Artikel | Datum: 04-11-2010


John Vredenberg, gemeente Amersfoort: “3D-ontwerp wordt een communicatiegereedschap”

Door: DHV



Voor de herinrichting van de Kersenbaan, een corridor langs een spoorlijn van 1,6 km en 30 meter breed in het centrum van Amersfoort, werkt DHV met nieuwe technieken op het gebied van 3D-ontwerp. “Ik denk dat dit de toekomst is”, zegt John Vredenberg, projectleider bij de gemeente Amersfoort. De Kersenbaan is een nieuwe verbinding tussen het centrum en de snelweg A28. Behalve een nieuwe weg langs de bestaande spoorweg – het zogenoemde Pon-lijntje – komt er onder meer een door de Kersenbaan ondertunnelde rotonde, moet de bestaande riolering worden aangepast, ondergrondse infra worden verlegd en komen er geluidsschermen vanwege de nabijgelegen huizen. De Kersenbaan is zeer krap omsloten door bestaande bebouwing en infra. De weg is nodig voor de stad en in samenspraak met de belanghebbenden wordt hieraan gewerkt. Dit maakt de Kersenbaan tot een uitdagend en complex project. Bovendien wordt Nederlands eerste gelijkvloerse spoorwegovergang in een rotonde aangelegd. DHV is verantwoordelijk voor de projectcoördinatie van alle technische disciplines.

Communicatiegereedschap
De nieuwe weg wordt een van de belangrijke invalswegen van Amersfoort. De plannen hebben veel discussie in de stad en in de politiek opgeleverd. Des te beter is het dat door de nieuwe 3D-ontwerpmethode snel duidelijk is hoe de omgeving er uiteindelijk uit komt te zien. “Ook niet-technisch onderlegde mensen kunnen het door de zeer realistische illustraties snel begrijpen”, vertelt Vredenberg. De ontwerpmethode is volgens hem dan ook niet alleen te gebruiken in een vroegtijdig stadium van het ontwerpproces, maar ook als illustratie bij de besprekingen richting het College , de gemeenteraad en inwoners. Vredenberg: “In de nieuwe visualisatie kun je als het ware over de nieuwe Kersenbaan rijden en zien wat er links en rechts verandert. Ik hoop dat met deze ontwerpmethode de Commissie Welstand een duidelijker beeld krijgt van de tunnel onder het kruispunt Roethof. Ook zal het goed kunnen werken bij het informeren van betrokkenen. Wat mij betreft wordt het 3D-ontwerp een communicatiegereedschap richting de bewoners van Amersfoort.”

Techniek vertalen in beleving
Door het samenvoegen van de huidige omgeving – bestaande uit huizen, tuinen en andere beeldbepalende objecten – met het voorgenomen ontwerp, wordt door middel van 3D-visualisaties de toekomstige situatie nagebootst. De inzichtelijkheid van de ontwerpmethode voorkomt miscommunicatie, bespaart tijd en is dus uiteindelijk efficiënter. “We krijgen heel snel inzicht of een verandering al dan niet mogelijk of wenselijk is”, vertelt Jeffrey Rampaart, DHV’s projectleider voor de Kersenbaan. “Tijdens presentaties kunnen we het resultaat van plaatsing van bijvoorbeeld openbare verlichting laten zien en zelfs ter plekke kleine aanpassingen in kleur, materiaal of afmetingen doorvoeren, zodat iedereen direct het realistische gevolg daarvan op de omgeving ziet. Het zijn niet zomaar leuke plaatjes, maar het echte effect wordt realtime getoond omdat de basis voor het 3D-model het technische ontwerp is. Zo wordt de techniek vertaald in een beleving en vormt die niet langer een barrière.”

Info: jeffrey.rampaart@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht








[Banners]