Foto: Marie-Claire van Damme, Rijkswaterstaat
Artikel | Datum: 02-02-2015


Interview Wies Vonck, programmadirecteur Sluizen RWS, over 'Voldoen aan de wensen van de beheerder'

Door: NIB



Wies Vonck is programmadirecteur Sluizen bij Rijkswaterstaat. Op de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud van Infrastructuur verzorgt hij de co-creatie sessie 'De beheerder aan de voorkant in het programma Sluizen'. Het vroegtijdig betrekken van de (interne) beheerder is een must, aldus Vonck. Zeker als je ook het onderhoud van de sluizen voor een lange periode in de markt zet.

Het programma Sluizen bestaat uit zes sluizenprojecten: keersluis Limmel, het Sluizencomplex IJmuiden, de Beatrixsluis, sluis Eefde, de spui- en schutsluizen in de Afsluitdijk en de bouw van een nieuwe, grote sluis binnen het sluizencomplex Terneuzen. De werkzaamheden aan de sluizen worden voor het merendeel aanbesteed op basis van DBFM-contracten. Het betekent dat de markt zowel verantwoordelijk is voor het ontwerp en de bouw als voor de (voor-)financiering en het onderhoud van de sluizen over 25-30 jaar. Eind 2014 is voor keersluis Limmel een DBFM-contract gesloten met een consortium van BESIX, Rebel en Egemin. De andere sluizen worden de komende jaren op een vergelijkbare manier in de markt gezet.

Klant
Bij Rijkswaterstaat is het beheer van de sluizen een verantwoordelijkheid van de regio's en districten binnen de organisatie. Wanneer je naast de bouw ook het onderhoud voor lange tijd in de markt wilt zetten, moet je deze interne beheerder volgens Vonck al vanaf het begin betrekken bij het project. 'Niet meer dan logisch eigenlijk. Want het district of de regionale dienst is feitelijk de klant bij het sluizenproject. Bij keersluis Limmel hebben we de interne beheerder consequent betrokken. Met resultaat. Het contract dat we hebben afgesloten, voldoet aan de klanteisen. Hiermee is ook de eerste garantie binnen dat het eindproduct zal beantwoorden aan de wensen van de interne beheerder. Bij de andere sluizenprojecten kiezen we voor een vergelijkbare aanpak.'

Golflengte
Voorkomen dat de korte termijn de lange termijn overheerst: dat is naar Voncks mening de grootste uitdaging bij contracten met een langdurige onderhoudscomponent. 'Een menselijke neiging is vooral om te kijken naar het nu. Het is ook lastig om te anticiperen op hoe de wereld er over 10, 20, 30 jaar uit ziet. Ik heb er trouwens alle vertrouwen in dat het bij de sluizenprojecten goed gaat uitpakken. De marktpartijen en wij zitten op dezelfde golflengte. En juist door de interne beheerder er zo intensief bij te betrekken, voorkomen we dat we belangrijke zaken over het hoofd zien. Deze beheerder beschikt over veel expertise en belangrijke areaalgegevens.'

Rolverdeling
Hoe doe je dat nu in de praktijk, de beheerder aan de voorkant betrekken? Welke belemmeringen kunnen hierbij optreden? Hoe regel je de rolverdeling tussen markt en interne beheerder bij een DBFM-contract? En hoe zorg je dat de markt 'scherp' blijft tijdens de lange contractduur? Over deze en andere onderwerpen gaat Wies graag met u in gesprek.


Deel dit artikel:                   





Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht








[Banners]