Artikel | Datum: 24-11-2011


Virtual Engineering breekt door




DHV maakt grote stappen met het toepassen van Virtual Engineering. Door gebruik te maken van verschillende nieuwe technieken komt het ideaal van een volledig integraal ontwerp steeds dichterbij. Virtual Engineering breekt met de gangbare ontwerpmethoden doordat alle betrokken technische disciplines tegelijk en in samenhang worden ontwikkeld. Virtual Engineering wijkt daarmee sterk af van de multidisciplinaire aanpak. Daarin werken de ontwerpers in afzonderlijke trajecten en komen hun ontwerpproducten in de praktijk pas aan het eind samen. “De integraliteit van het ontwerp is een groot winstpunt van Virtual Engineering”, zegt teammanager Wegen Gerwin Duine. “Het andere winstpunt zit in de lifecycle-benadering van een object. Doordat alle objectdata worden opgeslagen, kunnen ze worden benut gedurende de gehele levenscyclus van het object. Het toepassen van VDC (Virtual Design en Construction) en BIM (Building Information Modelling) is essentieel voor het succes van Virtual Engineering.”

Synergie<>
Hoewel Virtual Engineering nog volop in ontwikkeling is,past DHV het toe in verschillende projecten. Voorbeelden zijn de Kersenbaan in Amersfoort en de Hartelbrug bij Spijkenisse.
Duine is erg enthousiast over de rol van de opdrachtgever in het ‘virtuele ontwerpproces’. “De stakeholders worden in het proces meegenomen. Zo ontstaat synergie van belangen en techniek. Het creëert draagvlak bij de stakeholders, geeft inzicht in het ontwerpproces en het te realiseren object door 3D-visualisaties en leidt tot een sneller en goedkoper proces. We willen graag samen met de klant werken aan nieuwe uitdagingen om Virtual Engineering verder uit te bouwen.”
Info: gerwin.duine@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
Wilt u ook TÜV gecertificeerd machineveiligheidexpert worden in het nieuwe jaar?
Weblogposting
Arcadis en Strukton beveiligen spoor Rijswijk - Rotterdam
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht
Brusselse miljoenen voor Nederlandse internationale spoorplannen
Nieuwsbericht
Verder onderweg naar automatisch bestuurbare trein
Nieuwsbericht
Plan investeringsfonds hoopvol, maar haast is geboden
Nieuwsbericht
Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht


[Banners]