Bron: Hans Nouwens
Artikel | Datum: 15-09-2017


Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad




De stichting Openbare Verlichting Nederland (OVLNL) organiseert vanuit haar netwerk Smart Lighting tijdens de Dag van de Openbare Ruimte 2017 een discussietafel met als thema 'Het medegebruik van de lichtmast".  Onderliggende onderwerpen zijn Cyber Security/privacy en Standaardisatie. Aan tafel nemen deskundigen uit diverse sectoren van markt en overheid en kennisinstituten plaats zoals TAUW advies en ingenieursbureau,  ALiS foundation, studio DL creatieve lichtontwerpers, gemeenten Uden en Dordrecht namens IGOV werkgroep, Bouwfonds, TU Eindhoven. 
Zij worden door de gastheer Hans Nouwens, voorzitter van het OVLNL netwerk Smart Lighting, ondervraagd op hun kennis en ervaring met het thema. De zaal wordt actief betrokken en kan onder andere via hun smartphone hun mening en feedback geven. 
De discussie zal bijdragen aan uw kennis over de aspecten die bij het gebruiken van de lichtmast aan de orde komen en geeft u inzicht in de voor- en nadelen en verantwoordelijkheden. De resultaten van de middag worden tevens gebruikt als input voor de studie die OVLNL uitvoert ten aanzien van alle aspecten van het medegebruik van lichtmasten. Tijdens het Lichtcongres Openbare Verlichting in november wordt deze publicatie openbaar gemaakt.


1. De lichtmast heeft meer functies dan openbare verlichting alleen: het vervult een belangrijke rol in Smart Cities. Kunt u dit toelichten?

De lichtmast lijkt een ideaal opstelpunt voor technologie voor de slimme stad, buitengebied en rijkswegen. Dat komt voornamelijk door de lokaties en omdat er al een bekabeling naar de lichtmast loopt. Of de lichtmast inderdaad het ideale opstel punt is voor parkeerdetectie, geluid- en luchtkwaliteitsmetingen, een extra bijdrage aan de veilige omgeving, energiebesparing, watermanagement, gladheidsbestrijding, doorstroming verkeer etc. zal in de komende tijd uitgetest worden. Bijvoorbeeld in het Nationaal Smart City Living Lab waaraan 7 gemeenten en landelijke organisaties als RIVM, Kadaster, CBS en OVLNL deelnemen.

2. Dit levert natuurlijk kansen op: kunt u een voorbeeld geven?

Omdat een groot deel van de infrastructuur al aanwezig is, zijn de opstartkosten voor de bovengenoemde kansen een stuk lager en het verlaagt de drempel om te gaan experimenteren.
Naast bovengenoemde voorbeelden kunnen met de gegenereerde data nieuwe diensten ontwikkeld worden waar we nu nog geen weet van hebben. Het zou de betrokkenheid van de burger bij de openbare ruimte kunnen verbeteren doordat zij een beter inzicht hebben wat er gaande is in de omgeving met een mogelijke gedragsverandering doordat men andere keuzes maakt in route en vervoersmiddel. Actueel is ook de vraag of Nederland gaat voldoen aan de eisen van de EU voor luchtkwaliteit. Ook hierbij kan de slimme lichtmast een rol in spelen.

3. Naast kansen, zijn er natuurlijk ook uitdagingen: kunt u een voorbeeld geven?

De grootste uitdaging is het bundelen van de vraag vanuit de gemeenten om zo gezamenlijk met de markt de voorzieningen te realiseren. Een nationaal programma als Beter Benutten dat door het ministerie van I en M is gefaciliteerd, zou enorm helpen bij het gestructureerd aanpakken van de innnovatie en realisatie. Dat zou gemeenten enorm helpen en ons allen minder belastinggeld kosten terwijl we de resultaten sneller bereiken.
Inhoudelijk zijn er ook uitdagingen bijvoorbeeld op het gebied van 24 uur per dag stroomvoorziening en een gestandaardiseerde manier van data uitwisseling en -vastlegging.
Voor de installatie verantwoordelijke van de openbare verlichting komt er een heel nieuw terrein bij. Hoe zorgt de gemeente dat er de juiste kennis van de elektronica en dataverwerking komt? En vergeet natuurlijk ook niet de budgetverschuivingen. Het medegebruik van de lichtmast kan natuurlijk niet bekostigd worden uit het bestaande budget van de openbare verlichting. Dat budget zal aangepast moeten worden bijvoorbeeld omdat de management systemen aangepast moeten worden en omdat er meer werk komt.

4. Het klinkt als toekomstmuziek maar wordt vandaag al gerealiseerd: waar bijvoorbeeld?

Ook in het buitenland is hier volop aandacht voor. In de EU is er een project genaamd Humble Lamppost dat als doel heeft 10 miljoen lichtmasten slim te maken. Als je wilt zien wat er zoals op slim licht aangeboden wordt, kun je ook naar het Danish Outdoor Living Lab of DOLL in Kopenhagen gaan.
Er wordt in Nederland al volop geëxperimenteerd met het nauwkeuriger schakelen en dimmen van de openbare verlichting. Bijvoorbeeld het fietspad Kors Monsterpad in Dordrecht waar de lichtbel met de fietser meegaat, in Eindhoven op Stratumseind, Strijp S en de grootschalige concessie in 5 wijken, het aangepaste lichtplan in de binnenstad van Uden n.a.v. 'het steegje', de nieuwe markt in Roosendaal, de Willemstraat in Breda. Door heel het land vinden dit soort toepassingen op beperkte schaal plaats waarbij de leveranciers ook kleinere proeven doen om gemeentes te overtuigen en gemeentes eigen pilots opzetten. En natuurlijk het Nationaal Smart City Living Lab. Daarbij wel opgemerkt dat de werkelijke integratie van diensten nog maar mondjesmaat plaatsvindt. En als dat gebeurt dan kun je pas echt spreken over een slimme toepassing van de lichtmast.


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]