Artikel | Datum: 14-10-2014


Interview met Anna Bootsma van ProRail over 175 jaar spoor in Nederland




Interview met Anna Bootsma van ProRail over 175 jaar spoor in Nederland.

In 2014 reist Nederland 175 jaar over het spoor. In 1839 reed de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem. In 2014 maken reizigers dagelijks samen 1,1 miljoen treinritten en ligt er 7000 km spoor. Het spoor in Nederland is uitgegroeid tot één van de drukste, betrouwbaarste en veiligste van de wereld.

1. Op welk aspect van 175 jaar spoor in Nederland bent u het meest trots en waarom?

ProRail staat binnen de spoorsector middenin een keten van organisaties die zorgt dat reizigers en goederen op hun bestemming kunnen komen. Wij als geen ander weten hoe cruciaal goede samenwerking is en dat goede samenwerking ook niet vanzelfsprekend is. Bij 175 jaar spoor heeft de hele spoorsector laten zien gezamenlijk trots te zijn op ons dagelijks werk. En dat we daar ook een gezamenlijk evenement van kunnen maken met ruim 60 deelnemende organisaties.

2. Welke rol heeft ProRail daarin gespeeld?

Er zijn drie partijen die namens alle anderen de trekker vormden voor het organiseren van de evenementen: NS, ProRail en Railforum. Vanuit ProRail ben ik als projectleider in dat team actief. We bruisten van de ideeën, met uiteindelijk maar een doel: evenementen en activiteiten die laten zien waar verleden, heden en toekomst over gaan. Maar dan wel op een leuke, aantrekkelijke manier overgebracht. Een geweldig onderwerp waar we vele maanden mee hebben mogen stoeien.

3. Op dit moment vinden grote werkzaamheden plaats op stations en knooppunten om meer meer, sneller en comfortabeler treinverkeer mogelijk maken. Welke andere spoorontwikkelingen ziet u als veelbelovend voor de toekomst? Kunt u dat uitleggen?

Een heel belangrijke stap is denk ik de wijze waarop er afgelopen jaar keuzes zijn gemaakt over de toekomst van het spoor. Voor het eerst is er een langetermijn visie opgesteld vanuit het ministerie van Infrastructuur en Milieu waarin richting wordt gegeven aan de ontwikkelingen op het spoor. En dat niet alleen, ook zijn er keuzes gemaakt over de verschillende verhoudingen en verantwoordelijkheden tussen de partijen op het spoor zoals NS en ProRail. Dat schept veel duidelijkheid waardoor we ons nog meer kunnen gaan richten op onze taak: beter en meer treinverkeer helpen mogelijk maken, waarbij er bijvoorbeeld meer gedacht wordt over het organiseren van een reis van deur tot deur voor de reiziger met behulp van openbaar vervoer.


4. De organisaties die betrokken zijn bij het spoor organiseren dit jaar allerlei activiteiten om stil te staan bij 175 jaar spoor in Nederland. Een volledige overzicht is te vinden op www.175jaarspoor.nl.
Welk evenement mogen we volgens u zeker niet missen?


Als ProRail zijn we echt veel bezig met kennisontwikkeling. Zo dragen we ook bij aan opleidingen voor de spoorsector en een leerstoel aan de TU Delft. Ik vind de spoorcolleges daarmee een activiteit die elk wat wils biedt en ook stof tot nadenken. Wat ik erg leuk vind is dat daar een aantal controversiële onderwerpen tussen zitten, die op de SpoorParade een podium krijgen. Voor kinderen zijn de berg met houten spoorrails natuurlijk hartstikke leuk en ik verheug me enorm op het uitzicht vanaf het reuzenrad.


Deel dit artikel:                   





Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht








[Banners]