Fotograaf: Anke Bot
Artikel | Datum: 17-09-2013


Maxime Verhagen: Bezuinigen op bouw kost 11.000 banen




"In 2014 kunnen zo'n elfduizend bouwvakkers weer aan het werk, als de Tweede Kamer de geplande bezuinigingen op bouw en infra nu schrapt", zo klinkt bij de Miljoenennota de oproep van Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland.

"Deze relatief kleine bezuinigingen pakken keihard uit voor de bouw. Ze kosten honderden bedrijven de kop, duizenden banen worden onnodig bedreigd en dat terwijl de werkloosheid stijgt. De bouw en dus onze economie komt nog verder op achterstand. In Europees opzicht staan we onderhand gelijk met Roemenië, qua groei. Onbegrijpelijk!"
"De Nederlandse bouw- en infrasector blijft stevig krimpen, terwijl overal in Europa weer zwarte cijfers geschreven worden. Daardoor is ons land onderhand het lachertje van Europa, terwijl er geld genoeg is om mee te investeren in bouw en infra. In de landen om ons heen gebeurt dat, daarom groeit de economie daar. En investeren in de bouw levert de overheid per saldo geld op."

Starters stimuleren
"Concreet roep ik de Kamer daarom op allereerst het budget voor startersleningen met 50 miljoen op te hogen. Dat is maar een fractie van de hele begroting en het verdient zichzelf snel terug. Zeker nu de huizenprijzen voorlopig nog laag zijn, is het vaak maar een kleine kloof die nog overbrugd moet worden. De starterleningen moet stevig gepromoot worden en gemeenten moeten ophouden om met extra eigen regels jonge gezinnen te blokkeren. Als vele duizenden jonge mensen verder kunnen op de woningmarkt, betekent dat voor de bouw dat er meer verbouwd wordt en er eindelijk ook weer groei in de nieuwbouw komt. Dat is goed voor 5.000 bouwbanen en dus economische groei."

Langer laag btw
"Punt twee is het verlengen van de termijn voor het lage btw-tarief op onderhoud. We zien in de kabinetsplannen dat het tarief per 1 maart weer opgetrokken wordt van 6 naar 21 procent. Het zou nou juist zo goed zijn om het lage tarief te verlengen tot 31 december. Dat geeft heel veel (nieuwe) woningeigenaren en corporaties de mogelijkheid om hun woningen te verbouwen, renoveren en vooral energiezuiniger te maken – prachtig in lijn met het SER Energieakkoord. In 2014 krijgt de bouw daardoor niet te maken met een omzetdaling van € 40 miljoen, maar met een toename met € 360 miljoen. Dat levert ook weer 3.000 banen op, samen met het effect van startersleningen komt dat op 8.000. Maar ook hier is het woord aan de Kamer."

Van A naar beroerd?
"Onze infrastructuur krijgt rake klappen van het kabinet, bovenop alle eerder aangekondigde bezuinigingen. De prijscompensatie op het infrastructuurfonds wordt niet uitgekeerd en de eenmalige 300 miljoen voor 2014 wordt niet uitgekeerd. Dat is onverantwoord. We bezuinigen ons zo van A naar Beroerd. Het is juist de infrastructuur die de economie kan laten groeien. Door deze extra bezuinigingen worden bijna 3000 weg- en spoorbouwers naar huis gestuurd en vele onnodige faillissementen dreigen. Tellen we die 3.000 op bij de 8.000 van startersleningen en laag btw, dan kunnen hebben we ‘t over werk voor 11.000 bouwvakkers.
Onnodig banenverlies dreigt dus acuut, plus de komende tijd ook directe gevolgen voor de burger: vertragingen op weg en spoor nemen toe, vaker kapotte leidingen, niet functionerende wissels en natuurlijk gaten in de weg. Ik roep de Tweede Kamer dus op om een stokje te steken voor deze ‘penny wise en pound foolish' bezuinigingsoperatie. We moeten juist nu investeren in groei."


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]