Definitie


Basisbeheerkaart





De Basisbeheerkaart (BBK) is de topografische kaart van het spoor en zijn omgeving.

concept/inbewerking

Inhoud

Er op staat het Spoor, Wissels, Seinen, bovenleidingpaalen (inclusief nummers), Overwegen, talud, en de directe omgeving, zoals straten en huizen. Exacte lengtes, posities enzovoorts kunnen hieruit dus worden afgeleid voor allerhande objecten. Ook de Geocode (grenzen) en de Kilometrering is exact op de BBK te zien.

Meer achtergrond info

Van origine was dit een zogenaamde '1:1000', een andere, verouderde naam is lijntekening. In het digitale tijdperk van nu maakt deze schaal niet meer uit. In de GOBI-portal (intern ProRail) en in GeoWeb (externen) wordt deze BBK ontsloten, tezamen met andere geografische thema's. De BBK is dan ook een echte ondergrond voor andere informatie als verleende Vergunningen, Kabelsituatie- (KS-) tekeningen, de Eigendomskaart, enzovoort.

Het beheer

De kaart kent tegenwoordig een revisiecyclus van één op drie jaar, en de data wordt ingewonnen via luchtfoto's; de nauwkeurigheid is daardoor hoog, tot voor veel objecten zo'n 20 cm. Daarnaast wordt de BBK gereviseerd o.b.v. ingediende (nieuwbouw)projecten, die op bepaalde plekken tot aanpassing leiden. Vernieuwingen op de BBK worden vooraf afgestemd met de ProRail regio's. Op basis van hun inzichten wordt jaarlijks het jaarplan - wat dus opnieuw gekarteerd wordt - afgesproken. 100% van alle spoorlijnen die door ProRail beheerd worden, zijn middels BBK's in kaart gebracht. De overall regie over de BBK wordt gevoerd door ProRail Inframanagement Infradatacenter Cartografie.

Het doel

Het doel van de BBK is meervoudig: het kunnen (uitbesteden van het) beheren van het spoor, het kunnen analyseren van Storingen (in welke omgeving is iets gebeurt), het kunnen uitgeven van vergunningen onder het spoor, het kunnen plegen van nieuwbouw op basis van nauwkeurige tekeningen, het kunnen onderzoeken welke objecten een rol spelen bij een opgetreden calamiteit, het weergeven van andere geografische datasets als Lokale Risico Inventarisatie, enz.

Ontsluiting / verstrekking

Voor relaties van ProRail geldt dat kopiën downloaden alleen kan via de applicatie Geoweb. Zowel de BBK als het 'bijproduct' van het karteerproces, de luchtfoto, wordt in luchtfotomozaïken omgezet, welke eveneens door de GOBI-portal worden ontsloten.

Ontwikkelingen

De jongste ontwikkeling is dat de BBK, al zo'n 20 jaar in design-format beheerd, objectgericht wordt gemaakt. Hierdoor zijn de objecten conform de objectenstructuur van ProRail, en GIS-waardig met de juiste informatie er achter, op te roepen. De gegevens, zowel de geografie als de attributen, worden op een Oracle database opgeslagen. Dat betekent een bladrandloze basisbeheerkaart. Het invliegen (100%) en het karteren zelf (grotendeels) wordt maximaal uitbesteed aan derden.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 21, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]