Artikel | Datum: 14-10-2014


Interview met Florian Hupkes van NS over 175 jaar spoor in Nederland




Interview met Florian Hupkes van NS over 175 jaar spoor in Nederland.

In 2014 reist Nederland 175 jaar over het spoor. In 1839 reed de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem. In 2014 maken reizigers dagelijks samen 1,1 miljoen treinritten en ligt er 7000 km spoor. Het spoor in Nederland is uitgegroeid tot één van de drukste, betrouwbaarste en veiligste van de wereld.

1. Op welk aspect van 175 jaar spoor in Nederland bent u het meest trots en waarom?

Op 20 september 1839. De start van het spoor in Nederland. De eerste rit met De Arend tussen Amsterdam - Haarlem. Prachtig die verhalen van koeien die zure melk zouden geven, paarden die op hol zouden slaan en velen die weerstand boden omwille van eigen handel (zoals trekschuit- en postkoets ondernemers). Hiermee is het begonnen in Nederland. Bedenk welke grillen de ingenieurs tegen kwamen: landonteigening (hoge kosten), drassige gronden dus de bouw van vele bruggen en weerstand van lokale en regionale politici. En dan het personeel: een barrière-wachter die als taak had om na het voorbij rijden van de trein de baan te controleren, en overwegwachters en natuurlijk de Engelssprekende meester en leerling. Het vak is uit Engeland overgekomen. Ja ik ben wel van de geschiedenis.


2. Welke rol heeft NS daarin gespeeld?

NS was initiatief nemer van 175 jaar spoor samen met Prorail en Railforum. Het doel is om een sectorbreed feest te vieren. Vergelijk het met de Wereldhavendagen voor de scheepvaart. Dit ontbreekt nog bij het spoor. Dit jaar vieren we de verjaardag op verschillende locaties. De Spoorparade Amersfoort is de climax.


3. Op dit moment vinden grote werkzaamheden plaats op stations en knooppunten om meer meer, sneller en comfortabeler treinverkeer mogelijk maken. Welke andere spoorontwikkelingen ziet u als veelbelovend voor de toekomst? Kunt u dat uitleggen?

In 2018 gaat de spoorsector volledig over op het gebruik van groene stroom. Dit is uniek. Samen met duurzame aanpassingen zoals onder andere zonnecollectoren, watertappunten en zuinig gebruik van verlichting zijn dit aspecten die bijdragen aan wat de essentie is op lange termijn: een schoner leefmilieu.


4. De organisaties die betrokken zijn bij het spoor organiseren dit jaar allerlei activiteiten om stil te staan bij 175 jaar spoor in Nederland. Een volledige overzicht is te vinden op www.175jaarspoor.nl.
Welk evenement mogen we volgens u zeker niet missen?


Dat is de SpoorParade Amersfoort. Een groot publieksevent van zes dagen waar de wereld van het spoor een kijkje in de keuken geeft. Een soort open dagen maar dan met veel slagroom. Natuurlijk zijn er veel grote en kleine treinen te zien, kan je ritjes maken in historische treinen en veel te weten komen over de techniek, innovatie, de reizigers en die vele bedrijven die op en rond het spoor werkzaam zijn. Een must to see is de treinparade! Maar net zo leuk zijn de kinderactiviteiten, de leerzame spoorcolleges en de energiefietsen. De SpoorParade biedt vermaak met veel muziek, een mega groot reuzenrad en natuurlijk eten en drinken. Heerlijk rondstruinen over een prachtige spoorse locatie, de Wagenwerkplaats Amersfoort.


Deel dit artikel:                   





Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht








[Banners]