Artikel | Datum: 14-10-2014


Interview met Anna Bootsma van ProRail over 175 jaar spoor in Nederland




Interview met Anna Bootsma van ProRail over 175 jaar spoor in Nederland.

In 2014 reist Nederland 175 jaar over het spoor. In 1839 reed de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem. In 2014 maken reizigers dagelijks samen 1,1 miljoen treinritten en ligt er 7000 km spoor. Het spoor in Nederland is uitgegroeid tot één van de drukste, betrouwbaarste en veiligste van de wereld.

1. Op welk aspect van 175 jaar spoor in Nederland bent u het meest trots en waarom?

ProRail staat binnen de spoorsector middenin een keten van organisaties die zorgt dat reizigers en goederen op hun bestemming kunnen komen. Wij als geen ander weten hoe cruciaal goede samenwerking is en dat goede samenwerking ook niet vanzelfsprekend is. Bij 175 jaar spoor heeft de hele spoorsector laten zien gezamenlijk trots te zijn op ons dagelijks werk. En dat we daar ook een gezamenlijk evenement van kunnen maken met ruim 60 deelnemende organisaties.

2. Welke rol heeft ProRail daarin gespeeld?

Er zijn drie partijen die namens alle anderen de trekker vormden voor het organiseren van de evenementen: NS, ProRail en Railforum. Vanuit ProRail ben ik als projectleider in dat team actief. We bruisten van de ideeën, met uiteindelijk maar een doel: evenementen en activiteiten die laten zien waar verleden, heden en toekomst over gaan. Maar dan wel op een leuke, aantrekkelijke manier overgebracht. Een geweldig onderwerp waar we vele maanden mee hebben mogen stoeien.

3. Op dit moment vinden grote werkzaamheden plaats op stations en knooppunten om meer meer, sneller en comfortabeler treinverkeer mogelijk maken. Welke andere spoorontwikkelingen ziet u als veelbelovend voor de toekomst? Kunt u dat uitleggen?

Een heel belangrijke stap is denk ik de wijze waarop er afgelopen jaar keuzes zijn gemaakt over de toekomst van het spoor. Voor het eerst is er een langetermijn visie opgesteld vanuit het ministerie van Infrastructuur en Milieu waarin richting wordt gegeven aan de ontwikkelingen op het spoor. En dat niet alleen, ook zijn er keuzes gemaakt over de verschillende verhoudingen en verantwoordelijkheden tussen de partijen op het spoor zoals NS en ProRail. Dat schept veel duidelijkheid waardoor we ons nog meer kunnen gaan richten op onze taak: beter en meer treinverkeer helpen mogelijk maken, waarbij er bijvoorbeeld meer gedacht wordt over het organiseren van een reis van deur tot deur voor de reiziger met behulp van openbaar vervoer.


4. De organisaties die betrokken zijn bij het spoor organiseren dit jaar allerlei activiteiten om stil te staan bij 175 jaar spoor in Nederland. Een volledige overzicht is te vinden op www.175jaarspoor.nl.
Welk evenement mogen we volgens u zeker niet missen?


Als ProRail zijn we echt veel bezig met kennisontwikkeling. Zo dragen we ook bij aan opleidingen voor de spoorsector en een leerstoel aan de TU Delft. Ik vind de spoorcolleges daarmee een activiteit die elk wat wils biedt en ook stof tot nadenken. Wat ik erg leuk vind is dat daar een aantal controversiële onderwerpen tussen zitten, die op de SpoorParade een podium krijgen. Voor kinderen zijn de berg met houten spoorrails natuurlijk hartstikke leuk en ik verheug me enorm op het uitzicht vanaf het reuzenrad.


Deel dit artikel:                   





Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht








[Banners]