Artikel | Datum: 18-06-2010


Brainport Zuidoost-Brabant stimuleert hightech mobiliteitoplossingen




Economische toplocaties in Brainport Zuidoost-Brabant moeten goed bereikbaar blijven. Daarom heeft het samenwerkingsverband Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant (BBZOB) een nieuwe visie op en een uitvoeringsprogramma voor dynamisch verkeersmanagement laten opstellen. Daarin gebruikt BBZOB de kansen die de regio zelf biedt om de bereikbaarheidsproblemen op technologisch vernieuwende wijze aan te pakken. De Brainport regio herbergt namelijk veel automotivebedrijven en -kennisinstellingen zoals de TU Eindhoven en TNO. Het visieplan en het uitvoeringsprogramma, met een maatregelenpakket ter waarde van 75 miljoen euro, zijn opgesteld door DHV in opdracht van het BBZOB. Juist de kennis van zowel regionale als landelijke mobiliteitsontwikkelingen maakt de bijdrage van DHV relevant. Het programma omvat 43 algemene, netwerkbrede projecten en 118 potentiële maatregelen, zoals de aanleg van een dynamisch route-informatiepaneel (DRIP) voor het langs andere wegen sturen van verkeer in Veldhoven en het uitbreiden van het parkeerroute-informatiesysteem (PRIS) in de Eindhovense binnenstad.

Dynamische benadering
Vooral de regionale aanpak maakt de netwerkbrede projecten krachtig. 'Dankzij de regionale samenwerking beschikken we hier over een grote proeftuin waarmee we innovatieve projecten kunnen faciliteren', zegt Irene Cortenbach, projectmanager van BBZOB. 'We kunnen zelfs delen van de openbare weg afzetten voor praktijktesten.' Het is nog niet bekend hoe de verschillende netwerkprojecten - zoals het verstrekken van multimodale reisinformatie via verschillende communicatiemiddelen en het samenwerken met onderwijsinstellingen en kennisinstituten op het gebied van technologische innovaties - precies uitpakken. Daarom koos BBZOB voor een 'dynamische en cyclische benadering': hoe een maatregel precies vorm krijgt, is afhankelijk van de resultaten van voorgaande projecten.
info: astrid.zwegers@dhv.com


Deel dit artikel:                   





Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht








[Banners]