Foto: Ivo Ketelaar
Artikel | Datum: 19-02-2014


Keuze tussen beheren of vervangen is vorm van evenwicht

Door: NIB



Dit interview wordt geplaatst naar aanleiding van de komende Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud op 19 maart 2014 in Nieuwegein.

Beheren en onderhouden, of vervangen? Wat is eigenlijk het belangrijkste? Het antwoord daarop is niet eenduidig aldus Lindy Molenkamp van de Provincie Overijssel en Jenne van der Velde van Rijkswaterstaat: “Alledrie zijn ze namelijk belangrijk. Het gaat er om de netwerken die we beheren, goed te laten functioneren, nu en in de toekomst. Vanuit je beheerdersrol zie je hoe de netwerken functioneren en op basis van hoe de infrastructuur op dat moment presteert en hoe lang ze nog technisch kan meegaan maak je de keuze voor vervangen, versterken of onderhouden (en soms ook beperken van het gebruik). De kunst is om deze keuze zo goed mogelijk te maken met alle kennis die je hebt.”

Evenwicht
Evenwicht tussen beheer en onderhoud en vervangen is van essentieel belang. Van der Velde en Molenkamp zijn wel kritisch over de vormen van evenwicht: “De vraag is alleen of je op dit moment het juiste evenwicht nastreeft om de gemaakte afspraken (met de politiek en de gebruikers) goed na te komen. Dit evenwicht wordt daarom ook steeds meer en meer door anderen (de politiek) én de omgeving (gebruikers) bepaald en niet meer door de beheerder alleen. De functie en impact van het falen van het kunstwerk is daarbij bepalend. En wat zijn dan de kosten en overlast (risico’s) bij het falen of realiseren van onderhoud? Het juiste evenwicht is dat evenwicht waarin de kosten, prestaties en risico’s zijn zoals met elkaar afgesproken (politiek en gebruikers), op korte en lange termijn.”

Kunstwerken
Rijkswaterstaat heeft het druk de komende jaren. Veel kunstwerken zijn aangelegd in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw. Van der Velde denkt dat onderhoud nu een grote rol gaat spelen: “Bijna alle kunstwerken moeten de komende jaren onderhouden worden. Dit Groot Onderhoud vraagt extra aandacht omdat ook veel van de kunstwerken in de komende jaren een andere functie gaan krijgen (hogere belastingen, ander keerhoogtes, meer verkeer) of al hebben gekregen. “

“Dit vraagt om een gedegen afweging”, zegt Lindy Molenkamp, “ Hierbij gaat het niet meer alleen om de kunstwerken ‘één op één’ in stand te houden, maar ook om samenhangende keuzes te maken zodat het netwerk (ook op termijn) goed blijft functioneren. Alle beheerders in Nederland hebben met deze problematiek te maken, en ook alle beheerders hebben ieder voor zich niet genoeg geld en de juiste kennis om deze uitdaging alleen op te lossen. We zijn dus op elkaar aangewezen.”

Meer weten?
Lindy Molenkamp en Jenne van der Velde verzorgen een sessie op de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud. Bekijk het congresprogramma.


Eerder gepubliceerd op de eventwebsite van de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud


Deel dit artikel:                   





Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht








[Banners]