Artikel | Datum: 19-02-2010


Slechte informatie-uitwisseling en communicatie grootste oorzaak faalkosten




De faalkosten worden op bijna 11% van de omzet geschat. De belangrijkste oorzaken van faalkosten zijn ‘slechte informatie-uitwisseling en communicatie’ en ‘te weinig aandacht voor de bouwfase tijdens de ontwerpfase’. Dit is de mening van architecten, aannemers B&U en installateurs. Daarnaast ontstaan de meeste faalkosten in de werkvoorbereidings- en uitvoeringsfase: juist de fasen waarin veel informatie wordt gedeeld en veel wordt gecommuniceerd. Dit alles blijkt uit onderzoek wat USP Marketing Consultancy het afgelopen kwartaal heeft uitgevoerd in opdracht van printerfabrikant Océ. Océ is tevens wereldmarktleider op het gebied van systemen en software voor het produceren van grootformaat technische tekeningen.

Meeste faalkosten in de werkvoorbereiding en uitvoering
Uit een eerder verschenen artikel is reeds gebleken dat de faalkosten door architecten, aannemers B&U en installateurs worden geschat op bijna 11%. Deze partijen geven aan dat de meeste faalkosten in de werkvoorbereidingsfase (23% van de faalkosten) en uitvoeringsfase (43% van de faalkosten) ontstaan. Per marktpartij zijn echter wel verschillen waar te nemen: zo zeggen de installateurs dat bijna de helft van de faalkosten (49%) in de uitvoeringsfase wordt gemaakt. Bij de aannemers B&U ligt dit percentage in deze fase op 36%. Hoewel de meeste faalkosten worden toegekend aan de werkvoorbereidings- en uitvoeringsfase, zijn de andere fasen ook wel degelijk belangrijk. Het bouwproces is een continu proces waar in alle fasen het bewustzijn rond faalkosten hoog dient te zijn. Het kan niet zo zijn dat op basis van de genoemde resultaten de beschuldigende vinger naar de uitvoerende partij kan worden uitgestoken. Ook de ontwerpende en de opdrachtgevende partijen dienen hun verantwoordelijkheid in dit proces te nemen. Dit blijkt ook wel uit het volgende.

Slechte informatie-uitwisseling en communicatie grootste oorzaken
De meeste faalkosten ontstaan in de ontwerp- (16%), werkvoorbereidings- (23%) en uitvoeringsfase (43%), samen goed voor viervijfde van de totale faalkosten. Voor elk van de genoemde drie fasen is gevraagd wat de oorzaken zijn van de faalkosten. Het blijkt dat in elke fase de slechte informatie-uitwisseling en communicatie als belangrijkste oorzaken worden gezien (25% in de ontwerpfase, 24% in de werkvoorbereiding en 26% in de uitvoering). Verder wordt in de ontwerpfase door 22% van de architecten, aannemers B&U en installateurs aangegeven dat er in de ontwerpfase te weinig aandacht is voor de uitvoerbaarheid. Dit wordt voornamelijk onderstreept door de aannemers B&U (32%) en in mindere mate door architecten (14%).

‘Aandacht voor faalkosten neemt toe, kwestie van tijd dat de faalkosten zullen afnemen’
De afgelopen jaren is veel gesproken over de faalkosten in de bouwsector. Vooralsnog spreken de cijfers tegen dat er veel actie wordt ondernomen om de faalkosten tegen te gaan. Dit is echter niet het geval: zo zeggen twee op de vijf bedrijven dat zij concrete acties hebben ondernomen om faalkosten te reduceren (37%) of dat zij dit van plan zijn (2%). Het is een kwestie van tijd, alvorens de gehele bouwsector volledig bewust is van de faalkosten en de winsten (in geld, tijd, kwaliteit, imago, tevredenheid, etc.) die een bedrijf kan boeken door faalkosten te reduceren. Als de grote groep ziet dat de koplopers (genoemde 39%) duidelijk voordeel gaan halen uit de genoemde acties, dan zal deze grote groep spoedig volgen. Dit is echter een proces wat nog jaren in beslag kan nemen. In tijden van crisis, wanneer extra op de kosten gelet wordt, kan dit proces wel versneld worden. In een volgend artikel zal ingegaan worden op mogelijkheden voor het terugdringen van faalkosten.

Technische achtergrondinformatie
Voor het onderzoek van USP Marketing Consultancy zijn 300 telefonisch enquêtes afgenomen onder architecten (100), aannemers B&U (101), elektrotechnisch installateurs (49) en werktuigbouwkundig installateurs (50). Voor de vergelijking met voorgaande jaren is gebruik gemaakt van onderzoeksresultaten uit de BouwBarometer: een elk kwartaal terugkerend onderzoek over de stand van zaken in de bouw- en installatiesector; uitgevoerd door USP en BouwKennis.




Deel dit artikel:                   





Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting








[Banners]