Definitie


Basisbeheerkaart





De Basisbeheerkaart (BBK) is de topografische kaart van het spoor en zijn omgeving.

concept/inbewerking

Inhoud

Er op staat het Spoor, Wissels, Seinen, bovenleidingpaalen (inclusief nummers), Overwegen, talud, en de directe omgeving, zoals straten en huizen. Exacte lengtes, posities enzovoorts kunnen hieruit dus worden afgeleid voor allerhande objecten. Ook de Geocode (grenzen) en de Kilometrering is exact op de BBK te zien.

Meer achtergrond info

Van origine was dit een zogenaamde '1:1000', een andere, verouderde naam is lijntekening. In het digitale tijdperk van nu maakt deze schaal niet meer uit. In de GOBI-portal (intern ProRail) en in GeoWeb (externen) wordt deze BBK ontsloten, tezamen met andere geografische thema's. De BBK is dan ook een echte ondergrond voor andere informatie als verleende Vergunningen, Kabelsituatie- (KS-) tekeningen, de Eigendomskaart, enzovoort.

Het beheer

De kaart kent tegenwoordig een revisiecyclus van één op drie jaar, en de data wordt ingewonnen via luchtfoto's; de nauwkeurigheid is daardoor hoog, tot voor veel objecten zo'n 20 cm. Daarnaast wordt de BBK gereviseerd o.b.v. ingediende (nieuwbouw)projecten, die op bepaalde plekken tot aanpassing leiden. Vernieuwingen op de BBK worden vooraf afgestemd met de ProRail regio's. Op basis van hun inzichten wordt jaarlijks het jaarplan - wat dus opnieuw gekarteerd wordt - afgesproken. 100% van alle spoorlijnen die door ProRail beheerd worden, zijn middels BBK's in kaart gebracht. De overall regie over de BBK wordt gevoerd door ProRail Inframanagement Infradatacenter Cartografie.

Het doel

Het doel van de BBK is meervoudig: het kunnen (uitbesteden van het) beheren van het spoor, het kunnen analyseren van Storingen (in welke omgeving is iets gebeurt), het kunnen uitgeven van vergunningen onder het spoor, het kunnen plegen van nieuwbouw op basis van nauwkeurige tekeningen, het kunnen onderzoeken welke objecten een rol spelen bij een opgetreden calamiteit, het weergeven van andere geografische datasets als Lokale Risico Inventarisatie, enz.

Ontsluiting / verstrekking

Voor relaties van ProRail geldt dat kopiën downloaden alleen kan via de applicatie Geoweb. Zowel de BBK als het 'bijproduct' van het karteerproces, de luchtfoto, wordt in luchtfotomozaïken omgezet, welke eveneens door de GOBI-portal worden ontsloten.

Ontwikkelingen

De jongste ontwikkeling is dat de BBK, al zo'n 20 jaar in design-format beheerd, objectgericht wordt gemaakt. Hierdoor zijn de objecten conform de objectenstructuur van ProRail, en GIS-waardig met de juiste informatie er achter, op te roepen. De gegevens, zowel de geografie als de attributen, worden op een Oracle database opgeslagen. Dat betekent een bladrandloze basisbeheerkaart. Het invliegen (100%) en het karteren zelf (grotendeels) wordt maximaal uitbesteed aan derden.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 21, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht








[Banners]