Bron: Go About
Artikel | Datum: 03-12-2013


Interview met Jacco Lammers van Go About over Multimodale Reisinformatie




Interview met Jacco Lammers van Go About over Multimodale Reisinformatie en de oplossing van Go About naar aanleiding van het PlanLab event op 12 december 2013 in Amersfoort.


1. Wat is uw definitie van Multimodale Reisinformatie?

Het idee van een definitie is natuurlijk dat iedereen er een beetje hetzelfde onder verstaat. Volgens mij is dat: "reisinformatie met gebruik van verschillende modaliteiten", maar dat is een vakterm waar dus ook alleen verschillende soorten OV mee gedekt is.

Mobilisten zegt de term 'multimodaal' niks. Zij verwachten volgens mij een reisplanner die 'compleet' is, dus met fietsen, lopen, OV én auto, want daarmee reizen mensen nu eenmaal. Het gekke is dat er geen reisplanner was die compleet was. Het grootste deel van de treinreizigers komt bijvoorbeeld met de fiets naar het station en er was geen reisplanner die je dat reisadvies gaf! Het gevolg is dat mensen allerlei kunstgrepen uit gaan halen om toch hún slimste keuze terug te krijgen.


2. 'Om elke dag de slimste keuze te kunnen maken, biedt Go About een persoonlijke reisplanner.' Hoe ziet die slimste keuze er volgens u uit?

Dat verschilt nogal per persoon, én per dag. Wij zien om ons heen steeds meer mensen die niet uit gaan van alleen de auto of het OV, maar 'mobilisten' die dagelijks de slimste keuze willen maken tussen verschillende reisalternatieven en de actuele situatie op de weg en het spoor. Het ontbreekt ze aan het gereedschap om goed de actuele situatie te kunnen overzien.

Ik reis regelmatig tussen Rotterdam en Den Haag in de spits. Ik heb een auto, dus dat is een optie. Of het slim is, hangt nogal af van de verwachte situatie op de weg. Ik fiets graag naar het station en pak dan de trein, omdat terug met de auto nogal eens dramatisch is. En in de auto ben ik op een gegeven moment ook wel uitgebeld. Buiten de spits pak ik wel de auto, dan is het veel sneller. Voor mij is de trein dus meestal de slimste keuze, maar dat betekent niet dat al die mensen die wel in de file staan níet slim zijn. Het is momenteel voor iedereen wél erg lastig die slimste keuze dagelijks te maken, simpelweg omdat er geen compleet en actueel overzicht beschikbaar is.

Go About wil mensen een compleet overzicht geven van verschillende reisalternatieven van deur-tot-deur. Dat betekent dus óók fietsen naar het station en een goede vergelijking met de auto. Dynamische reisinformatie is hierbij een voorwaarde, omdat de actuele of verwachte situatie op de weg en het OV invloed heeft op je keuze. Persoonlijke voorkeuren geven vervolgens de doorslag.


3. Waarom is de planner van Go About persoonlijk en in hoeverre zijn de te geven reisoplossingen te personaliseren?

Zodra je alle reisalternatieven mee neemt in je reisadvies, ontstaan enorm veel keuzemogelijkheden. Toch willen we mensen niet teveel 'knopjes' geven. Voordat je het reisadvies krijgt, weet je immers nog niet of de trein tussen Den Haag en Rotterdam nog rijdt, of dat er een ongeluk gebeurd is op de snelweg. We bieden daarom een compleet overzicht van de verschillende alternatieven en laten de persoonlijke keuze aan jou over. We gaan daar wel steeds beter bij helpen, maar dat merk je vanzelf.


4. Welke modaliteiten neemt Go About mee in de oplossingen?

Lopen, fietsen, OV en auto. Daarbij zijn de eerste drie 'integraal' dus er wordt een optimale combinatie van modaliteiten uitgerekend. De auto berekenen we van deur-tot-deur.


5. Hoe is de kwaliteit van de brondata?

Wisselend. We zijn nu ongeveer een jaar live met onze reisplanner en er zit de afgelopen twee jaar wel veel vooruitgang in de datakwaliteit en dekking. De statische dienstregeling was bij het live gaan al vrijwel compleet op de kleinste waddeneilanden en wat veerdiensten na. Ik denk dat vervoerders nu zien dat hun data ook echt gebruikt wordt en dat goede data leidt tot goede reisinformatie en tot meer reizigers. Met name goede real-time data is een belangrijke toevoeging voor de reiziger. Ik snap eigenlijk niet dat we het zo lang zonder hebben gesteld. De techniek om het te verwerken ligt er, dus het is een kwestie van doorpakken.

Wij werken graag mee aan de verbetering van data door bijvoorbeeld feedback te verzamelen van reizigers.


6. Wat moet er nog gebeuren voor Go About beschikbaar komt voor een breed publiek?

Onze reisplanner zit onder www.filewissel.nl en de Brabant OV apps. We hebben al honderdduizenden reisadviezen gegeven en zijn dus al voor een breed publiek beschikbaar via onze 'API'.
Onze eigen web-applicatie zit nu in de bèta-fase. Je kunt hem proberen door een uitnodiging aan te vragen op www.goabout.com. Feedback is meer dan welkom!


7. Wat is de geplande releasedatum van Go About?

We zullen de komende tijd met een aantal nieuwe dingen komen. Meld je aan op onze site en je komt er vanzelf achter!


Deel dit artikel:                   





Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting








[Banners]