Artikel | Datum: 15-08-2008


Invloed van de omgeving bij het realiseren van grote projecten

Door: Railforum



Omgevingsfactoren zorgen er dikwijls voor dat grote projecten aanzienlijke vertragingen oplopen. Het oplopen van vertraging is allesbehalve gunstig voor het realiseren van een dergelijk project, omdat hiermee veel geld en tijd verspilt wordt.

In een onlangs verschenen scriptie heeft Bas de Bruijn de invloed van de omgeving bij het besluitvormingsproces van de HSL Zuid in kaart gebracht. Daarbij concludeert hij dat bij projecten van dergelijk formaat het volgende in acht moet worden genomen:

1. Zorg dat belangenorganisaties zich serieus genomen voelen
2. Sluit klankbordgroepen op een goede manier af
3. Stuur in het gehele proces meer af op open besluitvorming om het NIMBY effect tegen te gaan.

Door deze punten samen met de bij de HSL Zuid gebruikte methodes uit te voeren kan men ervoor zorgen dat er minder weerstand wordt gevoeld vanuit de omgeving, en er minder vertraging ontstaat over het gehele traject.

Lees hier de volledige scriptie van Bas de Bruijn: "Sporen door de omgeving".

De vraag is echter of dit realiseerbaar is? Graag horen we de mening van anderen die momenteel bezig zijn met projecten waarbij omgevingsaspecten een rol spelen.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page last changed on Aug 15, 2008 by pieter gardenier.


Comments:

Ik ben zelf bij de bijeenkomst van Bas de Bruijn aanwezig geweest en vond het zeer interessant om te horen hoe verschillende belangenorganisaties het proces van een grote project kunnen bevorderen, of juist belemmeren, ik geloof dat de manier waarop met deze groepen om wordt gegaan grote invloed kan hebben op het vertragen dan wel versnellen van de realisatie van het project.
Posted by pieter gardenier at Aug 13, 2008 16:29

Ik denk dat met het goed omgaan van betrokkenen bij een project veel winst te behalen is. Mijn stelling: Goed omgevingsmanagement verdient zichzelf terug. Zowel in kwaliteit, geld als tijd. Belangrijk daarbij is dat gekeken wordt naar ieders belang en de daarbij geformuleerde wensen en eisen aan het eindresultaat. Mijns inziens wordt te snel geconcludeerd dat de belangen uiteenlopen èn dus het beoogde eindresultaat ook.
Posted by corina de jongh at Aug 14, 2008 08:36

Helemaal geen megaprojekten meer. Aansluiten op bestaande infrastruktuur. Een stervormig netwerk met personen- en goederenverkeer gecombineerd. Transport beperken. Ga maar in de buurt van je werk wonen. Het is bezopen om vanuit Arnhem in Leiden te gaan winkelen. Puur voor je plezier. Zorg dat Arnhem aantrekkelijk blijft. Dit gaat behandeld worden op mijn weblog: http://klimaatkombi.blogeiland.nl
Posted by ed at Dec 26, 2009 10:22



Deel dit artikel:                   





Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting








[Banners]