Foto: Peter Brink
Artikel | Datum: 13-12-2017


De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind




Met deze stelling begon op woensdag 6 december 2017 de kennismakingsbijeenkomst van Sekisui Pipe Renewal B.V. in Roermond. Een bedrijf dat gezien kan worden als pionier op het gebied van rioolrenovatie, dat als technische dienstverlener en leverancier zeer sterk is in ontwikkeling en onderzoek, én altijd op zoek is naar klantgerichte specifieke oplossingen. Dit heeft inmiddels geresulteerd in meer dan 5000 kilometer aan gerenoveerde leidingen, wereldwijd!

Directeur Koopman ontvangt 's-morgens bijna 30 geïnteresseerde vakgenoten, van diverse gemeenten, aannemers en ingenieursbureaus. Een mooie mix van vertegenwoordigers uit het vakgebied.

Sinds 2015 is het Europese hoofdkantoor van Sekisui in Nederland gevestigd, waarvan uit de activiteiten gecoördineerd worden voor Europa en Zuid-Amerika. Na een korte introductie van het bedrijf, met 24.000 werknemers wereldwijd en een omzet van € 10 miljard, wordt een presentatie gegeven over de spiraalwikkelbuis techniek. Een techniek die al sinds 1986 op de markt is, maar helaas de laatste jaren in Nederland niet meer is toegepast. En dat kan veranderen volgens de heer Koopman. Gemeentelijke rioolnetbeheerders, Rijkswaterstaat, Waterschappen en ProRail zijn partijen waar de spiraalwikkelbuis techniek toegepast zou kunnen worden.

De spiraalwikkelbuis techniek is namelijk een 100% No-Dig techniek waarbij een vooraf vervaardigde geprofileerde kunststof strip door spiraalwikkeling op de werklocatie wordt gevormd voor de renovatie van ondergrondse drukloze drainage - en rioleringsnetten.

Een techniek die uitermate geschikt is voor de renovatie van grotere diameters (groter dan rond 1500 mm) en bijzondere profielen, zoals duikers, rechthoeken en muilprofielen. Tijdens de presentatie van de vier verschillende technieken komen zaken aan bod zoals waterdichtheid, het realiseren van aansluitingen, kwaliteitscontrole tijdens uitvoering, certificaten en garantie, invoertechnieken en veiligheid. Kortom, veel vragen met evenzo veel antwoorden.

Na de koffiepauze worden de ins en outs van diverse verschillende uitgevoerde projecten in Europa en Argentinië toegelicht. Technische hoogstandjes en innovatieve oplossingen worden gepresenteerd om een goede indruk te geven van de technische mogelijkheden die de spiraalwikkelbuis techniek te bieden heeft.

Aansluitend volgt een bezoek aan de productiehal waar de kunststof profielen gefabriceerd worden, en het laboratorium waar alle kwaliteitstesten uitgevoerd worden. Monsters en testresultaten worden zelfs 25 jaar lang bewaard.

Na de gezamenlijke lunch worden de laatste vragen beantwoord. De ontvangen positieve feedback is een stimulans om de spiraalwikkelbuis techniek verder te (her)introduceren op de Nederlandse en Belgische rioolrenovatiemarkt. Verdere samenwerking met Stichting Rioned, Vlario en het CROW is een eerste stap daarin.

Een leerzame kennismakingsbijeenkomst die in 2018 zeker herhaald zal worden.

Geïnteresseerd? Of ziet u kansen? Neem gerust contact op via info@sekisuispr.com
Of bezoek onze stand tijdens de InfraTech van 10 t/m 12 januari 2018 in Essen (Duitsland), hal 3 stand C36.


Deel dit artikel:                   





ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht








[Banners]