Foto: Peter Brink
Artikel | Datum: 13-12-2017


De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind




Met deze stelling begon op woensdag 6 december 2017 de kennismakingsbijeenkomst van Sekisui Pipe Renewal B.V. in Roermond. Een bedrijf dat gezien kan worden als pionier op het gebied van rioolrenovatie, dat als technische dienstverlener en leverancier zeer sterk is in ontwikkeling en onderzoek, én altijd op zoek is naar klantgerichte specifieke oplossingen. Dit heeft inmiddels geresulteerd in meer dan 5000 kilometer aan gerenoveerde leidingen, wereldwijd!

Directeur Koopman ontvangt 's-morgens bijna 30 geïnteresseerde vakgenoten, van diverse gemeenten, aannemers en ingenieursbureaus. Een mooie mix van vertegenwoordigers uit het vakgebied.

Sinds 2015 is het Europese hoofdkantoor van Sekisui in Nederland gevestigd, waarvan uit de activiteiten gecoördineerd worden voor Europa en Zuid-Amerika. Na een korte introductie van het bedrijf, met 24.000 werknemers wereldwijd en een omzet van € 10 miljard, wordt een presentatie gegeven over de spiraalwikkelbuis techniek. Een techniek die al sinds 1986 op de markt is, maar helaas de laatste jaren in Nederland niet meer is toegepast. En dat kan veranderen volgens de heer Koopman. Gemeentelijke rioolnetbeheerders, Rijkswaterstaat, Waterschappen en ProRail zijn partijen waar de spiraalwikkelbuis techniek toegepast zou kunnen worden.

De spiraalwikkelbuis techniek is namelijk een 100% No-Dig techniek waarbij een vooraf vervaardigde geprofileerde kunststof strip door spiraalwikkeling op de werklocatie wordt gevormd voor de renovatie van ondergrondse drukloze drainage - en rioleringsnetten.

Een techniek die uitermate geschikt is voor de renovatie van grotere diameters (groter dan rond 1500 mm) en bijzondere profielen, zoals duikers, rechthoeken en muilprofielen. Tijdens de presentatie van de vier verschillende technieken komen zaken aan bod zoals waterdichtheid, het realiseren van aansluitingen, kwaliteitscontrole tijdens uitvoering, certificaten en garantie, invoertechnieken en veiligheid. Kortom, veel vragen met evenzo veel antwoorden.

Na de koffiepauze worden de ins en outs van diverse verschillende uitgevoerde projecten in Europa en Argentinië toegelicht. Technische hoogstandjes en innovatieve oplossingen worden gepresenteerd om een goede indruk te geven van de technische mogelijkheden die de spiraalwikkelbuis techniek te bieden heeft.

Aansluitend volgt een bezoek aan de productiehal waar de kunststof profielen gefabriceerd worden, en het laboratorium waar alle kwaliteitstesten uitgevoerd worden. Monsters en testresultaten worden zelfs 25 jaar lang bewaard.

Na de gezamenlijke lunch worden de laatste vragen beantwoord. De ontvangen positieve feedback is een stimulans om de spiraalwikkelbuis techniek verder te (her)introduceren op de Nederlandse en Belgische rioolrenovatiemarkt. Verdere samenwerking met Stichting Rioned, Vlario en het CROW is een eerste stap daarin.

Een leerzame kennismakingsbijeenkomst die in 2018 zeker herhaald zal worden.

Geïnteresseerd? Of ziet u kansen? Neem gerust contact op via info@sekisuispr.com
Of bezoek onze stand tijdens de InfraTech van 10 t/m 12 januari 2018 in Essen (Duitsland), hal 3 stand C36.


Deel dit artikel:                   





Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht








[Banners]