Artikel | Datum: 10-06-2011


Betere doorstroming op A2 Hooggelegen




De wegwerkzaamheden aan de A2 bij Hooggelegen zijn gerealiseerd met veel minder verkeershinder dan vooraf werd verwacht. De grote aandacht voor de doorstroming in het project heeft bovendien veel goodwill van de omgeving opgeleverd. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de evaluatie van Verkeershinder Hoofd- en Onderliggend Wegennet.

Hooggelegen wordt ook wel de draaischijf van Nederland genoemd. Verkeer uit alle windrichtingen komt hier bij elkaar. Files door de verbredingswerkzaamheden moesten daarom zoveel mogelijk worden voorkomen. Een team van DHV-deskundigen werkte voor de aannemer op het projectbureau. Een van hen was verkeerskundige Manus Barten. “In het project werd actief gestuurd op een goede doorstroming,” zegt hij. “Meestal staat in dit soort complexe projecten de voortgang voorop maar door de inbreng van de verkeerskundigen is het belang van het verkeer steeds meegewogen. Dat heeft niet alleen minder hinder opgeleverd maar ook een snellere uitvoering. We hebben veel bereikt voor de doorstroming.”

Goodwill
Een belangrijke conclusie uit de evaluatie is dat de stakeholders van het project, gemeenten en RWS, erg tevreden waren met de aandacht voor de doorstroming. “Ze hadden een duidelijk aanspreekpunt voor hun wensen. Het leverde ons veel goodwill op waardoor sommige besluiten sneller werden genomen en het project dus ook sneller kon voortgaan”, aldus een tevreden Barten. Hij is er van overtuigd dat deze aanpak de toekomst heeft. “In dit soort projecten is verkeerskunde nog een jonge discipline. Op het projectbureau zorgde dat wel eens voor aanpassingsproblemen, maar achteraf worden de samenwerking (binnen en buiten het project) en de algemene aandacht voor verkeer positief gewaardeerd. We kunnen nog een hoop bereiken door te sturen op verkeershinder.”

info: manus.barten@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht








[Banners]