Foto: Peter Brink
Artikel | Datum: 13-12-2017


De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind




Met deze stelling begon op woensdag 6 december 2017 de kennismakingsbijeenkomst van Sekisui Pipe Renewal B.V. in Roermond. Een bedrijf dat gezien kan worden als pionier op het gebied van rioolrenovatie, dat als technische dienstverlener en leverancier zeer sterk is in ontwikkeling en onderzoek, én altijd op zoek is naar klantgerichte specifieke oplossingen. Dit heeft inmiddels geresulteerd in meer dan 5000 kilometer aan gerenoveerde leidingen, wereldwijd!

Directeur Koopman ontvangt 's-morgens bijna 30 geïnteresseerde vakgenoten, van diverse gemeenten, aannemers en ingenieursbureaus. Een mooie mix van vertegenwoordigers uit het vakgebied.

Sinds 2015 is het Europese hoofdkantoor van Sekisui in Nederland gevestigd, waarvan uit de activiteiten gecoördineerd worden voor Europa en Zuid-Amerika. Na een korte introductie van het bedrijf, met 24.000 werknemers wereldwijd en een omzet van € 10 miljard, wordt een presentatie gegeven over de spiraalwikkelbuis techniek. Een techniek die al sinds 1986 op de markt is, maar helaas de laatste jaren in Nederland niet meer is toegepast. En dat kan veranderen volgens de heer Koopman. Gemeentelijke rioolnetbeheerders, Rijkswaterstaat, Waterschappen en ProRail zijn partijen waar de spiraalwikkelbuis techniek toegepast zou kunnen worden.

De spiraalwikkelbuis techniek is namelijk een 100% No-Dig techniek waarbij een vooraf vervaardigde geprofileerde kunststof strip door spiraalwikkeling op de werklocatie wordt gevormd voor de renovatie van ondergrondse drukloze drainage - en rioleringsnetten.

Een techniek die uitermate geschikt is voor de renovatie van grotere diameters (groter dan rond 1500 mm) en bijzondere profielen, zoals duikers, rechthoeken en muilprofielen. Tijdens de presentatie van de vier verschillende technieken komen zaken aan bod zoals waterdichtheid, het realiseren van aansluitingen, kwaliteitscontrole tijdens uitvoering, certificaten en garantie, invoertechnieken en veiligheid. Kortom, veel vragen met evenzo veel antwoorden.

Na de koffiepauze worden de ins en outs van diverse verschillende uitgevoerde projecten in Europa en Argentinië toegelicht. Technische hoogstandjes en innovatieve oplossingen worden gepresenteerd om een goede indruk te geven van de technische mogelijkheden die de spiraalwikkelbuis techniek te bieden heeft.

Aansluitend volgt een bezoek aan de productiehal waar de kunststof profielen gefabriceerd worden, en het laboratorium waar alle kwaliteitstesten uitgevoerd worden. Monsters en testresultaten worden zelfs 25 jaar lang bewaard.

Na de gezamenlijke lunch worden de laatste vragen beantwoord. De ontvangen positieve feedback is een stimulans om de spiraalwikkelbuis techniek verder te (her)introduceren op de Nederlandse en Belgische rioolrenovatiemarkt. Verdere samenwerking met Stichting Rioned, Vlario en het CROW is een eerste stap daarin.

Een leerzame kennismakingsbijeenkomst die in 2018 zeker herhaald zal worden.

Geïnteresseerd? Of ziet u kansen? Neem gerust contact op via info@sekisuispr.com
Of bezoek onze stand tijdens de InfraTech van 10 t/m 12 januari 2018 in Essen (Duitsland), hal 3 stand C36.


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]