Artikel | Datum: 18-06-2010


Zonder flexibele organisatie lopen megaprojecten vast




Veel grote infrastructuurprojecten ontwikkelen zich steeds vaker tot megaprojecten. Belangrijk voor een vlotte voortgang daarvan zijn de juiste randvoorwaarden. Bij het megaproject A15 MaVa zijn die bijvoorbeeld goed verzorgd. Bovendien kunnen betrokken partijen dankzij de flexibele aanpak prima omgaan met onzekerheden in dit project.

Megaprojecten bezitten andere eigenschappen dan doorsnee (grote) projecten. Standaardprocedures, gangbare managementmethoden, geijkte contractvormen en beproefde strategieën blijken vaak maar ten dele bruikbaar. 'Bij een megaproject werkt het bijvoorbeeld averechts wanneer je snel zoekt naar concrete resultaten', stelt DHV-adviseur Jan Reinout Deketh. 'Megaprojecten werken namelijk alleen al door hun omvang ontwrichtend op hun fysieke en administratieve omgeving.

Wat er precies mogelijk is, blijkt vaak pas gaandeweg in een afstemmingproces met belanghebbenden. Dat vraagt om flexibel project- en contractmanagement.' Die flexibiliteit inbouwen is bijvoorbeeld mogelijk door de vraag functioneel te specificeren, maar ook door samenwerking te stimuleren. Te denken valt aan een bonus die de samenwerkende partijen kunnen verdienen wanneer het totale project goed wordt afgerond. Dergelijke samenwerking is gericht op het creatief bereiken van functionele doelstellingen, waarbij de oplossing niet op voorhand vaststaat.
Info: janreinout.deketh@dhv.com


Deel dit artikel:                   





Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht








[Banners]