Esmé Kalshoven - Foto: Ivo Ketelaar
Artikel | Datum: 03-06-2014


Interview met Esmé Kalshoven, Hoofd Inframanagement ERTMS NS Reizigers




Interview met Esmé Kalshoven, Hoofd Inframanagement ERTMS bij NS Reizigers, naar aanleiding van de Dag van de Rail 2014.

Het Nederlandse spoor en de treinen worden voorzien van het Europese beveiligingssysteeem ERTMS. Dit systeem moet in 2022 in alle treinen zijn ingebouwd.

1. Welke rol heeft NS bij de invoering van ERTMS?

NS is net als ProRail betrokken geweest bij het opstellen van de Railmaps en de uitvoering van de onderzoeken die nodig waren voor het nemen van de Voorkeursbeslissing door de staatssecretaris. Nu de Staatssecretaris heeft besloten ERTMS only (dus zonder ATB ernaast) uit te rollen over de TEN-T-corridors en grote delen van de brede Randstad, en dat ERTMS als eerste in de treinen zal worden ingebouwd, moet NS haar treinen voorzien van ERTMS, zorgen dat de machinisten goed worden opgeleid en verder zullen we onze hele organisatie (waaronder onderhoudsbedrijf NedTrain, de afdeling logisitiek, de afdeling be- en bijsturing, etc.) voorbereiden op de invoering van ERTMS. Met als eerste, de voorbereiding van de aanbesteding voor de ombouw van het materieel, wat een grote klus is.


2. Welke knelpunten zijn er bij de invoering in de treinen?

ERTMS is geen kant en klaar systeem; het is telkens "custom made". Dat betekent dat we goed moeten weten, wat we de leverancier vragen te maken. Verder is de techniek in al onze bestaande treintypes op een andere manier gebouwd, terwijl ERTMS op die techniek moet aansluiten. De leverancier van ERTMS heeft daarmee een moeilijke engineeringstaak om ERTMS op een veilige en bedrijfszekere manier in te bouwen. Mede daarom is de toelating van elk type, vanwege het feit dat ERTMS een beveiligingssysteem is, aan zeer strenge eisen onderworpen. En tenslotte is de inbouw van het systeem een tijdrovende klus: je bouwt niet zo maar een kastje in de trein; de kabels en leidingen lopen door de hele trein en door de hele cabine van de machinist, alles moet open!


3. Verwacht u grotere internationale concurrentie op het Nederlandse spoor door de invoering van ERTMS?

De vraag naar concurrentie op het spoor heeft voor het binnenlands reizigersvervoer minder te maken met ERTMS dan met politieke keuzes met betrekking tot de concessies die de overheid uitgeeft. Voor het buitenlands reizigersvervoer zou het kunnen, daar is het met de invoering van ERTMS makkelijker voor een buitenlandse vervoerder om een internationale lijn te bedienen, maar zéker van belang is de invoering van ERTMS voor het goederenvervoer. Zodra Nederlandse vervoerders niet meer over ATB meer hoeven te beschikken, wordt het systeem voor hen goedkoper en verbetert hun internationale concurrentiepositie, en andersom, kunnen buitenlandse vervoerders makkelijker in Nederland rijden hetgeen een positieve impuls voor de Nederlandse spoorsector zal meebrengen.


4. Hoe ziet u de rol van Ergonomie en Human Factors bij de invoering van ERTMS door NS?

NS heeft met NS International natuurlijk ervaring met het rijden onder ERTMS, en op dit moment doen machinisten van NS Reizigers in de pilot op Amsterdam-Utrecht ervaring op met rijden onder ERTMS. Wij besteden veel aandacht aan de ergonomie, de ontwikkeling van de opleiding en de mens-machine-interface voordat wij een systeem zullen kopen, en voordat wij de opleiding aanbieden aan al onze machinisten. Zonder oog voor onze mensen, kan de invoering van ERTMS niet succesvol zijn.


Deel dit artikel:                   





ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]