Definitie


Basisbeheerkaart





De Basisbeheerkaart (BBK) is de topografische kaart van het spoor en zijn omgeving.

concept/inbewerking

Inhoud

Er op staat het Spoor, Wissels, Seinen, bovenleidingpaalen (inclusief nummers), Overwegen, talud, en de directe omgeving, zoals straten en huizen. Exacte lengtes, posities enzovoorts kunnen hieruit dus worden afgeleid voor allerhande objecten. Ook de Geocode (grenzen) en de Kilometrering is exact op de BBK te zien.

Meer achtergrond info

Van origine was dit een zogenaamde '1:1000', een andere, verouderde naam is lijntekening. In het digitale tijdperk van nu maakt deze schaal niet meer uit. In de GOBI-portal (intern ProRail) en in GeoWeb (externen) wordt deze BBK ontsloten, tezamen met andere geografische thema's. De BBK is dan ook een echte ondergrond voor andere informatie als verleende Vergunningen, Kabelsituatie- (KS-) tekeningen, de Eigendomskaart, enzovoort.

Het beheer

De kaart kent tegenwoordig een revisiecyclus van één op drie jaar, en de data wordt ingewonnen via luchtfoto's; de nauwkeurigheid is daardoor hoog, tot voor veel objecten zo'n 20 cm. Daarnaast wordt de BBK gereviseerd o.b.v. ingediende (nieuwbouw)projecten, die op bepaalde plekken tot aanpassing leiden. Vernieuwingen op de BBK worden vooraf afgestemd met de ProRail regio's. Op basis van hun inzichten wordt jaarlijks het jaarplan - wat dus opnieuw gekarteerd wordt - afgesproken. 100% van alle spoorlijnen die door ProRail beheerd worden, zijn middels BBK's in kaart gebracht. De overall regie over de BBK wordt gevoerd door ProRail Inframanagement Infradatacenter Cartografie.

Het doel

Het doel van de BBK is meervoudig: het kunnen (uitbesteden van het) beheren van het spoor, het kunnen analyseren van Storingen (in welke omgeving is iets gebeurt), het kunnen uitgeven van vergunningen onder het spoor, het kunnen plegen van nieuwbouw op basis van nauwkeurige tekeningen, het kunnen onderzoeken welke objecten een rol spelen bij een opgetreden calamiteit, het weergeven van andere geografische datasets als Lokale Risico Inventarisatie, enz.

Ontsluiting / verstrekking

Voor relaties van ProRail geldt dat kopiën downloaden alleen kan via de applicatie Geoweb. Zowel de BBK als het 'bijproduct' van het karteerproces, de luchtfoto, wordt in luchtfotomozaïken omgezet, welke eveneens door de GOBI-portal worden ontsloten.

Ontwikkelingen

De jongste ontwikkeling is dat de BBK, al zo'n 20 jaar in design-format beheerd, objectgericht wordt gemaakt. Hierdoor zijn de objecten conform de objectenstructuur van ProRail, en GIS-waardig met de juiste informatie er achter, op te roepen. De gegevens, zowel de geografie als de attributen, worden op een Oracle database opgeslagen. Dat betekent een bladrandloze basisbeheerkaart. Het invliegen (100%) en het karteren zelf (grotendeels) wordt maximaal uitbesteed aan derden.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 21, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Dag van de Rail 2018
Event
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting








[Banners]




[Andere events]