Artikel | Datum: 09-06-2011


Hartelbrug interactief ontworpen in i-Room




De Hartelbrug over het Hartelkanaal bij Spijkenisse krijgt een grote opknapbeurt. Bovendien wordt de capaciteit met een rijstrook vergroot. Het is een project waar meestal een complex ontwerp- en langdurig besluitvormingsproces aan vooraf gaat. Dit keer ging het gemakkelijker en sneller doordat DHV de betrokken stakeholders mee liet denken in een nieuwe interactieve setting: de Integration Room, kortweg i-Room. “Onze i-Room is voorzien van smartboards en computers waarmee de voortgang van besluitvormingsprocessen digitaal wordt vastgelegd. De effecten van besluiten worden er direct gevisualiseerd en in kaart gebracht, zodat de betrokken partijen gericht inhoudelijk met elkaar in debat kunnen gaan”, vertelt strategisch adviseur Ruud Hulscher. De Hartelbrug moet nog veertig jaar mee. Daarvoor moet de betonnen uitbouwbrug gecheckt worden en ook de twee brugvallen over het Hartelkanaal en het Zoetwaterkanaal. Bovendien wordt de capaciteit van de brug vergroot van 2 plus 1 rijstrook naar 2x2 rijstroken door het fietspad te verleggen naar de in aanbouw zijnde fietsbrug. “Voor de Hartelbrug hebben wij de provincie Zuid-Holland een korter beslissingstraject geboden door interactieve voortgangsbesprekingen te hebben in de i-Room.”

Enthousiast
Adrie Verheul, senior projectleider van de provincie is zeer enthousiast. “In de i-Room konden alle participanten mogelijke problemen en oplossingen schetsen, waarna de aantekeningen digitaal werden opgeslagen. Omdat elke afzonderlijke situatie direct werd gevisualiseerd kwamen allerlei deelaspecten aan bod waarover we snel een weloverwogen besluit konden nemen. Daardoor waren tijdintensieve controlerondes binnen de provincie niet meer nodig en verliep de besluitvorming twee tot drie maal sneller dan voorheen. Een bijkomend voordeel is dat overleg in de DHV i-Room helpt om eventuele twijfels bij stakeholders weg te nemen en een breed draagvlak te creëren. Het succes van deze methode hangt sterk af van een goede voorbereiding. Zo moeten alle gegevens actueel zijn en de processen goed worden begeleid. Dankzij de uitstekende voorbereiding van DHV konden de stakeholders van dit project snel tot overeenstemming komen.”

info: ruud.hulscher@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht








[Banners]