Artikel | Datum: 23-05-2014


Jan Koers, Directeur Intraffic: 'Beter spoor door topcorridors en meer intercity's'

Door: NIB



Interview Jan Koers, Directeur Intraffic, naar aanleiding van de Dag van de Rail op 19 juni 2014 in ’s-Hertogenbosch.

Op onze vraag wat er bovenaan de spooragenda zou staan als er geen crisis was antwoordt de heer Koers, directeur van InTraffic, dat er iedere 10 minuten een IC zou moeten rijden. De netto reistijd voor de grotere afstanden wordt hierdoor gereduceerd (wachttijden worden kleiner). En bij een slimme realisatie hiervan kan ook de treinenloop meer ontkoppeld worden, zodat de verstoringen afnemen. Op deze manier wordt het spoor aantrekkelijker voor automobilisten. Daarnaast zouden er volgens hem enkele ‘topcorridors’ moeten komen, waar hogesnelheidstreinen rijden. Dat verminderd niet alleen de reistijd, maar heeft ook internationale aantrekkingskracht. Koers denkt dat reizigers die nu nog per vliegtuig tussen Europese steden reizen, dan sneller geneigd zijn de trein te pakken.

Om de veiligheid op het spoor verder te verbeteren zou het Europese veiligheidssysteem ERTMS versneld uitgerold moeten worden. Koers zegt: ‘ERTMS biedt de mogelijkheid om meer treinen per uur per richting te laten rijden. Met het huidige conventionele systeem is de capaciteit afhankelijk van de “slechtste” trein. Dit is vaak een zware goederentrein. Met ERTMS wordt ook PHS makkelijker haalbaar.”

De redactie van het NIB werpt de stelling op dat er de komende jaren meer nodig is dan de huidige visie van de NS, ProRail en het ministerie van I&M. Koers antwoordt daarop: “Er is geen aandacht voor multimodaal reizen. Echt multimodaal reizen betekent dat ook fiets en auto volledig zijn opgenomen in het reisconcept. Spoor/OV en auto zijn 2 nagenoeg gescheiden werelden. “Dag van de Rail” heet niet “Dag van de Reis”. Het programma van het ministerie van I&M “Beter geïnformeerd op weg” richt zich alleen op de “weg” en laat het OV links liggen. Het NCOV-congres praat niet over auto’s. Dat zijn allemaal gemiste kansen in mijn ogen. Het aantal P&R-locaties neemt langzaam toe, maar het stimuleren van het gebruikt blijft achterwege. Promotie hiervan en goede ondersteuning met reisplanners en informatie gebeurt (nog) niet. Het moet aantrekkelijk en gemakkelijk gemaakt worden. Dat kan bijvoorbeeld door de kosten van P&R inzichtelijk te maken. Het is reizigers nu vaak niet duidelijk wat de kosten zijn van parkeren bij een P&R locatie, dit is per locatie ook verschillend en in de randstad vaak ronduit duur. Vaak zijn er voordelige NS tarieven, maar de OV-chipkaart kan je niet gebruiken, vaak wordt hierdoor toch het duurdere tarief betaald.”

Koers vervolgt: “De NS, ProRail en I&M zouden een gezamenlijke visie op moeten stellen en daar ook naar handelen. In de notitie van Bierman, vooral hoofdstuk 3 (spoorsysteem vereist integrale regie) geeft mooi aan welke lastige onderwerpen er zijn. Zonder integrale regie wordt dit lastig realiseerbaar. In de LTSA, met onder meer dit rapport, wordt wel een goede aanzet voor samenwerking tussen NS en ProRail geschetst. Echter de memo van Bierman geeft wat mij betreft aan: we hebben wel mooie plannen, maar door de individuele doelstellingen die we hebben wordt dit haast een onmogelijkheid om dit gerealiseerd te krijgen.”

Er gaan stemmen op om de actuele data van het spoor openbaar te maken. OP de vraag wat Koers dan zou doen zegt hij: “De vlag uitsteken”. Wel stelt Koers dat ‘de kwaliteit van de data dan goed moet zijn, zodat er echt toegevoegde waarde komt op het gebied van tijdigheid, volledigheid en betrouwbaarheid. “Helaas moeten we vaststellen dat in geval van verstoringen en calamiteiten de positiedata niet meer beschikbaar is en reisinfosystemen van het spoor niet betrouwbaar zijn. Juist op die momenten wil je dat goede data voorhanden is. Data open stellen is een politiek/bestuurlijke keuze; kan morgen geregeld worden. Kwaliteit van de data is een technische maatregel/investering; kost iets meer, maar acceptabel.”

Voor de toekomst ziet Koers nog interessante mogelijkheden voor het toepassen van de data: “ Als we actuele en betrouwbare spoordata hebben, dan wordt het zeer interessant om on-trip multimodale reisplanners/navigatiesystemen te hebben, in de auto: “stap over op trein, je bent eerder op bestemming”.

Jan Koers is spreker op de Dag van de Rail.

Dit interview is eerder gepubliceerd in het NIB Blog.


Deel dit artikel:                   





Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
Hildebrand van Kuyeren wint Blije Reizigers Prijs 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt spooronderhoud Betuwe aan Strukton Rail
Nieuwsbericht
Station Hollands Spoor heeft een nieuwe tunnel
Nieuwsbericht
ProRail maakt Betuweroute geschikt voor ICE
Nieuwsbericht
ProRail test systeem voor meer treinen op bestaand spoor
Nieuwsbericht
Betere prestaties treinen hogesnelheidslijn
Nieuwsbericht
Slimme mobiele camera's tegen overlast op het spoor
Nieuwsbericht
CEO ProRail benoemd tot president EIM Rail
Nieuwsbericht
Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht








[Banners]