Artikel | Datum: 14-10-2014


Interview met Florian Hupkes van NS over 175 jaar spoor in Nederland




Interview met Florian Hupkes van NS over 175 jaar spoor in Nederland.

In 2014 reist Nederland 175 jaar over het spoor. In 1839 reed de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem. In 2014 maken reizigers dagelijks samen 1,1 miljoen treinritten en ligt er 7000 km spoor. Het spoor in Nederland is uitgegroeid tot één van de drukste, betrouwbaarste en veiligste van de wereld.

1. Op welk aspect van 175 jaar spoor in Nederland bent u het meest trots en waarom?

Op 20 september 1839. De start van het spoor in Nederland. De eerste rit met De Arend tussen Amsterdam - Haarlem. Prachtig die verhalen van koeien die zure melk zouden geven, paarden die op hol zouden slaan en velen die weerstand boden omwille van eigen handel (zoals trekschuit- en postkoets ondernemers). Hiermee is het begonnen in Nederland. Bedenk welke grillen de ingenieurs tegen kwamen: landonteigening (hoge kosten), drassige gronden dus de bouw van vele bruggen en weerstand van lokale en regionale politici. En dan het personeel: een barrière-wachter die als taak had om na het voorbij rijden van de trein de baan te controleren, en overwegwachters en natuurlijk de Engelssprekende meester en leerling. Het vak is uit Engeland overgekomen. Ja ik ben wel van de geschiedenis.


2. Welke rol heeft NS daarin gespeeld?

NS was initiatief nemer van 175 jaar spoor samen met Prorail en Railforum. Het doel is om een sectorbreed feest te vieren. Vergelijk het met de Wereldhavendagen voor de scheepvaart. Dit ontbreekt nog bij het spoor. Dit jaar vieren we de verjaardag op verschillende locaties. De Spoorparade Amersfoort is de climax.


3. Op dit moment vinden grote werkzaamheden plaats op stations en knooppunten om meer meer, sneller en comfortabeler treinverkeer mogelijk maken. Welke andere spoorontwikkelingen ziet u als veelbelovend voor de toekomst? Kunt u dat uitleggen?

In 2018 gaat de spoorsector volledig over op het gebruik van groene stroom. Dit is uniek. Samen met duurzame aanpassingen zoals onder andere zonnecollectoren, watertappunten en zuinig gebruik van verlichting zijn dit aspecten die bijdragen aan wat de essentie is op lange termijn: een schoner leefmilieu.


4. De organisaties die betrokken zijn bij het spoor organiseren dit jaar allerlei activiteiten om stil te staan bij 175 jaar spoor in Nederland. Een volledige overzicht is te vinden op www.175jaarspoor.nl.
Welk evenement mogen we volgens u zeker niet missen?


Dat is de SpoorParade Amersfoort. Een groot publieksevent van zes dagen waar de wereld van het spoor een kijkje in de keuken geeft. Een soort open dagen maar dan met veel slagroom. Natuurlijk zijn er veel grote en kleine treinen te zien, kan je ritjes maken in historische treinen en veel te weten komen over de techniek, innovatie, de reizigers en die vele bedrijven die op en rond het spoor werkzaam zijn. Een must to see is de treinparade! Maar net zo leuk zijn de kinderactiviteiten, de leerzame spoorcolleges en de energiefietsen. De SpoorParade biedt vermaak met veel muziek, een mega groot reuzenrad en natuurlijk eten en drinken. Heerlijk rondstruinen over een prachtige spoorse locatie, de Wagenwerkplaats Amersfoort.


Deel dit artikel:                   





ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 10 tot en met 13 april 2018
Weblogposting








[Banners]