Foto: Ronald Tilleman
Artikel | Datum: 18-09-2014


Interview met Cees Tommel, directeur Keyrail, over 175 jaar spoor in Nederland




Interview met Cees Tommel, directeur Keyrail, over 175 jaar spoor in Nederland.

In 2014 reist Nederland 175 jaar over het spoor. In 1839 reed de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem. In 2014 maken reizigers dagelijks samen 1,1 miljoen treinritten en ligt er 7000 km spoor. Het spoor in Nederland is uitgegroeid tot één van de drukste, betrouwbaarste en veiligste van de wereld.


1. Op welk aspect van 175 jaar spoor in Nederland bent u het meest trots en waarom?

Hoewel het hele Nederlandse spoor iets is om trots op te zijn, ben ik het meest trots op de Betuweroute. Het is een uniek tracé dat inmiddels onmisbaar is voor de Nederlandse economie. De Betuweroute zorgt voor een goede ontsluiting van de Nederlandse havens per spoor van en naar het Europese achterland.
Zonder de Betuweroute zou het op het gemengde net veel drukker zijn, zouden er minder reizigerstreinen kunnen rijden en zouden bovendien de snelwegen drukker zijn. Daarnaast is het een van de meest moderne en veilige sporen van Europa door onder andere het gebruik van het treinbeveiligingssysteem ERTMS.


2. Welke rol heeft Keyrail daarin gespeeld?

Keyrail exploiteert de Betuweroute. Dat houdt in dat we zorgdragen voor beheer en onderhoud, verkeersleiding en capaciteitsverdeling op dit tracé. Daarnaast stimuleren we het gebruik van het spoorvervoer, zodat de Betuweroute nog beter wordt benut.


3. Op dit moment vinden grote werkzaamheden plaats op stations en knooppunten om meer, sneller en comfortabeler treinverkeer mogelijk maken. Welke andere spoorontwikkelingen ziet u als veelbelovend voor de toekomst? Kunt u dat uitleggen?

Op dit moment zijn de voorbereidingen bezig voor de aanleg van het derde spoor in Duitsland. Zodra dit derde spoor gereed is (in 2022) kan het vervoer dat gebruik maakt van de Betuweroute ongehinderd naar Duitsland rijden. Dat betekent dat er in de toekomst nog meer treinen gebruik kunnen maken van de Betuweroute. We hebben die extra capaciteit ook hard nodig als de Tweede Maasvlakte straks volop in bedrijf is.


4. De organisaties die betrokken zijn bij het spoor organiseren dit jaar allerlei activiteiten om stil te staan bij 175 jaar spoor in Nederland. Een volledige overzicht is te vinden op www.175jaarspoor.nl
Welk evenement mogen we volgens u zeker niet missen?

Het evenement wat je niet had mogen missen, was de open dag op emplacement Kijfhoek op zaterdag 13 september. Kijfhoek is een belangrijk knooppunt voor de verschillende goederenstromen door Europa. Ter gelegenheid van 175 jaar spoor in Nederland hebben we samen met ProRail en DB Schenker de poorten geopend om belangstellenden alles te vertellen over het railgoederenvervoer en de functie van Kijfhoek.


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]