Annemieke Nijhof - Fotograaf Gerhard Witteveen
Artikel | Datum: 26-05-2016


Annemieke Nijhof: Meer afstemming nodig tussen specialismen water, groen en weg




Interview met Annemieke Nijhof. Zij spreekt op de CROW Infradagen 2016 over het thema de klimaatbestendige stad.
Annemieke Nijhof is CEO van advies- en ingenieursbureau Tauw.


1. Wat is volgens u een klimaatbestendige stad?

Een klimaatbestendige stad is een stad waar over de gevolgen van klimaatveranderingen is nagedacht en waar bij (her)inrichting zo goed als mogelijk rekening wordt gehouden met die klimaatveranderingen. Dat betekent rekening houden met wateroverlast, overstromingen, verdroging en hitte. In de praktijk komt dat veelal neer op ruimte voor extreme neerslag op het maaiveld (meer waterberging tussen de stoepen, ruimte voor water in het groen), meer mogelijkheden om water te infiltreren, om het grondwater aan te vullen en voldoende bomen in de straten om schaduw te bieden.

Het creëren van ruimte voor water en groen en het groeien van bomen kost tijd, dus in de inrichting moeten we rekening houden met de toekomstige situatie - natter, heter, droger.


2. Het klimaat verandert. Het weer wordt extremer. Maar hoe het weer er over 20 jaar precies uitziet, is onduidelijk. Hoe voorkomt een stad dat het te veel of te weinig investeert in klimaatbestendigheid?

Twee dingen hierover. Ten eerste hoeft het klimaatbestendig inrichten helemaal niet duurder te zijn dan een reguliere inrichting. Onderzoek aan de hogeschool Amsterdam door twee van mijn collega's (Jeroen Kluck en Ronald Wentink) laat dat zien. Door mee te liften met herinrichting van straten en wijken kan binnen het reguliere budget van riolering, weg en groen heel veel klimaatbestendig worden gemaakt.

Ten tweede is het uiteindelijk een keuze van de kwaliteit van de leefomgeving. Een goede, aantrekkelijke leefomgeving levert ook veel waarde op. Klimaatbestendigheid gaat eenvoudig hand in hand met een aantrekkelijke groene inrichting. De kosten moeten niet sec aan het klimaatbestendig maken worden toegeschreven.


3. Wat zijn volgens u de grootste praktische problemen op bestuurlijk, civieltechnisch en financieel vlak waarmee steden in aanraking komen in het proces om klimaatbestendiger ter worden? Kunt u oplossingen noemen?

Een praktisch probleem is de versnippering in onderwerpen en opdrachten. Naarmate gemeenten groter worden, is het lastiger belangen van verschillende afdelingen af te stemmen. Afstemming tussen alle werkvelden die met ruimtelijke inrichting bezig zijn, is nodig. Mogelijk moet met fondsen worden geschoven. Als om wateroverlast te voorkomen een park anders moet worden ingericht of de weg een doorlatende verharding moet krijgen, dan zou dat vanuit de riolering betaald kunnen worden. Ook in projecten is het lastig. Als Tauw een opdracht krijgt om te adviseren over een rioolvervanging, is het vaak niet meer mogelijk (of binnen het project niet wenselijk) om aan het project een afweging van klimaatbestendigheid toe te voegen. Gemeenten zouden daarom bij ingrepen in riolering en herinrichting van straten tijdig de klimaatbestendigheid moeten afwegen. Bijvoorbeeld in een soort watertoets.

Het gaat om de leefbaarheid van de stad. De inrichting ondersteunt het leven en werken in de stad. Klimaatbestendigheid is daarin enerzijds een nieuwe uitdaging, anderzijds een kans om de bewoners en gebruikers van de stad te betrekken bij de inrichting. Want mensen snappen dat er vanwege het klimaat iets moet veranderen. Die verandering kun je gebruiken om de stad aantrekkelijker te maken.


4. Hoe verandert door de klimaatveranderingen het beheer van de openbare ruimte voor gemeenten?

Er is meer afstemming tussen of integratie van verschillende specialismen nodig (water/groen/weg), omdat ze met elkaar één doel dienen: een goed functionerende, aantrekkelijke openbare ruimte. Wellicht is daarvoor ook afstemming van budgetten nodig.


5. Oplossingen voor wateroverlast in steden staan niet los van hoogwaterbescherming door het Rijk, provincies en waterschappen. Hoe kunnen deze elkaar versterken?

Aangezien dit allemaal over waterextremen gaat, zullen burgers het als één onderwerp zien (professionals vinden het al moeilijk een en ander uit elkaar te houden). Daarom is het nodig dat de verschillende partijen zoveel mogelijk één verhaal vertellen over maatregelen die wateroverlast en overstromingen voorkomen of beperken, en hoe we beter met klimaatveranderingen om kunnen gaan.


Deel dit artikel:                   





Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht








[Banners]