Bron: Eldra B.V.
Artikel | Datum: 16-03-2016


Interview met William Arts over ontwikkelingen in de kabelsector




Interview met William Arts, Salesmanager infrasolutions van Eldra BV, over ontwikkelingen in de kabelsector.


1. In de infrasector worden steeds meer communicatiesystemen ingezet. Bruggen en sluizen worden op afstand bediend, VRI's worden op elkaar afgestemd en verkeerssystemen van hele steden worden met elkaar verbonden. Dit alles het liefst met een storingsvrije werking. Welke rol speelt de kabelsector hierbij?

De sector richt zich op het storingsvrij werken van de kabels waarbij vooral wordt gelet op de juiste constructie van de kabels. De kabelontwikkelingen onder merknaam Eldtraffic® zorgen ervoor dat verschillende geïnstalleerde systemen storingsvrij met elkaar kunnen communiceren. De XPE EO-YMeK(h)aszh-ss kabel die wordt gebruikt bij dynamische openbare verlichting is hier een mooi voorbeeld van. Een gecombineerd vlechtwerk zorgt ervoor dat deze kabel beter is afgeschermd om invloeden van buitenaf te voorkomen. Dit zorgt voor een storingsvrije werking van de kabel en het systeem.

Voordelen zijn onder meer dat het onderhoud goedkoper wordt. De installateur kan dus integraal goedkoper aanbieden en de eindklant heeft minder storingen.


2. Er zijn veel verschillende systemen in de infra, bijvoorbeeld voor veiligheid, communicatie en aansturing, waarin allemaal verschillende kabels worden gebruikt. Worden in al die systemen de juiste kabels op de juiste wijze gebruikt? Kun u dat toelichten?

Diverse praktijkrichtlijnen en normen schrijven steeds beter voor welke kabel in welke toepassing gebruikt dient te worden en wanneer deze moet worden vervangen om de installatie zo optimaal mogelijk te laten functioneren. In bestekken wordt voorgeschreven welke kabels volgens welke normen dienen te worden gebruikt.
In de RAW-richtlijnen is bijvoorbeeld vastgelegd welke kabels voor verkeersregelinstallaties (VRI) moeten worden gebruikt. Ook op het gebied van Openbare verlichting zijn er inmiddels diverse praktijkrichtlijnen in de maak waar dit in omschreven wordt.

Bij het gebruik van de juiste kabel neemt de betrouwbaarheid en duurzaamheid van de installatie toe.


3. Innovatie is belangrijk in elke sector, ook in de kabelsector. Eldra is er trots op dat zij elke dag een nieuwe (speciaal-)kabel maakt. Waarom is dat?

Voor het ontwikkelen en produceren van specifieke kabeloplossingen voor infrastructurele toepassingen is het van belang om met alle partijen te blijven innoveren. Op dit gebied heeft Eldra juist de laatste tijd veel geïnvesteerd in mensen en materialen.
Onder meer in de infra zijn er verschillende projecten in ontwikkeling met installateurs en andere leveranciers in de infrasector. Dit zijn projecten samen met marktpartijen, maar ook betreft het eigen projecten die naar verwachting binnenkort zichtbaar worden voor de markt.


4. Hoe embed Eldra innovatie in de eigen organisatie?

Het belangrijkste blijft het constant in contact blijven met de markt, de uitdagingen en vragen aanhoren en dat vertalen naar onze eigen organisatie om oplossingen te ontwikkelen.
In multidisciplinaire teams worden binnen Eldra de innovaties verder ontwikkeld.  De marketing draagt de innovaties dan weer uit in de markt.


5. Naast innovatie is duurzaamheid een belangrijk speerpunt van Eldra. Op welke wijze levert Eldra haar bijdrage aan een verantwoorde maatschappij?

Eldra voldoet aan ISO 14001 en registreert haar Carbon Footprint.
Het complete Eldtraffic® pakket is halogeenvrij en bevind zich al jarenlang op hoogstaand (milieu)technisch en praktisch productniveau.
Zowel binnen het bestaande kabelpakket als in innovaties speelt CO2 een belangrijke rol en vindt een continue verbetering plaats.



Eldra staat op de beurs Intertraffic Amsterdam 2016 op stand 11.601



Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]