Artikel | Datum: 26-05-2010


'De omgeving heeft invloed. Die bron van onzekerheid moet je managen.'




Waarom omgevingsmanagement?
Omgevingsmanagement werd voor mij belangrijk omdat ik merkte dat projecten onstabiel zijn als ze niet duidelijk afgebakend zijn. Toen ik bij een aannemer werkte leverde dat verstoring op van het productieproces, en vaak meerkosten en vertraging, die we moesten verhalen op de klant. Bij de opdrachtgever vertaalt dit zich in onverwachte tijd- en kostenoverschrijdingen. .

Projectbeheersing én maatschappelijke verantwoording
Het betrekken van de omgeving is essentieel vanuit het oogpunt van projectbeheersing. Maar er is meer. Projecten maken inbreuk op de leefomgeving van belanghebbenden en dit kan heftige reacties oproepen. Voor mij is het van belang dat er recht gedaan wordt aan de belangen van burgers en organisaties: mensen en onze leefomgeving doen ertoe. Afgewogen besluitvorming is niet het recht van de sterkste maar het verbinden van belangen. Pas als alle belangen gezien en serieus genomen worden ontstaat er draagvlak. Hiervoor moet goed duidelijk zijn wat de maatschappelijke nut en noodzaak van het project is. Een heldere uitleg en discussie hierover geeft een duidelijk kader, en garandeert een ongestoorde realisatie.

Uitstel is geen afstel
In de besluitvorming over de Noord-Zuid lijn is er maatschappelijk geen kader afgesproken voor de risico's van verzakkingen bij de bouw. Nu de verzakkingen optreden heeft dit geresulteerd in een half jaar maatschappelijke discussie over de nut en noodzaak van het project en de risico's van de bouw op de stad.

Omgevingsmanagement in projecten
Omgevingsmanagement legt de relatie tussen het project en de omgeving, en legt de relatie tussen de omgeving en het project. Niet iedereen zal een project omarmen, maar mensen kunnen wel gehoord en begrepen worden. Vanuit een goede relatie ontstaat een constructieve houding van zowel de omgeving als het projectteam. Het is daarbij de kunst om in het project de balans te krijgen tussen 'people, planet and profit'. Contracten concentreren zich vaak op 'profit', omgevingsmanagement let daarbij meer op 'people en planet'.

Echte aandacht
Tijdens het project A15 Maasvlakte Vaanplein heb ik ervaren dat omgevingsmanagement een investering vraagt die zeker wordt beloond. Het kost veel energie voordat je anderen goed begrijpt. In dit project is het draagvlak gegroeid omdat belangen werkelijk recht zijn gedaan. De bewoners en de gemeente Hoogvliet konden bijvoorbeeld hun belangen vooraf kenbaar maken, zijn gehoord en zien het resultaat terug in contractdocumenten. Hun lokale kennis heeft het ontwerp verbeterd: het ontwerp is nu geoptimaliseerd voor beide partijen.

Wat levert de DHV-omgevingsmanager?
De omgevingsmanagers bij DHV hebben allemaal een bijzondere combinatie van uitgebreide ervaring in infra-projecten, technische inzicht en een goede antenne om belangen aan te voelen. Deze combinatie wordt door onze klanten hoog gewaardeerd. De huidige moeilijke markomstandigheden hebben geen invloed op onze order portefeuille!


Deel dit artikel:                   





Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht








[Banners]