Definitie


Telerail





Telerail was het directe radiocommunicatiemiddel (met UIC-treinradiofrequenties) tussen personeel op alle treinen en de Verkeersleiding (verkeersregelcentra). Vanaf 5 juli 1989 was Telerail landelijk operationeel na een ontwikkel- en invoeringstijd (o.a. ombouw materieel) van 6 jaar. De apparatuur werd ontwikkeld door Pfitzner/Ascom Teletron in samenwerking met de toenmalige PTT, nu KPN, en werd gehuurd van PTT/KPN voor een perode van 12,5 jaar (daarna eigendom RIB/ProRail). De apparatuur heeft volledig dienst gedaan tot 2005, waarna het GSMR-net de functie overnam. In januari 2007 (dus na bijna 18 jaar!) zijn de laatste Telerail-verbindingen vervangen door GSM-Rail en was Telerail definitief uit de lucht.

Telerail bestond uit ca 2400 Treinradio's (zowel in elke cabine als ook in de conducteursruimte), ca 650 Telerailportofoon en de zogenaamde wal-apparatuur, die bestond uit:
  1. 180 zend- en ontvangststations (met een bereik van ca 15 km),
  2. PTT-telefoonhuurlijnen,
  3. ca 145 Bakenzender (zorgdragend voor het automatisch schakelen op het juiste radiokanaal) en
  4. 146 bedienposten op de verkeersregelcentra.



    Het karakteristieke van deze Telerail-communicatie was dat de treinradio op elk traject automatisch in verbinding kwam en bleef met de juiste treindienstleider. Er was duplexverbinding mogelijk met de treindienstleider, de verkeersleider en een 3e adres: iemand die kon bemiddelen in telefoondoorverbinding met het NS/ProRail dienstnet. De Machinist moest bij begin van zijn rit het radiokanaal van zijn locatie en zijn Treinnummer intoetsen. Daarna was hij doorgaand oproepbaar en kwam zijn oproep met zijn treinnummer binnen op de juiste Verkeersleidingspost.

    Telerail werd ingevoerd omdat naast automatiseringen de mondelinge informatie onontbeerlijk blijft tussen wal en trein, juist bij verstoringen van de Treindienst, ook richting informatie aan de Reiziger.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]