Artikel | Datum: 14-10-2014


Interview met Anna Bootsma van ProRail over 175 jaar spoor in Nederland




Interview met Anna Bootsma van ProRail over 175 jaar spoor in Nederland.

In 2014 reist Nederland 175 jaar over het spoor. In 1839 reed de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem. In 2014 maken reizigers dagelijks samen 1,1 miljoen treinritten en ligt er 7000 km spoor. Het spoor in Nederland is uitgegroeid tot één van de drukste, betrouwbaarste en veiligste van de wereld.

1. Op welk aspect van 175 jaar spoor in Nederland bent u het meest trots en waarom?

ProRail staat binnen de spoorsector middenin een keten van organisaties die zorgt dat reizigers en goederen op hun bestemming kunnen komen. Wij als geen ander weten hoe cruciaal goede samenwerking is en dat goede samenwerking ook niet vanzelfsprekend is. Bij 175 jaar spoor heeft de hele spoorsector laten zien gezamenlijk trots te zijn op ons dagelijks werk. En dat we daar ook een gezamenlijk evenement van kunnen maken met ruim 60 deelnemende organisaties.

2. Welke rol heeft ProRail daarin gespeeld?

Er zijn drie partijen die namens alle anderen de trekker vormden voor het organiseren van de evenementen: NS, ProRail en Railforum. Vanuit ProRail ben ik als projectleider in dat team actief. We bruisten van de ideeën, met uiteindelijk maar een doel: evenementen en activiteiten die laten zien waar verleden, heden en toekomst over gaan. Maar dan wel op een leuke, aantrekkelijke manier overgebracht. Een geweldig onderwerp waar we vele maanden mee hebben mogen stoeien.

3. Op dit moment vinden grote werkzaamheden plaats op stations en knooppunten om meer meer, sneller en comfortabeler treinverkeer mogelijk maken. Welke andere spoorontwikkelingen ziet u als veelbelovend voor de toekomst? Kunt u dat uitleggen?

Een heel belangrijke stap is denk ik de wijze waarop er afgelopen jaar keuzes zijn gemaakt over de toekomst van het spoor. Voor het eerst is er een langetermijn visie opgesteld vanuit het ministerie van Infrastructuur en Milieu waarin richting wordt gegeven aan de ontwikkelingen op het spoor. En dat niet alleen, ook zijn er keuzes gemaakt over de verschillende verhoudingen en verantwoordelijkheden tussen de partijen op het spoor zoals NS en ProRail. Dat schept veel duidelijkheid waardoor we ons nog meer kunnen gaan richten op onze taak: beter en meer treinverkeer helpen mogelijk maken, waarbij er bijvoorbeeld meer gedacht wordt over het organiseren van een reis van deur tot deur voor de reiziger met behulp van openbaar vervoer.


4. De organisaties die betrokken zijn bij het spoor organiseren dit jaar allerlei activiteiten om stil te staan bij 175 jaar spoor in Nederland. Een volledige overzicht is te vinden op www.175jaarspoor.nl.
Welk evenement mogen we volgens u zeker niet missen?


Als ProRail zijn we echt veel bezig met kennisontwikkeling. Zo dragen we ook bij aan opleidingen voor de spoorsector en een leerstoel aan de TU Delft. Ik vind de spoorcolleges daarmee een activiteit die elk wat wils biedt en ook stof tot nadenken. Wat ik erg leuk vind is dat daar een aantal controversiële onderwerpen tussen zitten, die op de SpoorParade een podium krijgen. Voor kinderen zijn de berg met houten spoorrails natuurlijk hartstikke leuk en ik verheug me enorm op het uitzicht vanaf het reuzenrad.


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]