Artikel | Datum: 10-06-2011


Betere doorstroming op A2 Hooggelegen




De wegwerkzaamheden aan de A2 bij Hooggelegen zijn gerealiseerd met veel minder verkeershinder dan vooraf werd verwacht. De grote aandacht voor de doorstroming in het project heeft bovendien veel goodwill van de omgeving opgeleverd. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de evaluatie van Verkeershinder Hoofd- en Onderliggend Wegennet.

Hooggelegen wordt ook wel de draaischijf van Nederland genoemd. Verkeer uit alle windrichtingen komt hier bij elkaar. Files door de verbredingswerkzaamheden moesten daarom zoveel mogelijk worden voorkomen. Een team van DHV-deskundigen werkte voor de aannemer op het projectbureau. Een van hen was verkeerskundige Manus Barten. “In het project werd actief gestuurd op een goede doorstroming,” zegt hij. “Meestal staat in dit soort complexe projecten de voortgang voorop maar door de inbreng van de verkeerskundigen is het belang van het verkeer steeds meegewogen. Dat heeft niet alleen minder hinder opgeleverd maar ook een snellere uitvoering. We hebben veel bereikt voor de doorstroming.”

Goodwill
Een belangrijke conclusie uit de evaluatie is dat de stakeholders van het project, gemeenten en RWS, erg tevreden waren met de aandacht voor de doorstroming. “Ze hadden een duidelijk aanspreekpunt voor hun wensen. Het leverde ons veel goodwill op waardoor sommige besluiten sneller werden genomen en het project dus ook sneller kon voortgaan”, aldus een tevreden Barten. Hij is er van overtuigd dat deze aanpak de toekomst heeft. “In dit soort projecten is verkeerskunde nog een jonge discipline. Op het projectbureau zorgde dat wel eens voor aanpassingsproblemen, maar achteraf worden de samenwerking (binnen en buiten het project) en de algemene aandacht voor verkeer positief gewaardeerd. We kunnen nog een hoop bereiken door te sturen op verkeershinder.”

info: manus.barten@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht








[Banners]