Bron: Hans Nouwens
Artikel | Datum: 15-09-2017


Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad




De stichting Openbare Verlichting Nederland (OVLNL) organiseert vanuit haar netwerk Smart Lighting tijdens de Dag van de Openbare Ruimte 2017 een discussietafel met als thema 'Het medegebruik van de lichtmast".  Onderliggende onderwerpen zijn Cyber Security/privacy en Standaardisatie. Aan tafel nemen deskundigen uit diverse sectoren van markt en overheid en kennisinstituten plaats zoals TAUW advies en ingenieursbureau,  ALiS foundation, studio DL creatieve lichtontwerpers, gemeenten Uden en Dordrecht namens IGOV werkgroep, Bouwfonds, TU Eindhoven. 
Zij worden door de gastheer Hans Nouwens, voorzitter van het OVLNL netwerk Smart Lighting, ondervraagd op hun kennis en ervaring met het thema. De zaal wordt actief betrokken en kan onder andere via hun smartphone hun mening en feedback geven. 
De discussie zal bijdragen aan uw kennis over de aspecten die bij het gebruiken van de lichtmast aan de orde komen en geeft u inzicht in de voor- en nadelen en verantwoordelijkheden. De resultaten van de middag worden tevens gebruikt als input voor de studie die OVLNL uitvoert ten aanzien van alle aspecten van het medegebruik van lichtmasten. Tijdens het Lichtcongres Openbare Verlichting in november wordt deze publicatie openbaar gemaakt.


1. De lichtmast heeft meer functies dan openbare verlichting alleen: het vervult een belangrijke rol in Smart Cities. Kunt u dit toelichten?

De lichtmast lijkt een ideaal opstelpunt voor technologie voor de slimme stad, buitengebied en rijkswegen. Dat komt voornamelijk door de lokaties en omdat er al een bekabeling naar de lichtmast loopt. Of de lichtmast inderdaad het ideale opstel punt is voor parkeerdetectie, geluid- en luchtkwaliteitsmetingen, een extra bijdrage aan de veilige omgeving, energiebesparing, watermanagement, gladheidsbestrijding, doorstroming verkeer etc. zal in de komende tijd uitgetest worden. Bijvoorbeeld in het Nationaal Smart City Living Lab waaraan 7 gemeenten en landelijke organisaties als RIVM, Kadaster, CBS en OVLNL deelnemen.

2. Dit levert natuurlijk kansen op: kunt u een voorbeeld geven?

Omdat een groot deel van de infrastructuur al aanwezig is, zijn de opstartkosten voor de bovengenoemde kansen een stuk lager en het verlaagt de drempel om te gaan experimenteren.
Naast bovengenoemde voorbeelden kunnen met de gegenereerde data nieuwe diensten ontwikkeld worden waar we nu nog geen weet van hebben. Het zou de betrokkenheid van de burger bij de openbare ruimte kunnen verbeteren doordat zij een beter inzicht hebben wat er gaande is in de omgeving met een mogelijke gedragsverandering doordat men andere keuzes maakt in route en vervoersmiddel. Actueel is ook de vraag of Nederland gaat voldoen aan de eisen van de EU voor luchtkwaliteit. Ook hierbij kan de slimme lichtmast een rol in spelen.

3. Naast kansen, zijn er natuurlijk ook uitdagingen: kunt u een voorbeeld geven?

De grootste uitdaging is het bundelen van de vraag vanuit de gemeenten om zo gezamenlijk met de markt de voorzieningen te realiseren. Een nationaal programma als Beter Benutten dat door het ministerie van I en M is gefaciliteerd, zou enorm helpen bij het gestructureerd aanpakken van de innnovatie en realisatie. Dat zou gemeenten enorm helpen en ons allen minder belastinggeld kosten terwijl we de resultaten sneller bereiken.
Inhoudelijk zijn er ook uitdagingen bijvoorbeeld op het gebied van 24 uur per dag stroomvoorziening en een gestandaardiseerde manier van data uitwisseling en -vastlegging.
Voor de installatie verantwoordelijke van de openbare verlichting komt er een heel nieuw terrein bij. Hoe zorgt de gemeente dat er de juiste kennis van de elektronica en dataverwerking komt? En vergeet natuurlijk ook niet de budgetverschuivingen. Het medegebruik van de lichtmast kan natuurlijk niet bekostigd worden uit het bestaande budget van de openbare verlichting. Dat budget zal aangepast moeten worden bijvoorbeeld omdat de management systemen aangepast moeten worden en omdat er meer werk komt.

4. Het klinkt als toekomstmuziek maar wordt vandaag al gerealiseerd: waar bijvoorbeeld?

Ook in het buitenland is hier volop aandacht voor. In de EU is er een project genaamd Humble Lamppost dat als doel heeft 10 miljoen lichtmasten slim te maken. Als je wilt zien wat er zoals op slim licht aangeboden wordt, kun je ook naar het Danish Outdoor Living Lab of DOLL in Kopenhagen gaan.
Er wordt in Nederland al volop geëxperimenteerd met het nauwkeuriger schakelen en dimmen van de openbare verlichting. Bijvoorbeeld het fietspad Kors Monsterpad in Dordrecht waar de lichtbel met de fietser meegaat, in Eindhoven op Stratumseind, Strijp S en de grootschalige concessie in 5 wijken, het aangepaste lichtplan in de binnenstad van Uden n.a.v. 'het steegje', de nieuwe markt in Roosendaal, de Willemstraat in Breda. Door heel het land vinden dit soort toepassingen op beperkte schaal plaats waarbij de leveranciers ook kleinere proeven doen om gemeentes te overtuigen en gemeentes eigen pilots opzetten. En natuurlijk het Nationaal Smart City Living Lab. Daarbij wel opgemerkt dat de werkelijke integratie van diensten nog maar mondjesmaat plaatsvindt. En als dat gebeurt dan kun je pas echt spreken over een slimme toepassing van de lichtmast.


Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht








[Banners]