Artikel | Datum: 15-08-2008


Invloed van de omgeving bij het realiseren van grote projecten

Door: Railforum



Omgevingsfactoren zorgen er dikwijls voor dat grote projecten aanzienlijke vertragingen oplopen. Het oplopen van vertraging is allesbehalve gunstig voor het realiseren van een dergelijk project, omdat hiermee veel geld en tijd verspilt wordt.

In een onlangs verschenen scriptie heeft Bas de Bruijn de invloed van de omgeving bij het besluitvormingsproces van de HSL Zuid in kaart gebracht. Daarbij concludeert hij dat bij projecten van dergelijk formaat het volgende in acht moet worden genomen:

1. Zorg dat belangenorganisaties zich serieus genomen voelen
2. Sluit klankbordgroepen op een goede manier af
3. Stuur in het gehele proces meer af op open besluitvorming om het NIMBY effect tegen te gaan.

Door deze punten samen met de bij de HSL Zuid gebruikte methodes uit te voeren kan men ervoor zorgen dat er minder weerstand wordt gevoeld vanuit de omgeving, en er minder vertraging ontstaat over het gehele traject.

Lees hier de volledige scriptie van Bas de Bruijn: "Sporen door de omgeving".

De vraag is echter of dit realiseerbaar is? Graag horen we de mening van anderen die momenteel bezig zijn met projecten waarbij omgevingsaspecten een rol spelen.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page last changed on Aug 15, 2008 by pieter gardenier.


Comments:

Ik ben zelf bij de bijeenkomst van Bas de Bruijn aanwezig geweest en vond het zeer interessant om te horen hoe verschillende belangenorganisaties het proces van een grote project kunnen bevorderen, of juist belemmeren, ik geloof dat de manier waarop met deze groepen om wordt gegaan grote invloed kan hebben op het vertragen dan wel versnellen van de realisatie van het project.
Posted by pieter gardenier at Aug 13, 2008 16:29

Ik denk dat met het goed omgaan van betrokkenen bij een project veel winst te behalen is. Mijn stelling: Goed omgevingsmanagement verdient zichzelf terug. Zowel in kwaliteit, geld als tijd. Belangrijk daarbij is dat gekeken wordt naar ieders belang en de daarbij geformuleerde wensen en eisen aan het eindresultaat. Mijns inziens wordt te snel geconcludeerd dat de belangen uiteenlopen èn dus het beoogde eindresultaat ook.
Posted by corina de jongh at Aug 14, 2008 08:36

Helemaal geen megaprojekten meer. Aansluiten op bestaande infrastruktuur. Een stervormig netwerk met personen- en goederenverkeer gecombineerd. Transport beperken. Ga maar in de buurt van je werk wonen. Het is bezopen om vanuit Arnhem in Leiden te gaan winkelen. Puur voor je plezier. Zorg dat Arnhem aantrekkelijk blijft. Dit gaat behandeld worden op mijn weblog: http://klimaatkombi.blogeiland.nl
Posted by ed at Dec 26, 2009 10:22



Deel dit artikel:                   





Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht








[Banners]