Artikel | Datum: 31-01-2011


Eerste afstudeerders Geïntegreerd Bouwen




BIM heeft de toekomst

“Aangenaam, ik ben Integrated Building Engineer”. Klinkt goed, toch? Binnenkort mag Marcel van Duijn, senior technisch medewerker bij de Dienst Vastgoed Defensie in Utrecht, zich zo noemen. Hij is een van de eersten die de opleiding voltooit. Zijn conclusie: “BIM heeft echt de toekomst.”

Marcel van Duijn werkt bij de afdeling van de Dienst Vastgoed Defensie die ontwerpen maakt voor diverse defensieobjecten, zoals havens, vliegvelden, legeringsgebouwen en kantoren. “We zijn een soort intern ingenieursbureau, met twee takken: ontwerp en beheer & onderhoud.” In 2008 vroeg zijn afdelingshoofd of hij de HBO-opleiding Integrated Building & Engineering van de Hogeschool Utrecht wilde gaan volgen, op kosten van Defensie.

Duaal leren
“De termen geïntegreerd bouwen en BIM kende ik al uit vakbladen. Ik vond het heel interessant er meer over te weten te komen.” Binnen een week besloot hij de opleiding te gaan doen, al was er gezinsuitbreiding op komst en moest hij zijn grootste hobby (de reddingsbrigade) voorlopig opschorten.

In de opleiding staat het integrale ontwerpproces vanuit bouwkundig en installatietechnisch oogpunt centraal. Het is een duale leergang: er wordt geleerd op én naast het werk. Het dagelijks werk levert studiepunten op: daarnaast volgen studenten lessen en voeren studieopdrachten uit in practica en projectgroepen. Thuisstudie doet de rest.

Veelzijdige club
“De opleiding kent drie aspecten: bedrijfskundige materie, technisch inhoudelijke onderwerpen en het leren omgaan met softwareprogramma’s”, aldus van Duijn. “Er zaten mensen met heel verschillende achtergronden: commerciële mensen, bouwtechnici, bedrijfskundigen. Het was een veelzijdige club. Het enige wat ik een beetje miste in de leerstof was elektrotechniek, mijn eigen vak. Inmiddels wordt hier aandacht aan besteed binnen de opleiding.”

Deze zomer hoopt Van Duijn de opleiding af te kunnen ronden. Zijn afstudeerproject, dat hij samen met een collega doet, is tweeledig. Hij wil BIM in de praktijk testen door een al bestaand ontwerp te ‘verbimmen’. “Ik ben benieuwd naar de praktische gang van zaken: wat kom je zoal tegen, hoeveel tijd ben je eraan kwijt?”

Onwennig
Maar de hoofdmoot van het afstudeerproject beslaat een onderzoek naar het opzetten van een BIM-poot binnen zijn afdeling. “Het moet een soort advies worden naar onze werkgever: een inventarisatie van wat je nodig hebt als je wilt gaan bimmen.” In Van Duijns optiek is werken met BIM niet voor iedereen weggelegd. Het vraagt om tekenen en ontwerpen tegelijk: twee takken van sport die zonder meer verschillen van elkaar. “Ik denk dat er mensen zullen zijn die het tekenwerk, - lees: detaillering -, blijven doen, en daarnaast mensen die met model bezig zijn.”

De bewustwording over BIM komt op gang, maar het is voor veel mensen nog onwennig, ziet Van Duijn. Meestal zijn de ouderen wat terughoudender en willen de jongeren er wel voor gaan. “Maar andersom zie ik ook: een jongen die het liefst met pen en papier werkt en een 50-plusser die zelf modelletjes zit te maken.”

100% gaan
Zijn verwachtingen rondom BIM zijn hoog. Hij voorziet dat het ontwerpproces langer gaat duren, omdat het nu eenmaal tijd kost om clashes goed te bekijken en diverse simulaties op de modellen los te laten. Het model zal ook vaker over en weer gaan. “Maar dan heb je wel een gebouw dat helemaal klopt, dus het totale proces zal korter en goedkoper zijn.”

Wat wil hij gaan doen met zijn opleiding? “Mocht er in de toekomst een BIM-afdeling komen, dan hoop ik daarop aan de slag te kunnen. Die afdeling zal hoe dan ook klein moeten worden opgezet. Het gaat erom eerst ervaring op te bouwen: ineens een hele organisatie omgooien werkt niet. Gelukkig is mijn directeur overtuigd van het nut van BIM, hij wil 100% ervoor gaan. Daar ben ik blij mee, want wat mij betreft ligt de toekomst echt bij BIM.”



Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]