Artikel | Datum: 18-06-2010


Zonder flexibele organisatie lopen megaprojecten vast




Veel grote infrastructuurprojecten ontwikkelen zich steeds vaker tot megaprojecten. Belangrijk voor een vlotte voortgang daarvan zijn de juiste randvoorwaarden. Bij het megaproject A15 MaVa zijn die bijvoorbeeld goed verzorgd. Bovendien kunnen betrokken partijen dankzij de flexibele aanpak prima omgaan met onzekerheden in dit project.

Megaprojecten bezitten andere eigenschappen dan doorsnee (grote) projecten. Standaardprocedures, gangbare managementmethoden, geijkte contractvormen en beproefde strategieën blijken vaak maar ten dele bruikbaar. 'Bij een megaproject werkt het bijvoorbeeld averechts wanneer je snel zoekt naar concrete resultaten', stelt DHV-adviseur Jan Reinout Deketh. 'Megaprojecten werken namelijk alleen al door hun omvang ontwrichtend op hun fysieke en administratieve omgeving.

Wat er precies mogelijk is, blijkt vaak pas gaandeweg in een afstemmingproces met belanghebbenden. Dat vraagt om flexibel project- en contractmanagement.' Die flexibiliteit inbouwen is bijvoorbeeld mogelijk door de vraag functioneel te specificeren, maar ook door samenwerking te stimuleren. Te denken valt aan een bonus die de samenwerkende partijen kunnen verdienen wanneer het totale project goed wordt afgerond. Dergelijke samenwerking is gericht op het creatief bereiken van functionele doelstellingen, waarbij de oplossing niet op voorhand vaststaat.
Info: janreinout.deketh@dhv.com


Deel dit artikel:                   





ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht








[Banners]