Jan van der Heide - Foto: Pilz Nederland
Artikel | Datum: 10-06-2015


Interview met Jan van der Heide van Pilz over de onbekende mogelijkheden van de Safety PLC




Interview met Jan van der Heide van Pilz over de meer onbekende mogelijkheden van de Safety PLC in de Railsector, bij bruggen en sluizen en bij andere beweegbare kunstwerken.

1. De Safety PLC PSS 4000 van Pilz wordt veel gebruikt voor het aansturen van veiligheids- en automatiseringssystemen in de railsector en bij sluizen en bruggen. Wat is een Safety PLC en wat doet het?

Een Safety PLC is een ander woord voor veiligheidsbesturing. De Safety PLC van Pilz, PSS genoemd (Pilz Safety System) bestaat uit twee redundante CPU's (Central Processing Unit) die elkaar controleren en van afzonderlijke fabrikanten zijn (diversiteit). Deze processoren controleren elkaar en bij eenduidige uitkomst worden de uitgangen veilig aangestuurd. Vanuit gecertificeerde softwareblokken kunnen diverse schakelingen worden opgebouwd en communicatie tussen meerdere systemen kan middels een veiligheidsnetwerk protocol SafetyNET p worden gerealiseerd. Dit is een open netwerk dat ook door andere PLC leveranciers gebruikt kan worden.


2. De PLC kan meer dan alleen veiligheidsfuncties aan. Welke functies zijn dat?

PLC systemen kunnen en worden al heel veel toegepast in diverse applicaties met uiteenlopende functies zoals het aansturen van roldeuren, roltrappen, liften, kermisattracties, wissels, overwegen, treinen, bruggen, sluizen en nog veel meer. Het gaat dan niet alleen om het aansturen van de veiligheidsfuncties, maar de gehele industriële automatisering kan in PSS 4000 worden gedaan. Dus maar 1 PLC voor zowel de veilige als automatiseringstaken.


3. Wat is het voordeel van het inzetten van PLC's voor dergelijke functies?

Het gebruik van een (veiligheids) PLC zoals bijvoorbeeld die van Pilz (PSS 4000) geeft veel voordelen in o.a:
• het eenvoud van hergebruik van de goedgekeurde softwareblokken;
• grote besparingen aan (veiligheids)relais, bekabeling en ruimte besparing;
• de manier van diagnose en fout zoeken voor inbedrijfstelling en storingen;
• de systemen zijn veelal open door open netwerk protocollen als SafetyNET p
• de eenvoud van software aanpassingen.


4. Een van de laatste nieuwe toepassingen is de inzet van PLC's bij spoorwegovergangen, zoals Pilz tijdens de Rail-Tech 2015 tentoonstelde. Waarom bij spoorwegovergangen?

Voor de beursopstelling hebben we inderdaad een overweg meegenomen om het publiek te laten zien dat het aansturen van een dergelijke overweg met een Pilz PLC eenvoudig en veilig gerealiseerd kan worden. De overweg hebben we geleend van VRS. In de spoormarkt wordt de PLC pas sinds kort geaccepteerd als mogelijke oplossing. Pilz heeft als een van de weinige fabrikanten een PLC die voldoet aan de vereiste Cenelec normen en zelfs tot SIL4 kan worden ingezet.
Onze PLC is tevens TÜV SÜD gecertificeerd.


5. In welke 'kritische' branches zijn jullie actief met PLC's?

PLC systemen worden in vele kritische branches gebruikt, denk aan procesindustrie, stormvloedkeringen of wat dacht je van de vrijevaltoren waar per minuut vele attractiegangers zich volledig overgeven en vertrouwen op de techniek achter een PLC.


Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]