Artikel | Datum: 17-06-2008


Storingsgevoelige locaties

Door: Railforum



Het Nederlandse spoorwegnet is één van drukst bereden spoornetten ter wereld. De slappe ondergrond is in het westen van Nederland de oorzaak van relatief veel liggingonderhoud en slijtage, met veel hinder door snelheidsbeperkingen en buitendienststellingen als gevolg. Op sommige locaties is momenteel 2-4 keer per jaar sprake van correctie van zettingverschillen nodig. Daarnaast treden relatief veel storingen op door extra slijtage aan spoorstaven en materieel, vooral ter plaatse van wissels en overgangsconstructies.

In 2007 is het Delft Cluster, in samenwerking met ProRail, een onderzoek naar "Overgangsconstructies en Wissels*"* (Delft Cluster OGC&W) gestart. Dit onderzoek richt zich op het verwerven van inzicht in de processen die zich afspelen op het interface bovenbouw/onderbouw, de onderbouw zelf en de relatie met de ondergrond. Dit alles met als doel te komen tot een modellering van deze processen en om uiteindelijk de vertaalslag te kunnen maken naar nieuwe ontwerpuitgangspunten. Binnen dit onderzoek werken de Delft Cluster partijen Deltares (voorheen GeoDelft) en TU Delft nauw samen met ProRail en procesaannemers. Daarnaast is er samenwerking gezocht met Rail Research UK (RRUK), waar de Universiteit van Southampton in het recente verleden veel ervaring op deed met het meten aan spoorbanen.



Nuttige Informatie
> Beschrijving werkpakket van onderzoek naar "Overgansconstructies en wissels" bij Delft Cluster

> Link naar Rail Research bij University of Southampton.

> Verslag workshop "De wisselwerking tussen ondergrond en onderhoud" (23-09-04)

> Verslag en presentaties van Seminar "Storingsgevoelige Locaties op het Spoor, Ontwikkeling als Schakel tussen Probleem en Praktijk" bij Deltares (28-05-08)


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page last changed on Jun 17, 2008 by pieter gardenier.


Comments:

Seminar "Storingsgevoelige locaties op het spoor - Ontwikkeling als schakel tussen Probleem en Praktijk", woensdag 28 mei a.s. bij Deltares te Delft.

Presentatie "Ontwerp overgangsconstructies en wissels voor spoorwegen (onderbouw)" door ing. E.A. Kwast van Kwast Consult

Stelling: "De Ontwerp Voorschriften Spoorwegen (OVS) en ProRail (organisatie) bieden voldoende ruimte voor de ontwikkeling van alternatieve (innovatieve) oplossingen"
Posted by at May 23, 2008 09:02

Ik ben op dit gebied niet deskundig.

Op de Brabantlijn zijn er diverse stations nog uitgevoerd met houten bielzen, terwijl er geen enkele ristrictie is op snelheid.

Dit terwijl hier toch de "aslastencluster" al is toegepast.

Is dat correct?
Posted by josuit@home.nl at May 26, 2008 19:49



Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]