Definitie


1,2,3 Verklaring





Procedure toepassing modelverklaring 1-2-3

Voor het Spanningsloosstelling stellen van de bovenleiding van het spoor wordt het Voorschrift voor Werkzaamheden aan of in de nabijheid van Spanningsvoerende delen, richtlijn RLN00128 toegepast.

Veiligheidsfunctionarissen

In de voorbereidende fase zijn verantwoordelijk:
  • Werkverantwoordelijke
  • V&G-coördinator Uitvoeringsfase
Voor het uitvoeren zijn verantwoordelijk:
  • Werkverantwoordelijke en Ploegleider
  • Een of meer LLV 's (Leider Locale Veiligheid)
  • Een of meer Werkgroepleiders(s)
Tijdens een Buitendienststelling, in de praktijk zal het vaak voorkomen

(en voor onderstaande uitleg wordt hier vanuit gegaan) dat de ploegleider op het werk aanwezig en niet de werkverantwoordelijke.

Wanneer moet de verklaring 1,2 en 3 worden gebruikt

Verklaring 1,2 en 3 moet worden gebruikt:
  • Wanneer elektrotechnische ondeskundig personeel werkzaamheden verricht in de omgeving of onmiddellijke nabijheid van niet voldoende geïsoleerde actieve delen, in een of meerdere vakdiciplines, of
  • Wanneer de werkverantwoordelijke dit noodzakelijk acht.Concreet betekent dit dat er in de voorbereiding tussen werkverantwoordelijke en de V&G- coördinator uitvoeringsfase afspraken moeten worden gemaakt over de verklaring 1,2 en 3.
Gebruik van de verklaring 1,2 en 3

De verklaring 1,2 en 3 bestaat uit een blok met doordrukformulieren en is in bezit van de ploegleider.

De verklaringen worden van onder naar boven ingevuld. Om die reden zit verklaring 1 onderaan. Nadat de betreffende verklaring is ingevuld behoudt de LWB (Leider werkplekbeveiliging) het orgineel en de gekleurde doordruk blijft op het blok van de ploegleider.

Doel van verklaring 1,2 en 3

Het doel van verklaring 1,2 en 3 is het schriftelijk vastleggen van afspraken ten aanzien van relevante (elektotechnische) risico's. Deze afspraken worden gemaakt tussen ploegleider en leider werkplekbeveiliging.

De afspraken in het kader van RLN00128 hebben betrekking op:
  • Overeenstemming tussen beide partijen over de omschrijving van het vrijgeschakelde werkgebied en de gevaren die daaraan zijn verbonden Verklaring 1;
  • Overeenstemming tussen beide partijen over het vrijgeschakelde en geaarde werkgebied en het tijdstip van teruggave hiervan Verklaring 2;
  • Overeenstemming tussen beide partijen dat de werkzaamheden in het geaarde werkgebied zijn beëindigd Verklaring 3.Indien de LWB tevens ploegleider is, dan hoeft er geen modelverklaring 1,2 en 3 te worden opgesteld tenzij in de voorbereiding door de werkverantvoordelijke anders is beslist.
Toelichting op modelverklaring 1,2 en 3

Indien een LWB geen (elektotechnische) deskundigheid heeft met betrekking tot het uit te voeren wer, wordt op

verklaring 1,2 en 3 met de tekst "LWB / werkgroepleider" bedoeld dat bij de instructie van de (elektotechnisch deskundige) ploegleider aan de LWB altijd ook de werkgroepleider(s) aanwezig dien(en) te zijn.

De reden hiervan is te voorkomen dat de LWB als niet-deskundige, de ontvangen instructies moet overdragen aan de werkgroepleider(s). De werkgroepleider(s) moet(en) op hun beurt de eigen ploegleden instrueren.

In geval dat er een werkgroepleider is, kan deze de verklaring 1,2 en 3 mede ondertekenen met de LWB. Wanneer het een uitgebreid werk betreft waarbij meerdere werkgroepleiders aanwezig zijn, verdient het de voorkeur om de werkgroepleiders op een apart formulier te laten tekenen.

Het is de verantwoordelijkheid van de LWB dat hij alle onder hem werkende werkgroepleiders bijeen roept voor de instructie van de ploegleider. De LWB laat alle werkgroepleiders tekenen en bewaart het formulier. Daarna tekent de LWB de verklaring 1,2 en 3 bij de ploegleider.

Eerste versie van artikel geschreven door: Hans Marijnissen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]