Ingrid van Engelshoven
Foto: Loes Schleedoorn
Artikel | Datum: 04-10-2016


Interview met Ingrid van Engelshoven over Den Haag als Smart City




Interview met Ingrid van Engelshoven, wethouder Kenniseconomie, Internationaal, Jeugd en Onderwijs van de gemeente Den Haag over Den Haag als Smart City. Zij is spreker tijdens het congres Smart City 2016 op 27 oktober.

1. Informatiebeheer en -uitwisseling is belangrijk in een smart city. Hoe vult Den Haag als kennisstad dit in?

De gemeente bezit veel informatie. Een deel hiervan wordt beschikbaar gesteld voor open data-projecten. De informatie wordt zo gepresenteerd dat gebruikers deze direct en vrij, in een 'open standaard', kunnen toepassen. Open standaard betekent dat de informatie voor iedereen te gebruiken is zonder dat daar een apart programma voor nodig is.
Den Haag is de eerste gemeente in Nederland met een Beheer Unit voor Open Data. De Beheer Unit stimuleert, adviseert en begeleidt de verschillende open data trajecten binnen de gemeente. Met open data sets kunnen bewoners, ontwikkelaars en programmeurs laagdrempelig, goedkoop en flexibel informatie uit verschillende bronnen halen en combineren. Ze zijn terug te vinden in de open data store: https://www.columby.com/a/gemeente-den-haag.


2. Waarom is samenwerking onmisbaar voor de ontwikkeling van smart cities?

Maatschappelijke en stedelijke vraagstukken vragen om een nieuwe manier van denken en oplossen. Innovatie speelt hierbij een belangrijke rol. Daarvoor is samenwerking nodig. We trekken dan ook op met bedrijven en kennisinstellingen. Siemens, KPN, Stedin, TNO, TU Delft, Centre for Innovation Universiteit van Leiden en de Haagse Hogeschool zijn onze partners vanaf het eerste uur. Door deze brede coalitie stimuleren we kennisontwikkeling en innovatie En dat levert weer bedrijvigheid en werk op.


3. Via smart cities kun je het welzijn in een stad vergroten. Kunt u hier Haagse voorbeelden van noemen?

De gemeente Den Haag werkt samen met woningcorporatie Haag Wonen, welzijnsorganisatie X-tra én een groep bewoners aan het project IZI. IZI is erop gericht om bewoners van Den Haag zo lang mogelijk prettig, veilig, gezond en zelfstandig in hun eigen huis te laten wonen. Op basis van de behoefte van bewoners, experimenteert IZI op kleine schaal met technologische oplossingen, die zorg en welzijn versterken, participatie ondersteunen en de woning en de woonomgeving verbeteren. Als de oplossingen succesvol blijken, kunnen ze ook op andere plaatsen in de stad worden benut.
Door de vergrijzing van de bevolking wordt de zorg voor ouderen een steeds belangrijker onderwerp in Nederland. Daar komt de wens van ouderen bij om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen.
We proberen nieuwe ideeën op te roepen en daarbij gebruiken we onconventionele middelen. Een hackathon bijvoorbeeld. Het centrale vraagstuk van de hackathon is hoe ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen door hen toegang te geven tot de juiste hulp en ondersteuning. De focus ligt op huidige en toekomstige ICT-oplossingen die het welzijn van ouderen kunnen vergroten. Tijdens de hackathon zoeken 3 teams naar creatieve ICT-oplossingen voor vraagstukken in de ouderenzorg. Zo'n hackathon wordt afgesloten op de bijeenkomst over innovatieve zorgoplossingen. Daar presenteren de 3 finalisten zich en wordt de winnaar bekendgemaakt.


4. Is het economisch interessant om je als stad te ontwikkelen tot smart city. Kun u dit toelichten?

Smart City Den Haag jaagt de Haagse economie aan. We investeren in ontwikkelingen waarvan we verwachten dat ze echt iets zullen opleveren voor de stad: kleinschalige, innovatieve projecten die de ICT-infrastructuur versterken en marktpartijen inspireren. Dat doen we ook door als gemeente in eigen ICT-projecten innovatieve keuzes te maken. We slagen er steeds meer in de voorzieningen te bieden waar innovatieve bedrijven én jong talent zich bij thuis voelen.
Een internationaal concurrerende, innovatieve economie is gebaat bij de aanwezigheid van jong talent en een hooggekwalificeerde beroepsbevolking. Noem het: 'menselijk kapitaal'. Maar jongeren willen een aantrekkelijke, dynamische, urbane omgeving, met een breed aanbod op het gebied van horeca, uitgaan, studentenleven en sport en strandcultuur. Ook in die zin werkt het streven naar een smart city inspirerend bij de ontwikkeling van de stad.


5. Den Haag is de stad van Vrede en Recht. Veiligheid en bijvoorbeeld Cybersecurity volgen daaruit. Welke rol wil Den Haag als smart city spelen op het gebied van veiligheid en Cybersecurity?

Veiligheid is van vitaal belang voor de maatschappij: een veilige stad is een aantrekkelijke stad, voor inwoners, ondernemers en kenniswerkers. Er is dus een sociaal en economische reden om ons hiervoor sterk te maken. We slagen er steeds beter in om ons gezicht te laten zien als smart city op dit gebied. The Hague Security Delta is bijvoorbeeld in de afgelopen jaren sterk gegroeid. Het omvat inmiddels 400 bedrijven en instellingen. Samen zijn ze goed voor bijna 14.000 banen in de Haagse regio.


6. Welke rol ziet Den Haag voor zich als smart city in haar internationale netwerk.

We creëren nieuwe kansen. Big data voor peace en humanity weten we steeds beter te benutten. Er zijn zoveel data in omloop. Door analyse daarvan kun je bijdragen aan hulprogramma's voor mensen in nood. Vluchtelingenstromen, natuurrampen, hongersnood. The Hague Humanity Hub geeft een aanzet tot een oplossing. Dat gebeurt vanuit Den Haag in samenwerking met de Universiteit van Leiden. Maar onze contacten reiken verder. Met de Verenigde Staten, Japan en Singapore bijvoorbeeld zijn de banden aangehaald om de ontwikkeling van cybersecurity de ruimte te geven. Den Haag kan zich met opgeheven hoofd de cybersecurity hoofdstad van Europa noemen.


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]