Definitie


Telerail





Telerail was het directe radiocommunicatiemiddel (met UIC-treinradiofrequenties) tussen personeel op alle treinen en de Verkeersleiding (verkeersregelcentra). Vanaf 5 juli 1989 was Telerail landelijk operationeel na een ontwikkel- en invoeringstijd (o.a. ombouw materieel) van 6 jaar. De apparatuur werd ontwikkeld door Pfitzner/Ascom Teletron in samenwerking met de toenmalige PTT, nu KPN, en werd gehuurd van PTT/KPN voor een perode van 12,5 jaar (daarna eigendom RIB/ProRail). De apparatuur heeft volledig dienst gedaan tot 2005, waarna het GSMR-net de functie overnam. In januari 2007 (dus na bijna 18 jaar!) zijn de laatste Telerail-verbindingen vervangen door GSM-Rail en was Telerail definitief uit de lucht.

Telerail bestond uit ca 2400 Treinradio's (zowel in elke cabine als ook in de conducteursruimte), ca 650 Telerailportofoon en de zogenaamde wal-apparatuur, die bestond uit:
  1. 180 zend- en ontvangststations (met een bereik van ca 15 km),
  2. PTT-telefoonhuurlijnen,
  3. ca 145 Bakenzender (zorgdragend voor het automatisch schakelen op het juiste radiokanaal) en
  4. 146 bedienposten op de verkeersregelcentra.



    Het karakteristieke van deze Telerail-communicatie was dat de treinradio op elk traject automatisch in verbinding kwam en bleef met de juiste treindienstleider. Er was duplexverbinding mogelijk met de treindienstleider, de verkeersleider en een 3e adres: iemand die kon bemiddelen in telefoondoorverbinding met het NS/ProRail dienstnet. De Machinist moest bij begin van zijn rit het radiokanaal van zijn locatie en zijn Treinnummer intoetsen. Daarna was hij doorgaand oproepbaar en kwam zijn oproep met zijn treinnummer binnen op de juiste Verkeersleidingspost.

    Telerail werd ingevoerd omdat naast automatiseringen de mondelinge informatie onontbeerlijk blijft tussen wal en trein, juist bij verstoringen van de Treindienst, ook richting informatie aan de Reiziger.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht








[Banners]