Artikel | Datum: 14-10-2014


Interview met Anna Bootsma van ProRail over 175 jaar spoor in Nederland




Interview met Anna Bootsma van ProRail over 175 jaar spoor in Nederland.

In 2014 reist Nederland 175 jaar over het spoor. In 1839 reed de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem. In 2014 maken reizigers dagelijks samen 1,1 miljoen treinritten en ligt er 7000 km spoor. Het spoor in Nederland is uitgegroeid tot één van de drukste, betrouwbaarste en veiligste van de wereld.

1. Op welk aspect van 175 jaar spoor in Nederland bent u het meest trots en waarom?

ProRail staat binnen de spoorsector middenin een keten van organisaties die zorgt dat reizigers en goederen op hun bestemming kunnen komen. Wij als geen ander weten hoe cruciaal goede samenwerking is en dat goede samenwerking ook niet vanzelfsprekend is. Bij 175 jaar spoor heeft de hele spoorsector laten zien gezamenlijk trots te zijn op ons dagelijks werk. En dat we daar ook een gezamenlijk evenement van kunnen maken met ruim 60 deelnemende organisaties.

2. Welke rol heeft ProRail daarin gespeeld?

Er zijn drie partijen die namens alle anderen de trekker vormden voor het organiseren van de evenementen: NS, ProRail en Railforum. Vanuit ProRail ben ik als projectleider in dat team actief. We bruisten van de ideeën, met uiteindelijk maar een doel: evenementen en activiteiten die laten zien waar verleden, heden en toekomst over gaan. Maar dan wel op een leuke, aantrekkelijke manier overgebracht. Een geweldig onderwerp waar we vele maanden mee hebben mogen stoeien.

3. Op dit moment vinden grote werkzaamheden plaats op stations en knooppunten om meer meer, sneller en comfortabeler treinverkeer mogelijk maken. Welke andere spoorontwikkelingen ziet u als veelbelovend voor de toekomst? Kunt u dat uitleggen?

Een heel belangrijke stap is denk ik de wijze waarop er afgelopen jaar keuzes zijn gemaakt over de toekomst van het spoor. Voor het eerst is er een langetermijn visie opgesteld vanuit het ministerie van Infrastructuur en Milieu waarin richting wordt gegeven aan de ontwikkelingen op het spoor. En dat niet alleen, ook zijn er keuzes gemaakt over de verschillende verhoudingen en verantwoordelijkheden tussen de partijen op het spoor zoals NS en ProRail. Dat schept veel duidelijkheid waardoor we ons nog meer kunnen gaan richten op onze taak: beter en meer treinverkeer helpen mogelijk maken, waarbij er bijvoorbeeld meer gedacht wordt over het organiseren van een reis van deur tot deur voor de reiziger met behulp van openbaar vervoer.


4. De organisaties die betrokken zijn bij het spoor organiseren dit jaar allerlei activiteiten om stil te staan bij 175 jaar spoor in Nederland. Een volledige overzicht is te vinden op www.175jaarspoor.nl.
Welk evenement mogen we volgens u zeker niet missen?


Als ProRail zijn we echt veel bezig met kennisontwikkeling. Zo dragen we ook bij aan opleidingen voor de spoorsector en een leerstoel aan de TU Delft. Ik vind de spoorcolleges daarmee een activiteit die elk wat wils biedt en ook stof tot nadenken. Wat ik erg leuk vind is dat daar een aantal controversiële onderwerpen tussen zitten, die op de SpoorParade een podium krijgen. Voor kinderen zijn de berg met houten spoorrails natuurlijk hartstikke leuk en ik verheug me enorm op het uitzicht vanaf het reuzenrad.


Deel dit artikel:                   





Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht








[Banners]