk eens anders te gaan doen!”

De leergang eindigt met een “Startbewijs”. Wat is de boodschap die daar achter zit?
“Benut de kracht van het netwerk en sluit je aan bij andere groepen Baanbrekers. Reken, in professioneel opzicht, af met je oude leven. Dat kun je doen door vragen te blijven stellen, praktijken aan de kaak te stellen en te blijven confronteren. Neem echter ook je verantwoordelijkheid en zorg ervoor betere alternatieven en, liefst meerdere, mogelijke oplossingen te bieden!”

Dit artikel van Bouwend Nederland is gepubliceerd in Podium 2009 nummer 19, dat ook is in te zien op de website www.bouwendnederland.nl.



Deel dit artikel:                   





Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht








[Banners]