Artikel | Datum: 02-04-2008


Amsterdam Cycling to Sustainability' platform voor duurzame mobiliteit opgericht




Amsterdam stimuleert gebruik fiets

Duurzame mobiliteit zorgt ervoor dat Amsterdam bereikbaar én leefbaar blijft
Marijke Vos, wethouder gemeente Amsterdam presenteerde tijdens de IPTS Conference op 2 april 2008 de plannen van de gemeente voor het realiseren van duurzame mobiliteit in de hoofdstad. Om de stad leefbaar en bereikbaar te houden, gaat Amsterdam zich inzetten voor het realiseren van een slimme combinatie van verschillende duurzame transportmiddelen als fiets, tram en boot, bedoeld om het huidige autoverkeer terug te dringen in de stad. Uiteraard staat de behoefte van de reiziger hierbij centraal.

Amsterdam is op de goede weg. Er wordt in de stad veel gefietst en er zijn allerlei goede initiatieven op het gebied van duurzame mobiliteit. Maar er liggen ook nog veel kansen. Vandaar dat de gemeente Amsterdam en diverse Amsterdamse bedrijven en instellingen de handen ineenslaan om duurzame mobiliteit in Amsterdam te bevorderen.

Amsterdam Cycling to Sustainability
De gemeente Amsterdam en diverse Amsterdamse bedrijven en instellingen hebben zich verenigd in een platform voor duurzame mobiliteit met als naam: Amsterdam Cycling to Sustainability. Hiertoe werd een intentieverklaring ondertekend voor een duurzaam mobiel Amsterdam door wethouder Tjeerd Herrema en de initiatiefnemers Jos Louwman van fietsverhuurbedrijf MacBike en Pascal van den Noort van belangenvereniging Vélo Mondial. Prominente Amsterdamse bedrijven en instellingen hebben de intentieverklaring mede ondertekend. Het gaat hierbij om: RAI-vereniging, de Amsterdamse Innovatie Motor, Mister Green, het Zwarte Fietsenplan, Chopperdome, JCDecaux Nederland B.V., Canal Company, de Fietsersbond, Advier B.V. / Velotaxi en het ATCB.

Doel van het initiatief is het ondersteunen en ontwikkelen van projecten waarmee allerlei vormen van duurzame mobiliteit gestimuleerd worden. Aansluitend op al bestaande initiatieven vanuit de gemeente zoals de verbeteringen aan het hoofdnet Fiets en het uitbreiden van het netwerk van bewaakte fietsenstallingen. Als eerste aanzet hiertoe is per 31 maart een proef gestart met het gratis stallen van fietsen in de Lockerstallingen. Ook werden op 1 april 2008 de resultaten van het tevredenheidsonderzoek fietsers 2007 bekendgemaakt. Amsterdam scoort daarin een 7,2 als fietsstad.

Daarnaast wil het platform Amsterdam internationaal promoten als een duurzame mobiele stad. Hierbij is gekozen voor de fiets als ‘unique selling point’ van Amsterdam. Gedacht kan worden aan bijvoorbeeld het verzorgen van publiciteit op internationale beurzen of een internationale prijs voor de meest duurzame mobiele stad. Verder heeft het platform de ambitie om samen met Amsterdamse kennisinstellingen een kennisinstituut voor duurzame mobiliteit op te richten. Dit instituut kan zich richten op bijvoorbeeld het organiseren van masterclasses en op het opstellen van een programma voor internationale professionals.

Gratis stallen in Locker
Met het vaststellen van de begroting 2008 is de Amsterdamse gemeenteraad in december 2007 akkoord gegaan met het tijdelijk gratis stallen van fietsen in de Lockerstallingen (behalve Tolhuisplein). Dit houdt in dat de eerste dag stallen gratis wordt evenals het abonnement voor de Lockerstallingen. Het college van B&W heeft luchtkwaliteit hoog in het vaandel staan. Het promoten van fietsgebruik en het positioneren van Amsterdam als dé fietsstad passen daar goed in. Om de Amsterdammer te stimuleren om de fiets te gebruiken en het risico van fietsendiefstal te verminderen is per 31 maart 2008 het bewaakt stallen in de Lockerstallingen voor de periode van één jaar gratis. Ook worden de daarvoor toegankelijke stallingen voorzien van oplaadpunten voor elektrische scooters. Na evaluatie zal besloten worden of per 1 april 2009 het gratis stallen definitief wordt ingevoerd. De verwachting is dat het gebruik van de Lockerstallingen aanzienlijk zal stijgen, dat de fietsparkeerdruk op straat bij de grote stallingen Zuid WTC en RAI merkbaar zal teruglopen en dat het effect heeft op het terugdringen van het aantal gestolen fietsen in Amsterdam. De kosten worden geraamd op ongeveer € 200.000 per jaar. Het betreft vooral de dekking van de gederfde inkomsten.

Fietsonderzoek 2007
Dagelijks fietsen in totaal ongeveer 350.000 mensen in Amsterdam. De gemeente wil graag inspelen op de wensen van de fietsers. Daarom heeft zij de Amsterdammer gevraagd hoe tevreden men is over de kwaliteit van de fietspaden, de verkeersveiligheid en andere fietsonderwerpen. Uit dit onderzoek blijkt dat Amsterdam als stad om in te fietsen als rapportcijfer een 7,2 krijgt (2006: 7,0). Andere bevindingen uit het onderzoek:
• Bijna de helft van de Amsterdammers (45%) ergert zich vaak tot zeer vaak aan het rijgedrag van andere weggebruikers. Het meest (36%) stoort men zich aan automobilisten.
• Fietsparkeervoorzieningen in het centrum en bij bus- en tramhalten scoren een onvoldoende (4,9).
• Een krappe voldoende voor fietsparkeervoorzieningen bij trein- en metrostations (5,8) en in de buurt (5,9).
• Een 8,1 voor de wachttijdmelder voor fietsers bij verkeerslichten.
• Een 6,6 voor de verkeersveiligheid (gevoel van veiligheid); 30% van de fietsers vindt dit het belangrijkste onderwerp om te verbeteren in de stad.
Het volledige rapport is te downloaden via via www.fiets.amsterdam.nl



Deze tekst is samengesteld door C. Ketelaar-Damen, hoofdredacteur van Infrasite en is volledig gebaseerd op de verschenen persberichten van gemeente Amsterdam. Met dank aan Vélo Mondial voor het beschikbaar stellen van additionele informatie.



Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]