Foto: Ivo Ketelaar
Artikel | Datum: 19-02-2014


Keuze tussen beheren of vervangen is vorm van evenwicht

Door: NIB



Dit interview wordt geplaatst naar aanleiding van de komende Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud op 19 maart 2014 in Nieuwegein.

Beheren en onderhouden, of vervangen? Wat is eigenlijk het belangrijkste? Het antwoord daarop is niet eenduidig aldus Lindy Molenkamp van de Provincie Overijssel en Jenne van der Velde van Rijkswaterstaat: “Alledrie zijn ze namelijk belangrijk. Het gaat er om de netwerken die we beheren, goed te laten functioneren, nu en in de toekomst. Vanuit je beheerdersrol zie je hoe de netwerken functioneren en op basis van hoe de infrastructuur op dat moment presteert en hoe lang ze nog technisch kan meegaan maak je de keuze voor vervangen, versterken of onderhouden (en soms ook beperken van het gebruik). De kunst is om deze keuze zo goed mogelijk te maken met alle kennis die je hebt.”

Evenwicht
Evenwicht tussen beheer en onderhoud en vervangen is van essentieel belang. Van der Velde en Molenkamp zijn wel kritisch over de vormen van evenwicht: “De vraag is alleen of je op dit moment het juiste evenwicht nastreeft om de gemaakte afspraken (met de politiek en de gebruikers) goed na te komen. Dit evenwicht wordt daarom ook steeds meer en meer door anderen (de politiek) én de omgeving (gebruikers) bepaald en niet meer door de beheerder alleen. De functie en impact van het falen van het kunstwerk is daarbij bepalend. En wat zijn dan de kosten en overlast (risico’s) bij het falen of realiseren van onderhoud? Het juiste evenwicht is dat evenwicht waarin de kosten, prestaties en risico’s zijn zoals met elkaar afgesproken (politiek en gebruikers), op korte en lange termijn.”

Kunstwerken
Rijkswaterstaat heeft het druk de komende jaren. Veel kunstwerken zijn aangelegd in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw. Van der Velde denkt dat onderhoud nu een grote rol gaat spelen: “Bijna alle kunstwerken moeten de komende jaren onderhouden worden. Dit Groot Onderhoud vraagt extra aandacht omdat ook veel van de kunstwerken in de komende jaren een andere functie gaan krijgen (hogere belastingen, ander keerhoogtes, meer verkeer) of al hebben gekregen. “

“Dit vraagt om een gedegen afweging”, zegt Lindy Molenkamp, “ Hierbij gaat het niet meer alleen om de kunstwerken ‘één op één’ in stand te houden, maar ook om samenhangende keuzes te maken zodat het netwerk (ook op termijn) goed blijft functioneren. Alle beheerders in Nederland hebben met deze problematiek te maken, en ook alle beheerders hebben ieder voor zich niet genoeg geld en de juiste kennis om deze uitdaging alleen op te lossen. We zijn dus op elkaar aangewezen.”

Meer weten?
Lindy Molenkamp en Jenne van der Velde verzorgen een sessie op de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud. Bekijk het congresprogramma.


Eerder gepubliceerd op de eventwebsite van de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud


Deel dit artikel:                   





IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht








[Banners]