Definitie


TGV





Vanaf de zestiger jaren van de vorige eeuw waren al een groot aantal (IC)treinen op de grote lijnen in Duitsland en Frankrijk met een maximum snelheid tot 200 km/u ingelegd. Mede daardoor werden in die tijd ook al Wissel met beweegbare puntstuk in gebruik genomen, een fenomeen wat pas jaren later hier in Nederland werd geïntroduceerd, als eerste op de locaties Zoeterwoude-West en Zoeterwoude-Oost op de lijn Leiden - Alphen a/d Rijn. Deze snelheden tussen de 160 en 200 km/u werden dan ook, en zeker als de toenmalige maximumsnelheden hier in Nederland (125-130 km/u) in aanmerking worden genomen, al als hogesnelheidstreinen aangemerkt. In het Frans staat "grande vitesse" voor hoge (grote) snelheid.

Toen de TGV werd ontwikkeld sprak men in die tijd dan ook over "le train Grande Vitesse" : de trein voor zeer hoge snelheden. Hierin zat een duidelijke verwijzing naar het feit dat deze treinen bedoeld waren om in de toekomst met zeer hoge snelheid (>200 km/u) te gaan rijden, in tegenstelling tot bepaalde dagelijkse treinen van dat moment die "slechts" tot 200 km/u mochten rijden. Hier komt dan ook de eigenlijke verklaring van de afkorting voor dit treintype vandaan: Grande Vitesse - TGV.

Gemakshalve echter is dit in de loop der tijd in binnen-en buitenland verbasterd in de huidige benaming Train à  Grande Vitesse. Dit heeft dusdanig wortel gevat dat zelfs binnen de spoorgerelateerde wereld de term TGV als zodanig wordt geïnterpreteerd.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 20, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]