Fotograaf: Jorrit Lousberg
Artikel | Datum: 28-01-2016


‘Meet in the middle’-boring voor uitbreiding van Amsterdams warmtenet

Door: Nuon



Met een spectaculaire boring onder het Noordzeekanaal raakt de aansluiting van Amsterdam-Noord op het regionale warmtenet in 2016 in een stroomversnelling.

Zes hijskranen die vlak naast de Tweede Coentunnel een achthonderd meter lange leiding in de lucht houden. Waarna de leiding tijdens een acht uur durende operatie onder de drukke vaarroute van het Noordzeekanaal door een boorgat wordt getrokken. Het is de eerste fase van een cruciale boring die plaatsvindt in het kader van de aanleg van een stadswarmtenet in Amsterdam-Noord. Vervolgens wordt op veertig meter diepte een tweede pijpleiding geplaatst tussen het Westerhoofd en de Noorder IJpolder. Met de twee leidingen ontstaat een aan- en afvoerroute voor het warmtenet tussen afval- en energiecentrale AEB Amsterdam en Amsterdam-Noord.

‘Meet in the middle’
“In de kades naast de Coentunnels zijn verankeringen en andere infrastructurele voorzieningen aanwezig om de stabiliteit van de kade en tunnels te garanderen. We hebben voor onze boringen tussen al die ondergrondse constructies een veilige route moeten vinden. Dat maakt de aanpak uniek: er is ontzettend veel onderzoek gedaan om aan te tonen dat de veiligheid niet in het geding is,” vertelt Jamal Ghabri, die als projecteider bij Nuon betrokken is bij de ontwikkeling van het warmtenet in Amsterdam-Noord. De boringen veroorzaken bovendien geen enkele hinder voor het verkeer door de tunnel en over het kanaal.

Bij de aanleg van de nieuwe warmtetransportleidingen maakt Nuon gebruik van een boortechniek die met ‘meet in the middle’ wordt aangeduid. Ghabri: “Normaal gesproken graaft een boorkop van dertig centimeter doorsnede een gat van de ene kant van de oever naar de andere kant. Om te voorkomen dat er teveel druk ontstaat aan één kant, boren we in dit geval van het Westerhoofd tot aan het midden van het kanaal. Daarna wordt vanaf de overzijde een tweede boring gestart. De beide boorgaten komen midden onder het kanaal bij elkaar.” Hierna wordt het gat verder verruimd tot ongeveer negentig centimeter. Een vulling van bentoniet – een vloeibare, kleiachtige substantie – zorgt ervoor dat het gat niet in elkaar stort en dat de leiding er soepel doorheen kan worden getrokken.


Fotograaf: Jorrit Lousberg


Langlopende ambitie
Het netwerk voor stadswarmte in Amsterdam-Noord is eind 2016 volledig operationeel. Dan kunnen direct vierduizend woningen gebruik maken van de restwarmte die AEB Amsterdam levert voor verwarming en warm tapwater. Op dit moment heeft het warmtenet ongeveer 2500 aansluitingen in het stadsdeel.
In 2008 ondertekenden Nuon, de gemeente Amsterdam en een aantal projectontwikkelaars een overeenkomst om de aansluiting van 15.000 woningen (of bedrijfspanden) in Amsterdam-Noord op het warmtenet te realiseren. Daarom worden alle nieuwbouwprojecten in het stadsdeel voorzien van stadswarmte. De verwachting is dat in 2030 zo’n 20.000 woningen zijn aangesloten.

Het project Noorderwarmte past bij een langlopende ambitie om het stadswarmtenet in de hoofdstad uit te breiden, zegt Bram van Beek van stadsdeel Noord. “Sinds 2005 voert de gemeente Amsterdam een ‘stadswarmte, tenzij’-beleid. Het beleid komt voort uit het besef dat er in de regio zoveel restwarmte beschikbaar is, dat de hele stad ermee verwarmd kan worden.” De warmte is afkomstig van een warmtekrachtcentrale in Diemen en van AEB Amsterdam, waar warmte wordt geproduceerd door onder meer afvalverbranders en rioolzuiveringsinstallaties. Daarnaast levert een aantal kleine bedrijven overcapaciteit uit biomassa aan het net. Stadswarmte vermindert de lokale CO2-uitstoot met zeventig tot tachtig procent.

Energieakkoord realiseren
De Nederlandse energievraag bestaat voor zestig procent uit warmte. Om de doelstellingen van het Energieakkoord te realiseren, is een grootschalige inzet van stadswarmte essentieel, zeggen betrokken. “En dan heb je zeker ook aansluitingen nodig in de bestaande bouw: daar wordt relatief veel gas verstookt, omdat de isolatie minder goed is dan bij nieuwbouw”, aldus Van Beek. Met de gloednieuwe warmtetransportleiding naar Noord vertakt het stadswarmtenet van Amsterdam zich steeds verder door de gemeente, waardoor nieuwe én bestaande woningen erop aangesloten kunnen worden.

Dit artikel is geschreven door Leene Communicatie in opdracht van Nuon



Deel dit artikel:                   





Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht








[Banners]