Foto: ALSTOM Transport / TOMA - V. Baillais
Artikel | Datum: 13-06-2014


Interview met Léon Linders, Alstom Nederland




Interview met Léon Linders, Managing Director van Alstom Transport & President, Alstom Netherlands, naar aanleiding van de Dag van de Rail 2014.

1. Het Kabinet heeft gekozen voor invoering van ERTMS Level 2. Kunt u zich vinden in deze keuze?

De keuze zoals gemaakt door het kabinet is een logische keuze en daar kan Alstom zich in vinden. Een uitrol met ERTMS Level 2 betekent een keuze voor een proven system, wat zich bewezen heeft in Nederland en in de rest van Europa. ERTMS Level 2 verhoogt de capaciteit en de veiligheid op het Nederlandse spoor, dat is ook in lijn met de Lange Termijn Spoor Agenda.


2. De Staatssecretaris verwacht dat de doorontwikkeling naar ERTMS Level 3 pas vanaf 2025 kan plaastvinden. Moeten inderdaad we zolang wachten op de verbeterde functionaliteit van ERTMS Level 3?

Alstom is van mening dat de functionaliteit van Level 3, zoals dichter op elkaar rijden en verbetering van aankondigingstijden bij overwegen, al eerder realiseerbaar is op basis van de huidige ERTMS Level 2 technologie. Wij hebben in juni vorig jaar reeds samen met ProRail succesvolle tests uitgevoerd op de Hanzelijn en aangetoond dat via een software upgrade deze functionaliteit toegevoegd kan worden aan de ERTMS Level 2 infrastructuur.


3. In de periode tot en met 2028 wordt ERTMS ingevoerd op de drukst bereden spoorlijnen: de EU-TEN corridors, de SAAL-corridor en op zoveel mogelijk PHS-corridors. Hoe kan worden voorkomen dat er een lappendeken van verschillende beveiligingssystemen ontstaat?

Alstom pleit voor een grootschalige uitrol, waarbij transities en overgangen naar andere beveiligingssystemen zoveel mogelijk voorkomen wordt. Dit werkt namelijk kosten- en risicoverhogend. Door rekening te houden met landsdelen in plaats van (delen van) separate corridors kan een lappendeken worden vermeden. Contractueel gezien zou er gestreefd moeten worden naar grote contracten, zodat er voldoende ruimte zit om (noodzakelijk) specifieke ontwikkeling voor het Nederlandse spoor mogelijk te maken.


4. In haar aanbiedingsbrief schrijft de Staatssecretaris dat de invoering op PHS-corridors mede bepaald wordt door het budget en het aanbestedingsresultaat. Hoe kan het aanbestedingsresultaat volgens u worden geoptimaliseerd?

Het aanbestedingsresultaat kan worden geoptimaliseerd door grote contracten, bijvoorbeeld twee landsdelen, in de markt te zetten. De ontwikkel, engineering en projectmanagementkosten kunnen dan beter verdeeld worden over een grote uitrol. Bovendien gelden dan de principes van Economy of Scale waardoor er goedkopere productie en inkoop kan plaatsvinden. In Denemarken is dit ook toegepast en de resultaten hiervan waren zeer positief. In sommige gevallen is er voor 30% minder aangeboden dan vooraf begroot.


5. Hoe ziet u de financiering van de ERTMS boordapparatuur vanuit de Railmap?

De financiering van de boord-apparatuur dient zo snel mogelijk nader uitgewerkt te worden in de Planstudiefase. Zoals het nu omschreven staat: “ naar draagvlak van de vervoerder” is er weinig over te zeggen en geen commitment. Aangezien dit onderwerp cruciaal is om een snelle start te kunnen maken met het daadwerkelijk binnen halen van de voordelen van ERTMS is het belangrijk om de bijdrage van de vervoerders op korte termijn goed af te spreken met NS, Goederen- en Regionalevervoerders


Deel dit artikel:                   





Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht








[Banners]