Definitie


TGV





Vanaf de zestiger jaren van de vorige eeuw waren al een groot aantal (IC)treinen op de grote lijnen in Duitsland en Frankrijk met een maximum snelheid tot 200 km/u ingelegd. Mede daardoor werden in die tijd ook al Wissel met beweegbare puntstuk in gebruik genomen, een fenomeen wat pas jaren later hier in Nederland werd geïntroduceerd, als eerste op de locaties Zoeterwoude-West en Zoeterwoude-Oost op de lijn Leiden - Alphen a/d Rijn. Deze snelheden tussen de 160 en 200 km/u werden dan ook, en zeker als de toenmalige maximumsnelheden hier in Nederland (125-130 km/u) in aanmerking worden genomen, al als hogesnelheidstreinen aangemerkt. In het Frans staat "grande vitesse" voor hoge (grote) snelheid.

Toen de TGV werd ontwikkeld sprak men in die tijd dan ook over "le train Grande Vitesse" : de trein voor zeer hoge snelheden. Hierin zat een duidelijke verwijzing naar het feit dat deze treinen bedoeld waren om in de toekomst met zeer hoge snelheid (>200 km/u) te gaan rijden, in tegenstelling tot bepaalde dagelijkse treinen van dat moment die "slechts" tot 200 km/u mochten rijden. Hier komt dan ook de eigenlijke verklaring van de afkorting voor dit treintype vandaan: Grande Vitesse - TGV.

Gemakshalve echter is dit in de loop der tijd in binnen-en buitenland verbasterd in de huidige benaming Train à  Grande Vitesse. Dit heeft dusdanig wortel gevat dat zelfs binnen de spoorgerelateerde wereld de term TGV als zodanig wordt geïnterpreteerd.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 20, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]