Artikel | Datum: 23-02-2010


Mijlpalen voor verbreding snelweg A15




Ten zuiden van de Rotterdamse haven ligt de alsmaar drukker wordende snelweg A15. Om te voorkomen dat één van de levensaders van de Randstad dichtslibt en grote economische schade veroorzaakt, zal de weg op het drukste deel worden verbreed. Ook komt er een scheiding tussen doorgaand verkeer en regionaal verkeer. Na een lange voorbereidingsperiode zal eind 2010 het contract worden getekend met een consortium dat de weg zal verbreden én gedurende 25 jaar zal onderhouden. Dit zogeheten Design, Build, Finance en Maintain contract (DBFM), inclusief de ondersteuning van de aanbestedingsprocedure, is voor een belangrijk deel het werk van DHV-adviseurs. Projectdirecteur Jaap Zeilmaker (Rijkswaterstaat) daarover: “Door het getoonde commitment loopt het project nog steeds op schema.”

De verbreding van de A15 staat onder hoge economische en maatschappelijke druk. De aanleg van een nieuw stuk haven (de Tweede Maasvlakte) en de bouw van veel nieuwe huizen op de Zuid-Hollandse eilanden zullen zorgen voor steeds meer verkeer. Als er niets gebeurt staat de haven straks stil. Om dit te voorkomen, wordt hard gewerkt aan plannen voor verbreding van de A15 tussen de Maasvlakte en het 35 kilometer verderop gelegen knooppunt Vaanplein, inclusief de aanpassing van bruggen en tunnels. Ondanks het grote belang had het toch niet veel gescheeld of het project had veel vertraging opgelopen. Zeilmaker: “We hebben moeten dealen met onverwachte ontwikkelingen als de kredietcrisis en de verscherping van de milieunormen voor fijnstof. Hierdoor kwamen allerlei aannames en uitgangspunten in gevaar. Doordat DHV zich ook aan het project heeft verbonden hebben we de planning tot nu toe gelukkig steeds gehaald.” De uitbreiding is vooral een lastige klus doordat tijdens de werkzaamheden de hinder voor het verkeer geminimaliseerd moet worden. Het gebied is enorm dicht bebouwd met raffinaderijen, containeroverslagbedrijven en woonwijken als Hoogvliet.

De uitbreidingsruimte is bijzonder klein en het gebied is bezaaid met ondergrondse leidingen en kabels. Projectdirecteur Zeilmaker: “De nieuwe Botlekbrug moeten ze er bij wijze van spreken met een schoenlepel tussenwringen.” “Als alles goed blijft gaan bereiken we in 2010 twee mijlpalen”, zegt een trotse Zeilmaker. “Eerst zal het definitieve tracébesluit voor de weg worden vastgesteld. Later in het jaar moet dan de ondertekening van het DBFM-contract volgen. Dat zal de bekroning zijn van een paar jaar keihard werken om alles gerealiseerd te krijgen.”
Dat harde werken gebeurt in de toren van Rijkswaterstaat (RWS) aan de Rotterdamse Maas. Daar wordt, volgens de moderne filosofie van RWS, het grootste deel van het werk gedaan door een kleine groep ambtenaren en door ingehuurde adviseurs en deskundigen, onder leiding van Zeilmaker. “Zo’n project helemaal uitvoeren met ambtenaren zou teveel mankracht wegtrekken bij andere projecten. Daarom hebben we DHV gevraagd om hier te komen. Zo’n 25 man werkt met groot commitment en veel inzet aan dit megaproject. Mede daardoor loopt het project op rolletjes.” Zeilmaker schat dat de aannemer medio 2011 zal starten met de wegwerkzaamheden.

info Carlo Kuiper
telefoon (033) 468 30 97
e-mail carlo.kuiper@dhv.com

project
Verbreding MA(asvlakte) – VA(anplein) A15
opdrachtgever
Rijkswaterstaat
opdracht
DBFM-contract inclusief de ondersteuning
van de aanbestedingsprocedure
met concurrentiegerichte dialoog.
afgerond
2010


Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]