Foto: BAM Rail bv
Artikel | Datum: 01-10-2014


Interview met Sebald van Royen, Directeur bij BAM Rail bv, over 175 jaar spoor in Nederland




Interview met Sebald van Royen, Directeur bij BAM Rail bv, over 175 jaar spoor in Nederland.

In 2014 reist Nederland 175 jaar over het spoor. In 1839 reed de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem. In 2014 maken reizigers dagelijks samen 1,1 miljoen treinritten en ligt er 7000 km spoor. Het spoor in Nederland is uitgegroeid tot één van de drukste, betrouwbaarste en veiligste van de wereld.

1. Op welk aspect van 175 jaar spoor in Nederland bent u het meest trots en waarom?<>

Ik ben trots op meerdere aspecten maar als ik er dan een mag uitlichten dan is het toch wel het feit dat Nederland kan rekenen op bijna 7.000 km modern, veilig en goed onderhouden spoor waar dagelijks meer dan een miljoen treinritten over plaatsvinden.


2. Welke rol heeft BAM Rail daarin gespeeld?<>

De eerste spoorse activiteiten van (de voorganger van) BAM Rail dateren van direct na de Tweede Wereldoorlog. Sindsdien is BAM Rail zeer actief geweest op het gebied van nieuwbouw maar vooral van onderhoud van het spoor. Ook heeft het bedrijf zich ingezet op het gebied van innovatie en duurzaamheid van het spoor.


3. Op dit moment vinden grote werkzaamheden plaats op stations en knooppunten om meer, sneller en comfortabeler treinverkeer mogelijk maken. Welke andere spoorontwikkelingen ziet u als veelbelovend voor de toekomst? Kunt u dat uitleggen?<>

Ik verwacht dat met name de verhoging van de reissnelheid en het -comfort het marktaandeel van het OV en het spoor in het bijzonder zullen vergroten. Vooral de West-Europese corridors kennen hun concurrentiepositie al ten opzichte van het vliegtuig.

Snelle, binnenlandse verbindingen op langere trajecten van en naar de randstad geven een ideaal alternatief op de auto. Tot slot verwacht ik dat het doorgaand vracht(spoor)vervoer vanuit onze havens de concurrentiepositie van Nederland als geheel gaat bevorderen.


4, De organisaties die betrokken zijn bij het spoor organiseren dit jaar allerlei activiteiten om stil te staan bij 175 jaar spoor in Nederland. Een volledige overzicht is te vinden op www.175jaarspoor.nl<>.
Welk evenement mogen we volgens u zeker niet missen?<
>

Alle activiteiten in het kader van 175 jaar spoor zijn uniek in hun soort en bieden geïnteresseerden en betrokkenen volop gelegenheid om het feest mee te vieren. Maar, het hoogtepunt is toch echt de Spoorparade in Amersfoort van 16 t/m 21 oktober. Meer dan 90 (spoor)partners hebben elkaar gevonden om samen met de bezoekers een stap te nemen in de boeiende wereld van het spoor.


Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]