Artikel | Datum: 15-08-2008


Invloed van de omgeving bij het realiseren van grote projecten

Door: Railforum



Omgevingsfactoren zorgen er dikwijls voor dat grote projecten aanzienlijke vertragingen oplopen. Het oplopen van vertraging is allesbehalve gunstig voor het realiseren van een dergelijk project, omdat hiermee veel geld en tijd verspilt wordt.

In een onlangs verschenen scriptie heeft Bas de Bruijn de invloed van de omgeving bij het besluitvormingsproces van de HSL Zuid in kaart gebracht. Daarbij concludeert hij dat bij projecten van dergelijk formaat het volgende in acht moet worden genomen:

1. Zorg dat belangenorganisaties zich serieus genomen voelen
2. Sluit klankbordgroepen op een goede manier af
3. Stuur in het gehele proces meer af op open besluitvorming om het NIMBY effect tegen te gaan.

Door deze punten samen met de bij de HSL Zuid gebruikte methodes uit te voeren kan men ervoor zorgen dat er minder weerstand wordt gevoeld vanuit de omgeving, en er minder vertraging ontstaat over het gehele traject.

Lees hier de volledige scriptie van Bas de Bruijn: "Sporen door de omgeving".

De vraag is echter of dit realiseerbaar is? Graag horen we de mening van anderen die momenteel bezig zijn met projecten waarbij omgevingsaspecten een rol spelen.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page last changed on Aug 15, 2008 by pieter gardenier.


Comments:

Ik ben zelf bij de bijeenkomst van Bas de Bruijn aanwezig geweest en vond het zeer interessant om te horen hoe verschillende belangenorganisaties het proces van een grote project kunnen bevorderen, of juist belemmeren, ik geloof dat de manier waarop met deze groepen om wordt gegaan grote invloed kan hebben op het vertragen dan wel versnellen van de realisatie van het project.
Posted by pieter gardenier at Aug 13, 2008 16:29

Ik denk dat met het goed omgaan van betrokkenen bij een project veel winst te behalen is. Mijn stelling: Goed omgevingsmanagement verdient zichzelf terug. Zowel in kwaliteit, geld als tijd. Belangrijk daarbij is dat gekeken wordt naar ieders belang en de daarbij geformuleerde wensen en eisen aan het eindresultaat. Mijns inziens wordt te snel geconcludeerd dat de belangen uiteenlopen èn dus het beoogde eindresultaat ook.
Posted by corina de jongh at Aug 14, 2008 08:36

Helemaal geen megaprojekten meer. Aansluiten op bestaande infrastruktuur. Een stervormig netwerk met personen- en goederenverkeer gecombineerd. Transport beperken. Ga maar in de buurt van je werk wonen. Het is bezopen om vanuit Arnhem in Leiden te gaan winkelen. Puur voor je plezier. Zorg dat Arnhem aantrekkelijk blijft. Dit gaat behandeld worden op mijn weblog: http://klimaatkombi.blogeiland.nl
Posted by ed at Dec 26, 2009 10:22



Deel dit artikel:                   





Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht








[Banners]