Artikel | Datum: 17-06-2008


Storingsgevoelige locaties

Door: Railforum



Het Nederlandse spoorwegnet is één van drukst bereden spoornetten ter wereld. De slappe ondergrond is in het westen van Nederland de oorzaak van relatief veel liggingonderhoud en slijtage, met veel hinder door snelheidsbeperkingen en buitendienststellingen als gevolg. Op sommige locaties is momenteel 2-4 keer per jaar sprake van correctie van zettingverschillen nodig. Daarnaast treden relatief veel storingen op door extra slijtage aan spoorstaven en materieel, vooral ter plaatse van wissels en overgangsconstructies.

In 2007 is het Delft Cluster, in samenwerking met ProRail, een onderzoek naar "Overgangsconstructies en Wissels*"* (Delft Cluster OGC&W) gestart. Dit onderzoek richt zich op het verwerven van inzicht in de processen die zich afspelen op het interface bovenbouw/onderbouw, de onderbouw zelf en de relatie met de ondergrond. Dit alles met als doel te komen tot een modellering van deze processen en om uiteindelijk de vertaalslag te kunnen maken naar nieuwe ontwerpuitgangspunten. Binnen dit onderzoek werken de Delft Cluster partijen Deltares (voorheen GeoDelft) en TU Delft nauw samen met ProRail en procesaannemers. Daarnaast is er samenwerking gezocht met Rail Research UK (RRUK), waar de Universiteit van Southampton in het recente verleden veel ervaring op deed met het meten aan spoorbanen.



Nuttige Informatie
> Beschrijving werkpakket van onderzoek naar "Overgansconstructies en wissels" bij Delft Cluster

> Link naar Rail Research bij University of Southampton.

> Verslag workshop "De wisselwerking tussen ondergrond en onderhoud" (23-09-04)

> Verslag en presentaties van Seminar "Storingsgevoelige Locaties op het Spoor, Ontwikkeling als Schakel tussen Probleem en Praktijk" bij Deltares (28-05-08)


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page last changed on Jun 17, 2008 by pieter gardenier.


Comments:

Seminar "Storingsgevoelige locaties op het spoor - Ontwikkeling als schakel tussen Probleem en Praktijk", woensdag 28 mei a.s. bij Deltares te Delft.

Presentatie "Ontwerp overgangsconstructies en wissels voor spoorwegen (onderbouw)" door ing. E.A. Kwast van Kwast Consult

Stelling: "De Ontwerp Voorschriften Spoorwegen (OVS) en ProRail (organisatie) bieden voldoende ruimte voor de ontwikkeling van alternatieve (innovatieve) oplossingen"
Posted by at May 23, 2008 09:02

Ik ben op dit gebied niet deskundig.

Op de Brabantlijn zijn er diverse stations nog uitgevoerd met houten bielzen, terwijl er geen enkele ristrictie is op snelheid.

Dit terwijl hier toch de "aslastencluster" al is toegepast.

Is dat correct?
Posted by josuit@home.nl at May 26, 2008 19:49



Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]