Artikel | Datum: 14-10-2014


Interview met Anna Bootsma van ProRail over 175 jaar spoor in Nederland




Interview met Anna Bootsma van ProRail over 175 jaar spoor in Nederland.

In 2014 reist Nederland 175 jaar over het spoor. In 1839 reed de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem. In 2014 maken reizigers dagelijks samen 1,1 miljoen treinritten en ligt er 7000 km spoor. Het spoor in Nederland is uitgegroeid tot één van de drukste, betrouwbaarste en veiligste van de wereld.

1. Op welk aspect van 175 jaar spoor in Nederland bent u het meest trots en waarom?

ProRail staat binnen de spoorsector middenin een keten van organisaties die zorgt dat reizigers en goederen op hun bestemming kunnen komen. Wij als geen ander weten hoe cruciaal goede samenwerking is en dat goede samenwerking ook niet vanzelfsprekend is. Bij 175 jaar spoor heeft de hele spoorsector laten zien gezamenlijk trots te zijn op ons dagelijks werk. En dat we daar ook een gezamenlijk evenement van kunnen maken met ruim 60 deelnemende organisaties.

2. Welke rol heeft ProRail daarin gespeeld?

Er zijn drie partijen die namens alle anderen de trekker vormden voor het organiseren van de evenementen: NS, ProRail en Railforum. Vanuit ProRail ben ik als projectleider in dat team actief. We bruisten van de ideeën, met uiteindelijk maar een doel: evenementen en activiteiten die laten zien waar verleden, heden en toekomst over gaan. Maar dan wel op een leuke, aantrekkelijke manier overgebracht. Een geweldig onderwerp waar we vele maanden mee hebben mogen stoeien.

3. Op dit moment vinden grote werkzaamheden plaats op stations en knooppunten om meer meer, sneller en comfortabeler treinverkeer mogelijk maken. Welke andere spoorontwikkelingen ziet u als veelbelovend voor de toekomst? Kunt u dat uitleggen?

Een heel belangrijke stap is denk ik de wijze waarop er afgelopen jaar keuzes zijn gemaakt over de toekomst van het spoor. Voor het eerst is er een langetermijn visie opgesteld vanuit het ministerie van Infrastructuur en Milieu waarin richting wordt gegeven aan de ontwikkelingen op het spoor. En dat niet alleen, ook zijn er keuzes gemaakt over de verschillende verhoudingen en verantwoordelijkheden tussen de partijen op het spoor zoals NS en ProRail. Dat schept veel duidelijkheid waardoor we ons nog meer kunnen gaan richten op onze taak: beter en meer treinverkeer helpen mogelijk maken, waarbij er bijvoorbeeld meer gedacht wordt over het organiseren van een reis van deur tot deur voor de reiziger met behulp van openbaar vervoer.


4. De organisaties die betrokken zijn bij het spoor organiseren dit jaar allerlei activiteiten om stil te staan bij 175 jaar spoor in Nederland. Een volledige overzicht is te vinden op www.175jaarspoor.nl.
Welk evenement mogen we volgens u zeker niet missen?


Als ProRail zijn we echt veel bezig met kennisontwikkeling. Zo dragen we ook bij aan opleidingen voor de spoorsector en een leerstoel aan de TU Delft. Ik vind de spoorcolleges daarmee een activiteit die elk wat wils biedt en ook stof tot nadenken. Wat ik erg leuk vind is dat daar een aantal controversiële onderwerpen tussen zitten, die op de SpoorParade een podium krijgen. Voor kinderen zijn de berg met houten spoorrails natuurlijk hartstikke leuk en ik verheug me enorm op het uitzicht vanaf het reuzenrad.


Deel dit artikel:                   





ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 10 tot en met 13 april 2018
Weblogposting








[Banners]