Artikel | Datum: 01-05-2015


Interview met Carlo van de Weijer over overeenkomsten tussen wegverkeer en railverkeer




Interview met Carlo van de Weijer, director Strategic Area Smart Mobility aan de TU/e, over de verschillen en overeenkomsten tussen de sectoren wegverkeer en railverkeer naar aanleiding van de Dag van de Rail 2015.


1. De sectoren wegverkeer en railverkeer zijn lange tijd gezien als heel verschillend. Waarin komen beide sectoren volgens u overeen?

Ze voldoen beiden aan de biologische neiging van de mens om iets meer dan een uur per dag mobiel te zijn, en komen daarmee tegemoet aan dezelfde behoefte. Het grote verschil is wel dat in de regel het spoor-gebonden vervoer collectief wordt aangeboden en het wegverkeer vooral, en in toenemende mate, vraaggestuurd is. Dat is met nieuwe trends waar vraag en aanbod steeds beter en flexibeler op elkaar worden afgestemd wel een belangrijk punt waar de beide werelden uit elkaar bewegen. De grootste verandering is wellicht dat enkele klassieke voordelen van railverkeer op het gebied van veiligheid en milieu verdwijnen door snel beter wordende wegvoertuigen.


2. Bij wegverkeer zien we steeds meer incar-systemen die wegkantsystemen kunnen vervangen en dat naar verwachting ook gaan doen. Zou dat volgens u ook in de railsector kunnen gaan gebeuren? Kunt u dat uitleggen?

In het algemeen gesteld zie je intelligentie uit de infrastructuur naar het voertuig bewegen. Dat heeft vooral met redenen van flexibiliteit, schaalbaarheid en kosten te maken. Smart Mobility is mijns inziens Smart Vehicles on Stupid Infrastructure. Je ziet in de railsector nog vaak intelligentie in het spoor gestopt wordt, ik zou oproepen om meer te investeren in slimheid in de voertuigen.


3.Verkeerssystemen voor weg- en railverkeer vragen hoge investeringen, vragen lange periodes van besluitvorming en zijn vaak meerdere decennia in gebruik. Maatschappelijke en technologische ontwikkelingen gaan echter steeds sneller. Hoe verhouden deze ontwikkelingen zich volgens u tot elkaar?

Dat groeit inderdaad uit elkaar. Die problemen zie je zelfs al bij de relatief snelle automotive wereld waar de vervangingscycli van enkele jaren al moeite heeft met de verversingsgraad van consumentenelectronica. De telefoons in de auto's zijn daardoor verdwenen, de auto dient daar slechts als flexibel platform met een uniforme bluetooth interface. Hoe minder fysiek en hoe meer ICT gebaseerd een innovatie is hoe sneller hij gaat. Dat vergt inherente flexibiliteit van de tragere systemen, hoe langer de vervangingsperiode, hoe meer flexibiliteit is gevergd. Dat leidt dus vaak tot een soberder en eenvoudiger ontwerp met relatief weinig intelligentie.


4. Er wordt momenteel in de markt veel gesproken over toekomstige mobiliteitsconcepten. Welke rol dicht u Collectief Vervoer toe?

Als je naar de totale kosten voor de overheid kijkt, zie je dat de collectieve vervoersopties voor de overheid duurder zijn dan de vraaggestuurde versies zoals fietsen en autorijden. Het hoger comfort van vraaggestuurd vervoer compenseert steeds vaker de meerkosten voor de eindgebruiker. En die meerkosten zullen verder dalen door auto's die snel goedkoper worden en door de uberficatie van het vervoer. Collectief vervoer blijft belangrijk door haar inherente grote vervoerscapaciteit, en blijft de beste optie voor de 'dikke lijnen' maar zal snel moeten innoveren om strijdbaar te blijven.


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]