Ingrid de Bondt, Gedeputeerde provincie Zuid-Holland - Fotografie: Kick Smeets in opdracht van de provincie Zuid-Holland
Artikel | Datum: 12-03-2014


Interview Ingrid de Bondt, Gedeputeerde provincie Zuid-Holland over beheer en onderhoud in de infra




Interview met Ingrid de Bondt, Gedeputeerde Mobiliteit provincie Zuid-Holland over beheer en onderhoud in de infra naar aanleiding van de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud van Infrastructuur op 19 maart 2014 in Nieuwegein.

1. Er verandert veel in de samenwerking tussen contractpartners in de infra. Hoe ziet uw ideale samenwerking in de infra er uit?

Er wordt naar gestreefd om een optimale mix van verantwoordelijkheden en uitvoeringsruimte bij marktpartijen neer te leggen, terwijl wij als opdrachtgever voldoende invloed houden op de kwaliteit van het eindproduct en de daarbij behorende financiële consequenties.


2. Welke rol ziet u voor burgerparticipatie in onderhoudsprojecten?

Bij onderhoudsprojecten is er veel contact met omwonenden, stakeholders, bedrijven en andere wegbeheerders. Doel is om tot een optimale planning en ontwerp te komen. Inbreng van de omgeving is hierbij onontbeerlijk. Ook tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijft er intensief contact met de omgeving om praktische informatie over werkzaamheden en eventuele omleidingen met elkaar te kunnen delen.


3. Optimaal beheer en onderhoud van infra wordt steeds belangrijker. Wordt optimaal beheer en onderhoud naar uw mening op dit moment voldoende meegewogen in nieuwbouwprojecten?

Hieraan wordt steeds meer aandacht besteed. Van oudsher wordt het technische aspect van toekomstig beheer en onderhoud van een nieuwbouwproject goed doordacht. Op dit moment is ook het financiële aspect sterk in ontwikkeling. Het is van belang dat naast de technische uitvoerbaarheid ook financiële gevolgen van het toekomstig beheer en onderhoud vooraf goed in beeld worden gebracht om afgewogen keuzes bij nieuwbouw te maken.


4. Planning van beheer en onderhoud van infra krijgt steeds meer aandacht. Op welke wijze kan deze planning kwaliteitsborging in het contract versterken?

Een planmatige aanpak van beheer en onderhoud leidt tot een betere controle over het proces. Hierdoor is er een beter zicht op de kwaliteit van de infrastructuur en een beter zicht op waar beheer een onderhoud noodzakelijk is.

Zeker in een drukke provincie als Zuid-Holland is planning van groot belang. Er zijn veel wegen, vaarwegen en bruggen en dagelijks veel mensen die er gebruik van maken. Dan moet je er alert op zijn dat werkzaamheden niet voor al te grote overlast zorgen. Dat betekent dat je goede afspraken moet maken met andere wegbeheerders en natuurlijk rekening moet houden met grote stromen forensen, reizigers met het OV en het vervoer van goederen rond bijvoorbeeld de Rotterdamse haven, de greenport Westland en de Duin- en Bollenstreek.

5. Kan Levensduur Verlengend Onderhoud (LVO) gezien worden als een vorm van duurzaamheid? Kunt u dat toelichten?

Als onderdeel van beheer en onderhoud kan ‘levensduur verlengend onderhoud’ er voor zorgen dat infrastructuur optimaal zijn functie blijft vervullen en eventuele risico’s beheerst zijn. Het grootschalig vervangen van infra gebeurt daarmee op een moment dat de technische of functionele levensduur volledig ten einde is. Hiermee wordt materiaal zo duurzaam mogelijk gebruikt en overlast beperkt.


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]