Artikel | Datum: 04-11-2010


John Vredenberg, gemeente Amersfoort: “3D-ontwerp wordt een communicatiegereedschap”

Door: DHV



Voor de herinrichting van de Kersenbaan, een corridor langs een spoorlijn van 1,6 km en 30 meter breed in het centrum van Amersfoort, werkt DHV met nieuwe technieken op het gebied van 3D-ontwerp. “Ik denk dat dit de toekomst is”, zegt John Vredenberg, projectleider bij de gemeente Amersfoort. De Kersenbaan is een nieuwe verbinding tussen het centrum en de snelweg A28. Behalve een nieuwe weg langs de bestaande spoorweg – het zogenoemde Pon-lijntje – komt er onder meer een door de Kersenbaan ondertunnelde rotonde, moet de bestaande riolering worden aangepast, ondergrondse infra worden verlegd en komen er geluidsschermen vanwege de nabijgelegen huizen. De Kersenbaan is zeer krap omsloten door bestaande bebouwing en infra. De weg is nodig voor de stad en in samenspraak met de belanghebbenden wordt hieraan gewerkt. Dit maakt de Kersenbaan tot een uitdagend en complex project. Bovendien wordt Nederlands eerste gelijkvloerse spoorwegovergang in een rotonde aangelegd. DHV is verantwoordelijk voor de projectcoördinatie van alle technische disciplines.

Communicatiegereedschap
De nieuwe weg wordt een van de belangrijke invalswegen van Amersfoort. De plannen hebben veel discussie in de stad en in de politiek opgeleverd. Des te beter is het dat door de nieuwe 3D-ontwerpmethode snel duidelijk is hoe de omgeving er uiteindelijk uit komt te zien. “Ook niet-technisch onderlegde mensen kunnen het door de zeer realistische illustraties snel begrijpen”, vertelt Vredenberg. De ontwerpmethode is volgens hem dan ook niet alleen te gebruiken in een vroegtijdig stadium van het ontwerpproces, maar ook als illustratie bij de besprekingen richting het College , de gemeenteraad en inwoners. Vredenberg: “In de nieuwe visualisatie kun je als het ware over de nieuwe Kersenbaan rijden en zien wat er links en rechts verandert. Ik hoop dat met deze ontwerpmethode de Commissie Welstand een duidelijker beeld krijgt van de tunnel onder het kruispunt Roethof. Ook zal het goed kunnen werken bij het informeren van betrokkenen. Wat mij betreft wordt het 3D-ontwerp een communicatiegereedschap richting de bewoners van Amersfoort.”

Techniek vertalen in beleving
Door het samenvoegen van de huidige omgeving – bestaande uit huizen, tuinen en andere beeldbepalende objecten – met het voorgenomen ontwerp, wordt door middel van 3D-visualisaties de toekomstige situatie nagebootst. De inzichtelijkheid van de ontwerpmethode voorkomt miscommunicatie, bespaart tijd en is dus uiteindelijk efficiënter. “We krijgen heel snel inzicht of een verandering al dan niet mogelijk of wenselijk is”, vertelt Jeffrey Rampaart, DHV’s projectleider voor de Kersenbaan. “Tijdens presentaties kunnen we het resultaat van plaatsing van bijvoorbeeld openbare verlichting laten zien en zelfs ter plekke kleine aanpassingen in kleur, materiaal of afmetingen doorvoeren, zodat iedereen direct het realistische gevolg daarvan op de omgeving ziet. Het zijn niet zomaar leuke plaatjes, maar het echte effect wordt realtime getoond omdat de basis voor het 3D-model het technische ontwerp is. Zo wordt de techniek vertaald in een beleving en vormt die niet langer een barrière.”

Info: jeffrey.rampaart@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht








[Banners]