Bron: Dynniq
Artikel | Datum: 16-03-2016


Interview met Cees de Wijs naar aanleiding van Intertraffic Amsterdam 2016




Dynniq is de nieuwe naam voor het in augustus 2015 door de investeringsmaatschappij Egeria overgenomen Imtech Traffic en Infra. Tot de Dynniq groep behoren tevens de organisatie WPS en de producten en diensten van Peek. Met ruim 1800 medewerkers biedt Dynniq innovatieve en technologische oplossingen op het gebied van mobiliteit, parkeren én energie. Dynniq is actief in Europa, Zuid Amerika, de Verenigde Staten en Canada.

1. Mobility, parking en energy: drie thema's die op hun eigen manier ook terugkomen op Intertraffic Amsterdam 2016. Dynniq staat daar ook. Wat gaat Dynniq op Intertraffic laten zien?

De Intertraffic is erg belangrijk voor ons dit jaar: het wordt de eerste keer dat we als Dynniq naar buiten treden op zo'n groot en internationaal evenement. Ik kijk er dan ook erg naar uit. Het overkoepelend thema op onze stand zijn onze diensten op het gebied van coöperatieve en connected technology. We presenteren bijvoorbeeld onze nieuwe GreenFlow-app: een app die je installeert in je auto, en die vervolgens op basis van de communicatie tussen de auto, bus of vrachtwagen, en een wegkantsysteem informatie en advies geeft. De app kan zo informeren over naderend gevaar, maar hij geeft ook een snelheidsadvies waarmee je zoveel mogelijk groen krijgt op kruispunten met verkeerslichten. Voor specifieke voertuigen (bus, hulpvoertuigen of zwaar vrachtverkeer) kan op een kruispunt conditionele prioriteit worden aangevraagd. Beter voor de veiligheid dus, maar ook goed voor het terugdringen van de CO2 uitstoot en het verminderen van brandstofgebruik. Ik ben ook erg trots op onze nieuwe Coöperatieve Service Module (CSM): een module waarmee je een klassiek verkeersmanagement systeem kunt inrichten om zich ook coöperatief of connected met voertuigen te verbinden.


2. Twee van uw drie markten, namelijk mobility en parking, worden steeds verder geïntegreerd, bijvoorbeeld op het vlak van reisinformatie. Hoe ziet u deze ontwikkeling en wat betekent dit voor Dynniq?

De ontwikkeling naar het integreren van informatie zal alleen maar toenemen. Reizigers hebben een steeds grotere behoefte aan gedetailleerd en betrouwbaar reisadvies: ze willen informatie over welke vervoersmiddelen zij het beste kunnen gebruiken, hoe die op elkaar aansluiten en waar zij het best kunnen parkeren. Onze systemen beschikken over informatie waar andere organisaties dat soort adviezen op kunnen baseren. Ik zie de rol van Dynniq dan ook vooral faciliterend op dit gebied: wij maken onze systemen open en zorgen dat informatie uit de systemen beschikbaar komt voor andere organisaties om te gebruiken. Specifiek voor parkeren bieden we technische oplossingen om het zoekverkeer beter te sturen.


3. Eén van de marktontwikkelingen is elektrisch vervoer. Welke rol gaat Dynniq hierbij spelen?

Wij zijn een groot voorstander van elektrisch vervoer: we moeten gezamenlijk gaan voor duurzaamheid. Het laden van elektrische auto's vergt echter veel van je netwerk. Met WPS Parking Systems heeft Dynniq voorheen al laadpalen in garages geïnstalleerd en deze gekoppeld aan betaalmogelijkheden. Maar we willen meer doen. Dynniq is ook actief in de energiemarkt, waar we ons onder meer bezig houden met smart grids. Door elektrische auto's te koppelen aan smart grids kun je de energieopwekking spreiden over het grid. Auto's gaan dan laden op het moment dat de piekuren in het energieverbruik voorbij zijn. Dat is veiliger en beter voor het milieu.


4. Ontwikkelingen rond het Internet of Things (IoT) gaan steeds verder. Steeds meer producten en systemen spelen hierop in. Wat is uw visie op het Internet of Things?

Steeds meer producten worden ontsloten door het internet. Deze trend zet zich door in het verkeer: ook de wegkantsystemen, voertuigen en verkeersmanagementsystemen worden verbonden met het internet. Dat betekent dat de systemen slimmer kunnen worden: ze krijgen informatie over de wereld om hen heen, en kunnen op basis daarvan een betere beslissing nemen. Dat sluit goed aan bij onze coöperatieve systemen. Wij bereiden ons bijvoorbeeld al voor op het autonoom rijden: een auto die zonder menselijke besturing door de stad rijdt. Dergelijke voertuigen moeten ook met de weg kunnen communiceren. Eenzelfde trend zie je ook op de energiemarkt: we installeren bijvoorbeeld de slimme meters voor Alliander. Ook een voorbeeld van een product dat digitaal wordt; en zo de gebruiker meer inzicht geeft.


5. Dynniq is een nieuw bedrijf met oude roots. Waar staat het bedrijf over 5 jaar?

Over vijf jaar is Dynniq een toonaangevend dynamische, high-tech en innovatieve product- en dienstverlener die in staat is netwerken met de fysieke infrastructuur technisch te verbinden. Hierdoor beheersen onze klanten de verkeers-, vervoers- én de energiestromen binnen hun domein. Wij ontwikkelen, produceren en onderhouden die verkeer-, vervoer- en energiesystemen voor hen. Daarnaast heeft Dynniq over vijf jaar de doorstroming in de grote binnensteden verder verbeterd, en de CO2-emissie aanzienlijk weten te verlagen. Dat is mijn doel.


Dynniq staat op Intertraffic Amsterdam 2016 op de stands 10.101 en 10.203.



Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]