Definitie


Tramtrein





Een tramtrein is een railgebonden vervoerstechniek die karakteristieken van Trein en Tram verenigt. Het fenomeen tramtrein wordt in Nederland ook wel aangeduid als Lightrail. Over het algemeen worden deze systemen gekenmerkt door een verknoping van een stadsnet met een spoornet. Daardoor kan de afstand tussen centrum en Station worden verkleind en hoeft er minder te worden overgestapt. De voertuigen rijden in de stad als tram en buiten de stad als trein. Trams zijn lichter waardoor ze sneller optrekken en afremmen. Dat maakt kortere halte afstanden mogelijk. Bovendien hebben trams minder ingewikkelde en dure haltevoorzieningen nodig dan treinen. Vanwege het lagere gewicht is een tramtrein vaak een goedkopere exploitatievorm.

Aanpassingen

Om met trammaterieel op het hoofdspoor te kunnen rijden zijn er een aantal aanpassingen aan het voertuig of aan de baan nodig.
  • Beveiliging: Trams rijden over het algemeen op zicht. Dat betekent dat er geen seinen of andere Beveiliging is die de afstand tussen de voertuigen bewaakt. Op het spoor is er wel altijd sprake van beveiliging. De beveiliging detecteert de positie van het voertuig op een aantal vaste plaatsen. Vroeger gebeurde dat met baanwachters tegenwoordig door middel van Spoorstroomloop. Omdat spoorstroomlopen lichte voertuigen minder goed waarneemt dient het spoor te worden voorzien van Assentellers.
  • Profiel van vrije ruimte: Trams hebben een kleiner profiel. De doorsnede van trams is dus kleiner dan van treinen. Op zich zou er geen probleem zijn, ware het niet dat de meeste trams aan de onderkant juist breder zijn omdat ze langs lage Perron halteren. De oplossing kan aan de baanzijde of in het voertuig worden gezocht. Aan de baanzijde kunnen de objecten die langs het spoor staan waar de tram langs rijdt worden verplaatsen of er kunnen Wissel langs de perrons worden gelegd zodat smallere trams toch langs het perron kunnen halteren. Een oplossing aan het voertuigzijde is de toepassing van klaptreden die de loze ruimte tussen het voertuig en het perron opvullen.
  • Energievoorziening: Trams rijden over het algemeen op een lagere spanningssoort dan treinen. Voor trams is dat 600 of 750 volt gelijkspanning voor treinen in Nederland is dat 1500 volt gelijkspanning - behalve op de Betuweroute en de HSL-Zuid daar is de Europese standaard 25 KV wisselspanning aangelegd. Dat betekent dat de trams met een voorziening moeten worden uitgerust zodat ze zowel op de lage als op de hoge spanningssoort kunnen rijden. Daarnaast moeten er langs de baan spanningssluizen worden gebouwd zodat de trams zonder te stoppen van de ene energiesoort naar de andere kunnen rijden.
  • Botssterkte: Trams zijn minder stevig dan treinen. Dat betekent dat veiligheidscompenserende maatregelen moeten worden genomen om hetzelfde Veiligheidsniveau te bereiken. Trams staan eerder stil dan treinen, door het lage gewicht en de betere remkracht; daarmee is al een groot deel van de compensatie bereikt.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Oct 27, 2008 by johan brinkman.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]