Artikel | Datum: 17-06-2008


Storingsgevoelige locaties

Door: Railforum



Het Nederlandse spoorwegnet is één van drukst bereden spoornetten ter wereld. De slappe ondergrond is in het westen van Nederland de oorzaak van relatief veel liggingonderhoud en slijtage, met veel hinder door snelheidsbeperkingen en buitendienststellingen als gevolg. Op sommige locaties is momenteel 2-4 keer per jaar sprake van correctie van zettingverschillen nodig. Daarnaast treden relatief veel storingen op door extra slijtage aan spoorstaven en materieel, vooral ter plaatse van wissels en overgangsconstructies.

In 2007 is het Delft Cluster, in samenwerking met ProRail, een onderzoek naar "Overgangsconstructies en Wissels*"* (Delft Cluster OGC&W) gestart. Dit onderzoek richt zich op het verwerven van inzicht in de processen die zich afspelen op het interface bovenbouw/onderbouw, de onderbouw zelf en de relatie met de ondergrond. Dit alles met als doel te komen tot een modellering van deze processen en om uiteindelijk de vertaalslag te kunnen maken naar nieuwe ontwerpuitgangspunten. Binnen dit onderzoek werken de Delft Cluster partijen Deltares (voorheen GeoDelft) en TU Delft nauw samen met ProRail en procesaannemers. Daarnaast is er samenwerking gezocht met Rail Research UK (RRUK), waar de Universiteit van Southampton in het recente verleden veel ervaring op deed met het meten aan spoorbanen.



Nuttige Informatie
> Beschrijving werkpakket van onderzoek naar "Overgansconstructies en wissels" bij Delft Cluster

> Link naar Rail Research bij University of Southampton.

> Verslag workshop "De wisselwerking tussen ondergrond en onderhoud" (23-09-04)

> Verslag en presentaties van Seminar "Storingsgevoelige Locaties op het Spoor, Ontwikkeling als Schakel tussen Probleem en Praktijk" bij Deltares (28-05-08)


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page last changed on Jun 17, 2008 by pieter gardenier.


Comments:

Seminar "Storingsgevoelige locaties op het spoor - Ontwikkeling als schakel tussen Probleem en Praktijk", woensdag 28 mei a.s. bij Deltares te Delft.

Presentatie "Ontwerp overgangsconstructies en wissels voor spoorwegen (onderbouw)" door ing. E.A. Kwast van Kwast Consult

Stelling: "De Ontwerp Voorschriften Spoorwegen (OVS) en ProRail (organisatie) bieden voldoende ruimte voor de ontwikkeling van alternatieve (innovatieve) oplossingen"
Posted by at May 23, 2008 09:02

Ik ben op dit gebied niet deskundig.

Op de Brabantlijn zijn er diverse stations nog uitgevoerd met houten bielzen, terwijl er geen enkele ristrictie is op snelheid.

Dit terwijl hier toch de "aslastencluster" al is toegepast.

Is dat correct?
Posted by josuit@home.nl at May 26, 2008 19:49



Deel dit artikel:                   





IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht








[Banners]