Definitie


Telerail





Telerail was het directe radiocommunicatiemiddel (met UIC-treinradiofrequenties) tussen personeel op alle treinen en de Verkeersleiding (verkeersregelcentra). Vanaf 5 juli 1989 was Telerail landelijk operationeel na een ontwikkel- en invoeringstijd (o.a. ombouw materieel) van 6 jaar. De apparatuur werd ontwikkeld door Pfitzner/Ascom Teletron in samenwerking met de toenmalige PTT, nu KPN, en werd gehuurd van PTT/KPN voor een perode van 12,5 jaar (daarna eigendom RIB/ProRail). De apparatuur heeft volledig dienst gedaan tot 2005, waarna het GSMR-net de functie overnam. In januari 2007 (dus na bijna 18 jaar!) zijn de laatste Telerail-verbindingen vervangen door GSM-Rail en was Telerail definitief uit de lucht.

Telerail bestond uit ca 2400 Treinradio's (zowel in elke cabine als ook in de conducteursruimte), ca 650 Telerailportofoon en de zogenaamde wal-apparatuur, die bestond uit:
  1. 180 zend- en ontvangststations (met een bereik van ca 15 km),
  2. PTT-telefoonhuurlijnen,
  3. ca 145 Bakenzender (zorgdragend voor het automatisch schakelen op het juiste radiokanaal) en
  4. 146 bedienposten op de verkeersregelcentra.



    Het karakteristieke van deze Telerail-communicatie was dat de treinradio op elk traject automatisch in verbinding kwam en bleef met de juiste treindienstleider. Er was duplexverbinding mogelijk met de treindienstleider, de verkeersleider en een 3e adres: iemand die kon bemiddelen in telefoondoorverbinding met het NS/ProRail dienstnet. De Machinist moest bij begin van zijn rit het radiokanaal van zijn locatie en zijn Treinnummer intoetsen. Daarna was hij doorgaand oproepbaar en kwam zijn oproep met zijn treinnummer binnen op de juiste Verkeersleidingspost.

    Telerail werd ingevoerd omdat naast automatiseringen de mondelinge informatie onontbeerlijk blijft tussen wal en trein, juist bij verstoringen van de Treindienst, ook richting informatie aan de Reiziger.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht








[Banners]