Wethouder Alwin te Rietstap
Foto: Bertil van Wieren
Artikel | Datum: 31-01-2019


Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten




Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg. De gemeente staat op het Toekomstplein tijdens de Infra Relatiedagen 2019 van 5-7 februari in Hardenberg.


1. Waarom neemt de gemeente Hardenberg deel aan de Infra Relatiedagen 2019?

Als gemeente Hardenberg en Waterschap Vechtstromen presenteren wij ons graag op deze beurs. Al 20 jaar wordt deze beurs georganiseerd en is voor een mooie manier ons als moderne overheidsinstelling aan bedrijven, instellingen en studenten te laten zien op het Toekomstplein. Dit jaar ligt nog meer nadruk op innovatie en nieuwe ontwikkelingen, dit was voor ons een extra reden om deel te nemen en in gesprek te raken met ondernemers, instellingen en studenten.


2. Innovaties worden in de infra steeds meer ingezet. Wat is het beleid van de gemeente betreffende het implementeren van innovaties in de infra?

Als gemeente Hardenberg en Waterschap Vechtstromen passen we steeds meer innovaties toe. Op de beurs zijn vier innovatieve projecten te zien. Als eerste Nederlandse gemeente kreeg Hardenberg bijvoorbeeld een intelligent transportsysteem (ITS) dat de veiligheid voor fietsers moet vergroten. Warmtecamera's signaleren tractors en ander groot verkeer waarna speciale verlichting fietsers adviseert om een veiliger route te nemen. Samen met het Waterschap werken we ook aan de sluizen bij Mariënberg en Junne om de bevaarbaarheid van de Vecht van Zwolle tot aan de Duitse grens te realiseren. Om dit mogelijk te maken wordt er momenteel gebouwd aan volledig automatische sluizen. In het vakgebied kunnen we niet meer zonder mooie moderne technieken en zetten we deze als gemeente en waterschap graag in waar mogelijk.


3. De vakbeurs is voor studenten en zij-instromers de gelegenheid om nader kennis te maken met de sector. Hoe belangrijk is dit voor de gemeente?

'Wij zien dit als kans voor de gemeente om ons werk te laten zien. Meewerken aan projecten als bijvoorbeeld het Vechtpark of andere infrastructurele vraagstukken is uitermate fascinerend en divers. Graag delen we onze ervaringen met de studenten en zij-instromers om ze warm te maken voor het vak, want er is een grote behoefte aan goed personeel. De gemeente ondersteunt dit initiatief daarom van harte en maakt van de gelegenheid gebruik om huidige openstaande vacatures meteen onder de aandacht te brengen. Een goede infrastructuur en bereikbaarheid is belangrijk voor ons als gemeente.


4. Op welke manier let de gemeente op duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten?

Gemeente Hardenberg heeft een beter milieu en duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Gezamenlijk met vele partijen werkt uiteraard ook de gemeente aan de klimaatopgave en maken we projecten om (waar mogelijk) ruimtegebruik, hittestress, droogte en wateroverlast tegen te gaan. De aanleg van vier Tiny Forest in de gemeente is hier een mooi voorbeeld van. Deze kleine bossen zijn heerlijk om in te vertoeven als het in de zomer erg warm is. Daarnaast kunnen kinderen lekker struinen in de bossen, op zoek naar planten en de dieren die dankzij dit bos in de wijk voorkomen. Ook in aanbestedingen van infraprojecten houdt de gemeente rekening met duurzaamheid, maar ook met innovatie en social return on investment.


5. De gemeente staat op een stand met waterschap Vechtstromen. Kunt u uitleggen waarom?

Samen met het Waterschap Vechtstromen werken we nauw samen als het gaat om de infrastructuur en waterwegen. Denk bijvoorbeeld aan het project Vechtpark of de sluizen bij Mariënberg/Junne. Hierin wordt Ruimte voor de rivier gecombineerd met recreëren, sporten, het bevaarbaar maken van de Vecht en de realisatie van natuurgebied in de stad. Een gezamenlijke plek op het toekomstplein van de Infra Relatiedagen zowel voor ons als gemeente als het Waterschap een logische keuze om onze werkzaamheden te laten zien aan de bedrijven, instellingen en leerlingen.


Deel dit artikel:                   





Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Tunnel onder Apeldoorns spoor voor betere doorstroming en verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht
Brusselse miljoenen voor Nederlandse internationale spoorplannen
Nieuwsbericht
Verder onderweg naar automatisch bestuurbare trein
Nieuwsbericht
Plan investeringsfonds hoopvol, maar haast is geboden
Nieuwsbericht
Goede spoorprestaties eerste halfjaar 2019
Nieuwsbericht
Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht
Koolmees en Van Veldhoven tekenen voor meer banen op het spoor
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht
Megaklus Naarden-Bussum succesvol afgerond
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht


[Banners]