Foto: BAM Rail bv
Artikel | Datum: 01-10-2014


Interview met Sebald van Royen, Directeur bij BAM Rail bv, over 175 jaar spoor in Nederland




Interview met Sebald van Royen, Directeur bij BAM Rail bv, over 175 jaar spoor in Nederland.

In 2014 reist Nederland 175 jaar over het spoor. In 1839 reed de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem. In 2014 maken reizigers dagelijks samen 1,1 miljoen treinritten en ligt er 7000 km spoor. Het spoor in Nederland is uitgegroeid tot één van de drukste, betrouwbaarste en veiligste van de wereld.

1. Op welk aspect van 175 jaar spoor in Nederland bent u het meest trots en waarom?

Ik ben trots op meerdere aspecten maar als ik er dan een mag uitlichten dan is het toch wel het feit dat Nederland kan rekenen op bijna 7.000 km modern, veilig en goed onderhouden spoor waar dagelijks meer dan een miljoen treinritten over plaatsvinden.


2. Welke rol heeft BAM Rail daarin gespeeld?

De eerste spoorse activiteiten van (de voorganger van) BAM Rail dateren van direct na de Tweede Wereldoorlog. Sindsdien is BAM Rail zeer actief geweest op het gebied van nieuwbouw maar vooral van onderhoud van het spoor. Ook heeft het bedrijf zich ingezet op het gebied van innovatie en duurzaamheid van het spoor.


3. Op dit moment vinden grote werkzaamheden plaats op stations en knooppunten om meer, sneller en comfortabeler treinverkeer mogelijk maken. Welke andere spoorontwikkelingen ziet u als veelbelovend voor de toekomst? Kunt u dat uitleggen?

Ik verwacht dat met name de verhoging van de reissnelheid en het -comfort het marktaandeel van het OV en het spoor in het bijzonder zullen vergroten. Vooral de West-Europese corridors kennen hun concurrentiepositie al ten opzichte van het vliegtuig.

Snelle, binnenlandse verbindingen op langere trajecten van en naar de randstad geven een ideaal alternatief op de auto. Tot slot verwacht ik dat het doorgaand vracht(spoor)vervoer vanuit onze havens de concurrentiepositie van Nederland als geheel gaat bevorderen.


4, De organisaties die betrokken zijn bij het spoor organiseren dit jaar allerlei activiteiten om stil te staan bij 175 jaar spoor in Nederland. Een volledige overzicht is te vinden op www.175jaarspoor.nl.
Welk evenement mogen we volgens u zeker niet missen?


Alle activiteiten in het kader van 175 jaar spoor zijn uniek in hun soort en bieden geïnteresseerden en betrokkenen volop gelegenheid om het feest mee te vieren. Maar, het hoogtepunt is toch echt de Spoorparade in Amersfoort van 16 t/m 21 oktober. Meer dan 90 (spoor)partners hebben elkaar gevonden om samen met de bezoekers een stap te nemen in de boeiende wereld van het spoor.


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]